Nowy terminal multimodalny w Polsce centralnej
W Krzewiu w województwie łódzkim gm. Krośniewice pow. Kutno spółka Miratrans Transport zakończyła budowę terminala multimodalnego położonego przy linii kolejowej E 20 łączącej Zachód ze Wschodem. Inwestycja firmy Miratrans umożliwi przeniesienie większego wolumenu ładunków w ruchu międzynarodowym z transportu drogowego na transport kolejowy.
Prace budowlane na terenie nowego terminala zostały zakończone. — Obecnie trwają procedury odbioru i pozyskiwania pozwolenia na użytkowanie nowego obiektu. Wkrótce będziemy gotowi na rozpoczęcie współpracy z partnerami, którzy są zainteresowani organizowaniem przewozów kombinowanych drogowo-kolejowych wykorzystując przedmiotowy terminal, który zlokalizowany jest w centrum Polski i ma dostęp do ważnych szlaków transportowych: linii kolejowej Warszawa — Poznań — Frankfurt oraz autostrad A1 i A2. Lokalizacja nowego terminala to dogodny punkt dla wielu potencjalnych klientów — informuje Ireneusz Frankowski, wiceprezes zarządu Miratrans Transport Sp. z o.o.
Nowy terminal powstał na powierzchni 6 ha (60.000 m2 ) z czego 30.000 m2 to płyta terminalowa ciężka z układem torowym dostosowana do prac przeładunkowych, reach stackerami i suwnicami RTG. Ponad 20.000 m2 to powierzchnie parkingowe dla naczep intermodalnych. Pojemność terminala to 2400 TEU. Terminal jest przystosowany do obsługi przewozów ładunków ponadgabarytowych o masie do 60 ton. Docelowo terminal będzie wyposażony w 2 suwnice RTG o udźwigu 41 ton, 2 reach stackery o udźwigu 45 ton, 1 reach stacker 10 tonowy do kontenerów pustych, dźwig samojezdny 60 tonowy, 2 ciągniki terminalowe z naczepami, pojazd dwudrożny oraz lokomotywę manewrową.
Nowe możliwości biznesowe
Inwestycja firmy Miratrans zwiększy dostępność transportu kombinowanego dla przedsiębiorstw z centralnej Polski i innych regionów, co jest zgodne z założeniami polityki Europejskiego Zielonego Ładu i odpowiedzią na zmieniającą się sytuację rynkowa w branży TSL. — Widzimy rosnące zainteresowanie przedsiębiorców usługami transportu intermodalnego i nasza inwestycja w Krzewiu wychodzi na przeciw tym oczekiwaniom. Obecna sytuacja w transporcie lądowym powoduje, że przewozy kombinowane są coraz bardziej popularne. Intermodal pozwala sprawniej pokonywać wyzwania, jakie stoją przed transportem kołowym, chociażby jak brak kierowców, czy wprowadzenie pakietu „Fit for 55” — komentuje Ireneusz Frankowski.
Firma Miratrans działa na rynku usług TSL od 1991 r.
Podstawową działalnością firmy przez ostatnie 30 lat był międzynarodowy transport drogowy. Transport intermodalny naczep spółka uruchomiła w październiku 2019 roku na trasie Olsztyn — Ludwigshafen. Po uruchomieniu nowego terminala spółka planuje zwiększyć częstotliwość połączenia w tej relacji do 4 tygodniowo oraz planuje się nowe połączenie dla transportu naczep między Polską a Francją, Niemcami, Beneluksem oraz Hiszpanią.
Budowa nowego terminala została zrealizowana ze wsparciem finansowym z Funduszy Unijnych. Projekt Miratrans został najwyżej oceniony w konkursie na dofinansowanie Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego i dzięki temu otrzymał 42,5 min zł dotacji. Inwestycja przyczyni się do zwiększenia konkurencyjności zrównoważonego transportu kolejowego w stosunku do przewozów samochodowych i do rozwoju gospodarczego północnej części regionu Łódzkiego.