Partnerzy portalu

Rośnie znaczenie portów Szczecin i Świnoujście na logistycznej mapie Europy

Port Szczecin-Świnoujście dzięki modernizacjom infrastruktury obsługuje coraz więcej ładunków w tym również dla klientów z Ukrainy, Czech i Słowacji. Ciągle nie wykorzystywany jest jednak potencjał Odrzańskiej Drogi Wodnej — wynika z debaty „Znaczenie portów morskich w transporcie intermodalnym w Polsce i UE” która odbyła się w ramach konferencji INTERMODAL IN POLAND NORTH-SOUTH.

W lipcu br. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście podpisał umowę z QTerminals i Deme Concessions na budowę nowego głębokowodnego terminalu w Świnoujściu. Przed zawarciem tej umowy pojawiały się wątpliwości czy ta inwestycja ma uzasadnienie ekonomiczne. Na to pytanie odpowiedzieli uczestnicy debaty. 

— Umowa zawarta z konsorcjum pokazuje, że inwestycja w Świnoujściu ma sens. Port Świnoujście jest pierwszą lokalizacją dla statków wpływających na Bałtyk. Wskazaniem za realizacją tej inwestycji jest rosnący rynek przewozów kontenerowych. Inwestycja jest już w fazie realizacji. Podjęto na szczeblu rządowym decyzje o budowie infrastruktury dostępowej od strony morza i lądu, w tym połączenia z drogą S3 oraz z linią kolejową. Obecnie rozmawiamy z PKP PLK o zwiększeniu przepustowości magistrali kolejowej do Świnoujścia — powiedziała Aneta Szreder – Piernicka, dyrektor handlowy w Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Nie wszyscy uczestnicy debaty podzielają ten optymizm. — Jestem przekonany, że ten terminal nie powstanie, gdyż jest projektem bardziej politycznym niż gospodarczym. Z ekonomicznego punktu widzenia nie zostały spełnione warunki opłacalności budowy tego terminalu — skomentował Maciej Brzozowski, dyrektor przedstawicielstwa Portu Hamburg w Polsce.

— Na pewno nowy terminal w Świnoujściu przejmie część ładunków, które już są na rynku. Przed procesem planowania tej inwestycji zrobiliśmy analizy rynkowe, których wyniki przekazaliśmy konsorcjum inwestorów, którzy brali je pod uwagę przy własnych analizach — skomentowała Aneta Szreder – Piernicka.

W Szczecinie działa terminal kontenerowy DB Port Szczecin, dla którego nowy terminal w Świnoujściu może być znacząca konkurencją. — Grupa DB Cargo jest obecna w Szczecinie od 2009 r. Wybudowaliśmy tu terminal kontenerowy, na którym obsługujemy również ładunki project cargo i general cargo. Jesteśmy bardzo elastyczni jeśli chodzi o rodzaje ładunków. W ostatnich latach zdarzały się sytuacje, że brakowało wolnych miejsc na placach składowych, co pokazuje, że jest duże zainteresowanie przeładunkami na naszym terminalu. Ostatnio zaczęliśmy przeładowywać zboża i szybko dostosowaliśmy się do nowej kategorii ładunków dlatego nie obawiamy się konkurencji nowego terminalu w Świnoujściu — powiedział Na pewno nowy terminal Daniel Saar, prezes DB Port Szczecin

Kryzys żeglugi śródlądowej

Potencjalnym atutem Portu Szczecin-Swinoujście jest Odrzańska Droga Wodna. Jednak Polska zaniedbała ten szlak transportowy. — Żegluga śródlądowa w Polsce umiera. Nie da się szybko nadrobić zapóźnień z okresu transformacji ustrojowej. Brakuje kadr, gdyż zlikwidowano szkoły żeglugi śródlądowej. My szkolimy pracowników, ale oni wyjeżdżają na zachód. Firmy prywatne nie mogą liczyć na dofinansowanie inwestycji z środków publicznych. Mam nadzieję, że to się zmieni i będzie wsparcie dla żeglugi śródlądowej bo jest to transport efektywny i ekologiczny — powiedział Jacek Galiszkiewicz, prezes zarządu Navigar Trans. 

Znacznie lepiej obecnie funkcjonują połączenia kolejowe do Szczecina. — CTL jako przewoźnik kolejowy codziennie jeździ do i z Portu Szczecin-Świnoujście. Obecnie czas przejazdu z Szczecina do granicy polsko-ukraińskiej w Dorohusku wynosi ok. doby, na Śląsk ok.16 godzin, a do granicy z Czechami 20 godzin. Jest to czas przejazdu atrakcyjny dla klientów, co powoduje że decydują się wysłać towar statkiem z Szczecina. Kolej może już konkurować z transportem drogowym. W chwili obecnej problemem jest jednak przepustowość stacji Szczecin Port Centralny — powiedział Łukasz Grzesło – dyrektor ds. rozwoju rynków zagranicznych, CTL Logistics Sp. z o.o. i prezes zarządu CTL Logistics s.r.o. Ostrava.

Czytaj też: Optymalizacja procesów w przedsiębiorstwach receptą na kryzys

Reshoring impulsem dla rozwoju transportu intermodalnego

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close