Podpisano przedwstępną umowę na budowę terminalu kontenerowego w Świnoujściu
Fitmy Qterminals z Kataru i Deme Concessions podpisały z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście przedwstępną umowę na budowę nowego kontenerowego terminalu głębokowodnego w Świnoujściu. Inwestycja będzie realizowana w formule partnerstwa publiczno – prywatnego.

QTerminals jest operatorem terminali w porcie Hamand. Projekt w Świnoujściu to pierwsza inwestycja Katarczyków w regionie Europy Północnej. Deme Concessions to belgijska firma należąca do grupy Deme, która znana jest z usług inżynieryjnych, pogłębiania i rekultywacji terenu oraz morskiej energetyki wiatrowej.
Nowy terminal zbudowany zostanie na terenie administrowanym przez ZMPSiŚ głównie na obszarze przeznaczonym do zalądowienia. Z kolei na budowę toru podejściowego i infrastruktury dostępowej do terminalu zarezerwowano łącznie w ramach programu wieloletniego ponad 10 mld zł z budżetu państwa i innych źródeł. Od strony lądu dojazd do nowego terminalu zapewni bocznica kolejowa oraz droga, która połączy port droga ekspresową S3. Część ładunków z terminalu będzie przewożonych w głąb lądu transportem wodnym śródlądowym. W ubiegłym roku Sejm uchwali przepisy, które umożliwiły podwyższenie kapitału ZMPSiŚ z przeznaczeniem przekazanych środków na budowę falochronu dla nowego terminalu.
— Nowy terminal będzie dużym katalizatorem rozwoju gospodarczego Zachodniego Pomorza oraz umocni pozycję polskich portów na rynku bałtyckim. Stworzy to impuls do rozwoju globalnych sieci logistycznych dla zintegrowanych łańcuchów transportowych, które okazały się kluczowe dla systemu transportowego na świecie. Terminal będzie też impulsem rozwoju centrów logistyczno — dystrybucyjnych. Będą również uruchamiane połączenia intermodalne, które będą zintegrowane z nową inwestycją, która zostanie oddana a 3 miesiące, czyli nowym stanowiskiem na terminalu promowym w Świnoujściu. Mamy kontakt z przewoźnikiem, który wyraził zainteresowanie uruchomieniem połączenia dla terminalu promowego i kontenerowego. Terminal będzie też atrakcją turystyczną, podobnie jak w Gdańsku, gdzie wielu turystów przyjeżdża oglądać największe kontenerowce — powiedział Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin — Świnoujście.

Nowy etap rozwoju portu
Obiekt powstanie na wschód od gazoportu. Na nabrzeżach na nowym pirsie jednocześnie będzie można obsługiwać dwa kontenerowce o długości do 400 m i jeden o długości 200 m. Terminal ma przeładowywać ok. 1,5 mln TEU rocznie i będzie drugim co do wielkości portem kontenerowym w Polsce. Rozpoczęcie działalności terminalu planowane jest na lata 2025/26. Przy obsłudze ładunków w terminalu zatrudnienie znajdzie 900 osób. Terminal będzie spełniał wysokie standardy ochrony środowiska. Obiekt będzie wyposażony w niskoemisyjne urządzenia przeładunkowe. Inwestycje będzie realizowana w dwóch etapach. Inwestor zobowiązał się działań na rzecz lokalnej społeczności, które zostaną uzgodnione z samorządem Świnoujścia. Na ten cel przewidziano 5 mln euro.
— Wybraliśmy Świnoujście ze względu na lokalizację bliską kluczowych rynków. Cieszymy się, że możemy wesprzeć budowę terminalu i przyszłe projekty logistyczne w Polscem. Jesteśmy tu aby zapoczątkować kolejny etap rozwoju portu. Kierujemy się dewizą, że port nie funkcjonuje w izolacji, ale jest częścią szerszej społeczności, którą tworzą firmy i mieszkańcy miasta — powiedział Charles Meaby, QTerminals Group Chief Business Development & Integration Oficer.
Nowe perspektywy rozwoju branży transportu intermodalnego jakie pojawią się dzięki inwestycji w Świnoujściu będą tematem konferencji INTERMODAL IN POLAND NORTH – SOUTH. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście jest Partnerem Strategicznym tego wydarzenia. Zapraszamy Państwa do zarejestrowania uczestnictwa w konferencji. Formularz rejestracyjny, program konferencji oraz informacje organizacyjne znajdują się na stronie: https://intermodalinpoland.eu/