Indie będą mieć pierwszy morski mega-terminal kontenerowy
Rozwijające się dynamicznie od kilku lat Indie chcą dodatkowo wykorzystać problemy gospodarcze i epidemiologiczne Chin i zająć większą rolę w globalnym handlu. Wychodzą tym samym naprzeciw strategii wielu firm zachodnich, szukających sposobów zmniejszenia nadmiernego uzależnienie się od dostaw z Chin oraz skrócenia łańcucha dostaw towarów. Ale Indie napotykają na wewnętrzny problem – niedorozwoju infrastruktury portowej.

Pierwszym krokiem w kierunku likwidacji tej bariery jest zgoda rządu i udzielona koncesja DP World na rozwój i eksploatację nowego mega-terminalu kontenerowego w północno-zachodnich Indiach. Główni przewoźnicy kontenerowi systematycznie zwiększają rozmiary statków. Najnowsze kontenerowce klasy ULCV, jakie odbiera ze stoczni tajwańska linia Evergreen Line, mają zdolności przewozu ponad 24 tys. TEU. Jak kubeł zimnej wody odebrano w Indiach informację, że kolejny kontenerowiec Evergreen Line w swoim dziewiczym rejsie w grudniu ominął ich porty, bowiem te nie były w stanie przyjąć takiego kolosa.
Brak spełniania współczesnych wymogów logistyki morskiej przez porty Indii jest uważany zatem za główną przeszkodę w realizacji ambicji tego kraju stania się nową lokalizacją „fabryki świata”. Tylko port Mundra, brama w głąb północnych Indii, zdolny jest do obsługi statków o pojemności do 17 tys. TEU. Ale zarazem UNCTAD w swoim przeglądzie transportu morskiego z 2022 r. zauważył, że Indie rozwinęły w ciągu dwu lat wewnątrz regionalne połączenia morskie, służące wymianie towarowej z: Pakistanem, Sri Lanką, Chinami, Republiką Korei, Malezją, Arabią Saudyjską i Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi.
Patrz: Sięganie po alternatywne do Chin źródła produkcji hamuje zła infrastruktura
Plan 2047
Indyjska polityka przeszła szybką transformację w ciągu ostatnich 8 lat, a PKB kraju rosło w średnim tempie po 8 – 9 proc., wyprzedzając dynamikę PKB Chin. Już w ub.r. przewodniczący Indyjskiej Partii Ludowej (Bharatiya Janata Party) w liście otwartym do Hindusów wezwał, by uroczyście obchodzić 100-lecie niepodległości, przyjmując specjalny plan rozwoju kraju. Właśnie w tej wizji, która zakłada m.in. czterokrotne zwiększenie zdolności przeładunkowej portów, mieści plan budowy mega-terminala kontenerowego Tuna-Tekra w Gujarat. To region przemysłowy o strategicznym położeniu w pobliżu Zatoki Omańskiej.
Skrócenie łańcuchów dostaw
Koncesję na jego budowę i eksploatację uzyskała międzynarodowa grupa logistyczna DP World z siedzibą w Dubaju, obsługująca w 82 terminalach morskich ponad 70 mln TEU rocznie. Nowy obiekt, budowany w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego, powstanie na obszarze ok. 63 hektarów. Po ukończeniu będzie miał zdolność przeładunkową 2,19 mln TEU. Tym samym podwoi zdolność północno-zachodnich regionów do obsługi kontenerów. Choć działający tam terminal Kandla rozrósł się w kolejnych etapach inwestycji i może obsługiwać do 2 mln TEU, maksymalna głębokość jego basenów wynosi 14 m, co ogranicza zdolność przyjmowania statków do klasy neopanamax.
Tuna-Tekra będzie w stanie obsługiwać bardzo duże kontenerowce (ULCV), choć prawdopodobnie nie większe niż przewożące ponad 18 000 TEU. Ma być dobrze połączony z wewnętrznymi częściami Indii poprzez sieć dróg, autostrad, linii kolejowych i dedykowanych korytarzy towarowych.
Co zyska DP World?
Terminal Tuna-Tekra zwiększy również o jedną trzecią całkowite przeładunki DP World w Indiach, wynoszące obecnie ok. 6 mln TEU. Grupa ta użytkuje tam pięć terminali morskich: dwa w Bombaju i po jednym w Mundra, Koczinie i Chennai, które są wspierane przez siedem multimodalnych terminali śródlądowych połączonych z siecią kolejową DP World, chłodniami i stacjami frachtu kontenerowego.
„Ponieważ łańcuch wartości staje się coraz bardziej zintegrowany, istnieją znaczące możliwości wzrostu w całych indyjskich portach i przestrzeni logistycznej. Wraz z rozwojem terminala Tuna-Tekra, DP World będzie dobrze przygotowany do wykorzystania tych możliwości, dalej łącząc północne, zachodnie i środkowe Indie z globalnym handlem i zwiększając wartość dla wszystkich naszych interesariuszy” – powiedział Sultan Ahmed Bin Sulayem, prezes grupy i dyrektor generalny DP World, podpisując umowę z Deendayal Port Authority.