Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Rok 2023 przyniósł ważne zmiany dla rozwoju transportu intermodalnego w Polsce i Europie

Kończący się rok 2023 w branży transportu intermodalnego w Polsce i Europie był okresem kiedy przedsiębiorcy mierzyli się z wyzwaniami jakie przyniosł spadek koniunktury w światowym handlu i konsekwencje trwającego konfliktu zbrojnego w Ukrainie. W tym roku podjęto kilka ważnych decyzji, które będą kształtować przyszłość tego sektora jak zawarcie umowy na budowę Terminala Kontenerowego w Świnoujściu czy nieprzedłużenie przez Komisje Europejską rozporządzenia CBER. Mapa logistyczna Polski wzbogaciła się o 3 nowe terminale: w Krzewiu, Woli Baranowskiej i Karsznicach. Poniżej publikujemy zestawienie najważniejszych wydarzeń mijającego roku.

fot. Pixabay

W poprzednich latach duże zakłócenia w funkcjonowaniu łańcuchów dostaw powodowały skutki pandemii covid-19 i stosowana w Chinach restrykcyjna polityka „zero tolerancji” która powodowała przestoje w pracy fabryk i portów po wykryciu zakażenia. 8 Stycznia Chiny zliberalizowały środki kontroli ludności, ale tamtejsze blokady antycovidowe spowodowały, że spadło zaufanie do tego kraju jako „fabryki świata”, a część producentów zaczęło szukać alternatywnych lokalizacji dla produkcji. 

Ważnym wydarzeniem dla branży transportu intermodalnego w Polsce, było zakończenie budowy terminalu w Krzewiu w województwie łódzkim. Inwestycja spółki Miratrans została zrealizowana z wsparciem z  Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego.

Na początku lutego w Turcji i Syrii miało miejsce silne trzęsienie ziemii, które dotknęło też infrastrukturę transportową. Indie, które chcą stać się drugą fabryką świata i przejąć miejsce Chin rozpoczęły budowę pierwszego dużego portu kontenerowego, co ma być początkiem rozwoju bazy logistycznej dla inwestycji przemysłowych w tym kraju. 

4 marca Shenyang stał się szóstym centrum konsolidacyjnym pociągów na Nowym Jedwabnym Szlaku. Ten hub logistyczny obsługuje głównie transporty do Rosji. OT Logistics sprzedało w marcu br. posiadane akcje Portu Rijeka spółce Port Acquisitions oraz zawarło ugodę z Allianz, który wycofał wniosek o upadłość tego operatora logistycznego. 17 marca Komisja Europejska przedstawiła dyrektywę o zerowym przemyśle. W marcu br. Metrans nabył 51% udziałów w chorwackiej spółce Adria Rail, która jest przewoźnikiem kolejowym i operatorem logistycznym działającym w kilku krajach. 

W kwietniu br. Centrum Unijnych Projektów Transportowych ruszyło z prekwalifikacją projektów na inwestycje w zakresie transportu intermodalnego w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Parlament Europejski zatwierdził w kwietniu plan  zakładający ograniczenie do 2030  r. emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55 proc. w porównaniu z poziomami z 1990 r. W maju Cosco Shipping Ports Limited uzyskało zgodę na zakup 24,9 proc. udziałów w terminalu CTT, gdzie większościowym udziałowcem jest grupa HHLA. CMA CGM za 5 mld euro przejęła spółkę Bolloré Logistics. 

W czerwcu Wojewoda Pomorski wydał decyzję lokalizacyjną dla Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia. Porty lotnicze Kraków i Katowice podpisały umowy na budowę nowych terminali cargo. W czerwcu odbyła się także rekordowa edycja największego wydarzenia branży transportu multimodalnego w Polsce INTERMODAL IN POLAND 2023, po raz pierwszy ww formule kongresu międzynarodowego.

Czytaj: Najnowsze trendy i kierunki rozwoju branży pokazane na INTERMODAL IN POLAND 2023

Nowy port kontenerowy na Bałtyku

W lipcu firmy Qterminals z Kataru i Deme Concessions podpisały z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście przedwstępną umowę na budowę nowego kontenerowego terminalu głębokowodnego w Świnoujściu. Tym samym Pomorze Zachodnie stanie się kolejnym ważnym punktem na mapie transportu intermodalnego w Europie. 

W sierpniu do Portu Gdynia po raz pierwszy zawinął kontenerowiec na trasie z Dalekiego wschodu — MSC Swan. Terminal Baltic Hub w Porcie Gdańsk zyskał nowe połączenie z Chinami i Dalekim Wschodem – serwis FAL1 przewoźnika CMA CGM. W sierpniu rząd Polski zatwierdził także nowy Krajowy Program Kolejowy.

We wrześniu ruszyła budowa nowego terminalu intermodalnego Loconi w Radomsku, z kolei OT Port Świnoujście zawarł nową umowę dzierżawy terminalu w Porcie Świnoujście na 30 lat. We wrześniu ochrzczono także pierwszy na świecie kontenerowiec zasilany metanolem Laura Mærsk. Najważniejszym wydarzeniem branży TSL w Polsce we wrześniu była druga edycja INTERMODAL IN POLAND NORTH-SOUTH, która odbyła się w Szczecinie.

Czytaj: Rośnie znaczenie portów Szczecin i Świnoujście na logistycznej mapie Europy

W październiku zakończyła się modernizacja Terminalu Promowego Świnoujście, który został dostosowany do przeładunków intermodalnych. Komisja Europejska podjęła decyzję o nieprzedłużeniu obowiązywania rozporządzenia o wyłączeniach grupowych konsorcjów (CBER) z przepisów antymonopolowych obejmujących sektor żeglugi kontenerowej. W Sopocie odbyła się druga edycja Spotkania Biznesowego Polska — Ukraina.

Czytaj także: Branża TSL w Polsce i Ukrainie pokazała swoją elastyczność i innowacyjność

Zmiany żegludze oceanicznej

W listopadzie Komisja Europejska przedstawiła projekt nowej Dyrektywy o transporcie kombinowanym. W Polsce w listopadzie oddano do użytku dwa nowe terminale intermodalne: w Zduńskiej Woli-Karsznicach oraz w Woli Baranowskiej na Podkarpaciu. 

W grudniu ruszył proces prywatyzacji jednej z największych firm logistycznych w Europie: DB Schenker. Konglomerat Harim Holding działający na rynku przewozów masowych został wybrany na potencjalnego nabywcę HMM. Niemcy i Dania rozpoczęły budowę nowego tunelu kolejowego, który połączy Skandynawię z Europą kontynentalną. W Porcie Gdańsk zakończono przebudowę Nabrzeża Przemysłowego. Z kolei rząd USA podjął decyzję o udzieleniu wsparcia finansowego dla budowy normalnotorowej linii kolejowej z Polski do Lwowa. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close