Rok 2023 przyniósł ważne zmiany dla rozwoju transportu intermodalnego w Polsce i Europie
Kończący się rok 2023 w branży transportu intermodalnego w Polsce i Europie był okresem kiedy przedsiębiorcy mierzyli się z wyzwaniami jakie przyniosł spadek koniunktury w światowym handlu i konsekwencje trwającego konfliktu zbrojnego w Ukrainie. W tym roku podjęto kilka ważnych decyzji, które będą kształtować przyszłość tego sektora jak zawarcie umowy na budowę Terminala Kontenerowego w Świnoujściu czy nieprzedłużenie przez Komisje Europejską rozporządzenia CBER. Mapa logistyczna Polski wzbogaciła się o 3 nowe terminale: w Krzewiu, Woli Baranowskiej i Karsznicach. Poniżej publikujemy zestawienie najważniejszych wydarzeń mijającego roku.
W poprzednich latach duże zakłócenia w funkcjonowaniu łańcuchów dostaw powodowały skutki pandemii covid-19 i stosowana w Chinach restrykcyjna polityka „zero tolerancji” która powodowała przestoje w pracy fabryk i portów po wykryciu zakażenia. 8 Stycznia Chiny zliberalizowały środki kontroli ludności, ale tamtejsze blokady antycovidowe spowodowały, że spadło zaufanie do tego kraju jako „fabryki świata”, a część producentów zaczęło szukać alternatywnych lokalizacji dla produkcji.
Ważnym wydarzeniem dla branży transportu intermodalnego w Polsce, było zakończenie budowy terminalu w Krzewiu w województwie łódzkim. Inwestycja spółki Miratrans została zrealizowana z wsparciem z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego.
Na początku lutego w Turcji i Syrii miało miejsce silne trzęsienie ziemii, które dotknęło też infrastrukturę transportową. Indie, które chcą stać się drugą fabryką świata i przejąć miejsce Chin rozpoczęły budowę pierwszego dużego portu kontenerowego, co ma być początkiem rozwoju bazy logistycznej dla inwestycji przemysłowych w tym kraju.
4 marca Shenyang stał się szóstym centrum konsolidacyjnym pociągów na Nowym Jedwabnym Szlaku. Ten hub logistyczny obsługuje głównie transporty do Rosji. OT Logistics sprzedało w marcu br. posiadane akcje Portu Rijeka spółce Port Acquisitions oraz zawarło ugodę z Allianz, który wycofał wniosek o upadłość tego operatora logistycznego. 17 marca Komisja Europejska przedstawiła dyrektywę o zerowym przemyśle. W marcu br. Metrans nabył 51% udziałów w chorwackiej spółce Adria Rail, która jest przewoźnikiem kolejowym i operatorem logistycznym działającym w kilku krajach.
W kwietniu br. Centrum Unijnych Projektów Transportowych ruszyło z prekwalifikacją projektów na inwestycje w zakresie transportu intermodalnego w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Parlament Europejski zatwierdził w kwietniu plan zakładający ograniczenie do 2030 r. emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55 proc. w porównaniu z poziomami z 1990 r. W maju Cosco Shipping Ports Limited uzyskało zgodę na zakup 24,9 proc. udziałów w terminalu CTT, gdzie większościowym udziałowcem jest grupa HHLA. CMA CGM za 5 mld euro przejęła spółkę Bolloré Logistics.
W czerwcu Wojewoda Pomorski wydał decyzję lokalizacyjną dla Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia. Porty lotnicze Kraków i Katowice podpisały umowy na budowę nowych terminali cargo. W czerwcu odbyła się także rekordowa edycja największego wydarzenia branży transportu multimodalnego w Polsce INTERMODAL IN POLAND 2023, po raz pierwszy ww formule kongresu międzynarodowego.
Czytaj: Najnowsze trendy i kierunki rozwoju branży pokazane na INTERMODAL IN POLAND 2023
Nowy port kontenerowy na Bałtyku
W lipcu firmy Qterminals z Kataru i Deme Concessions podpisały z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście przedwstępną umowę na budowę nowego kontenerowego terminalu głębokowodnego w Świnoujściu. Tym samym Pomorze Zachodnie stanie się kolejnym ważnym punktem na mapie transportu intermodalnego w Europie.
W sierpniu do Portu Gdynia po raz pierwszy zawinął kontenerowiec na trasie z Dalekiego wschodu — MSC Swan. Terminal Baltic Hub w Porcie Gdańsk zyskał nowe połączenie z Chinami i Dalekim Wschodem – serwis FAL1 przewoźnika CMA CGM. W sierpniu rząd Polski zatwierdził także nowy Krajowy Program Kolejowy.
We wrześniu ruszyła budowa nowego terminalu intermodalnego Loconi w Radomsku, z kolei OT Port Świnoujście zawarł nową umowę dzierżawy terminalu w Porcie Świnoujście na 30 lat. We wrześniu ochrzczono także pierwszy na świecie kontenerowiec zasilany metanolem Laura Mærsk. Najważniejszym wydarzeniem branży TSL w Polsce we wrześniu była druga edycja INTERMODAL IN POLAND NORTH-SOUTH, która odbyła się w Szczecinie.
Czytaj: Rośnie znaczenie portów Szczecin i Świnoujście na logistycznej mapie Europy
W październiku zakończyła się modernizacja Terminalu Promowego Świnoujście, który został dostosowany do przeładunków intermodalnych. Komisja Europejska podjęła decyzję o nieprzedłużeniu obowiązywania rozporządzenia o wyłączeniach grupowych konsorcjów (CBER) z przepisów antymonopolowych obejmujących sektor żeglugi kontenerowej. W Sopocie odbyła się druga edycja Spotkania Biznesowego Polska — Ukraina.
Czytaj także: Branża TSL w Polsce i Ukrainie pokazała swoją elastyczność i innowacyjność
Zmiany żegludze oceanicznej
W listopadzie Komisja Europejska przedstawiła projekt nowej Dyrektywy o transporcie kombinowanym. W Polsce w listopadzie oddano do użytku dwa nowe terminale intermodalne: w Zduńskiej Woli-Karsznicach oraz w Woli Baranowskiej na Podkarpaciu.
W grudniu ruszył proces prywatyzacji jednej z największych firm logistycznych w Europie: DB Schenker. Konglomerat Harim Holding działający na rynku przewozów masowych został wybrany na potencjalnego nabywcę HMM. Niemcy i Dania rozpoczęły budowę nowego tunelu kolejowego, który połączy Skandynawię z Europą kontynentalną. W Porcie Gdańsk zakończono przebudowę Nabrzeża Przemysłowego. Z kolei rząd USA podjął decyzję o udzieleniu wsparcia finansowego dla budowy normalnotorowej linii kolejowej z Polski do Lwowa.