KE przedstawiła projekt nowej Dyrektywy o transporcie kombinowanym
Komisja Europejska przedstawiła długo oczekiwany przez branżę projekt nowej Dyrektywy o transporcie kombinowanym Nowe regulacje mają zwiększyć konkurencyjność transportu intermodalnego w Europie szczególnie na połączenia średnio- i krótkodystansowych, które obecnie zdominowane są przez przewozy samochodowe.

Dyrektywa o transporcie kombinowanym jest częścią pakietu legislacyjnego „Greening Freight Transport” który ma przyspieszyć dekarbonizację transportu towarowego. Wcześniej Komisja Europejska przedstawiła projekty dyrektywy o jednolitym europejskim obszarze kolejowym i budzącą kontrowersje w branży transportu intermodalnego nowelizację dyrektywy o masie i rozmiarach pojazdów.
Czytaj też: Gigalinery budzą obawy przewoźników intermodalnych i związków zawodowych
W uzasadnieniu do Dyrektywy o transporcie kombinowanym Komisja Europejska wskazuje negatywny wpływ na środowisko transportu samochodowego, który obecnie obsługuje 74.4% przewozów ładunków wewnątrz Unii Europejskiej. Zmiana modalna z transportu drogowego na intermodalny ma obniżyć wpływ tej branży nas środowisko przy jednoczesnym zachowaniu elastyczności łańcuchów logistycznych, którą zapewnią usługi dowozu ładunków na pierwszej i ostatniej mili, które będą najczęściej wykonywane samochodami. Przepisy wprowadzone w poprzedniej Dyrektywie o transporcie kombinowanym z 1992 r. i jej nowelizacjach z 1998 i 2017 uznano za częściowo przestarzałe i w niewystarczającym stopniu przyczyniające się do zmiany modalnej w transporcie.
Nowe definicje
Zgodnie z projektem dyrektywy transport intermodalny definiowany jest jako rodzaj multimodalnego transportu towarowego, w którym towary są przewożone w zamkniętej jednostce ładunkowej, takiej jak kontener, nadwozie wymienne lub naczepa, a zamknięta jednostka ładunkowa jest przeładowywana pomiędzy różnymi rodzajami transportu bez obsługi samego towaru.
Natomiast transport kombinowany to rodzaj transportu intermodalnego, który spełnia ściśle określone kryteria tj. dotyczy to operacji, które ograniczają o 40% negatywne efekty zewnętrzne w porównaniu z działalnością związaną wyłącznie z transportem drogowym. A zatem aby dana usługa przewozowa została uznana za transport kombinowany większa część operacji transportowych musi być realizowana koleją, transportem morskim lub drogami wodnymi śródlądowymi. Natomiast odcinki tzw. pierwszej i ostatniej mili pokonywane samochodami ciężarowymi muszą być znacznie krótsze niż przewozy między terminalami intermodalnymi.
Ułatwienia dla operatorów i przewoźników
Dyrektywa zakłada że transport intermodalny podobnie jak jednomodalny będzie wolny od zezwoleń i kontyngentów. Na państwa członkowskie nałożono obowiązek przyjęcia krajowych ram polityki ułatwiających korzystanie z transportu intermodalnego. Wprowadzono także zasady transparentności działania terminali intermodalnych aby zapewnić klientom łatwe sprawdzenie, jakie usługi i obiekty są dostępne.
W projekcie legislacyjnym wprowadzono także dwie formy wsparcia rozwoju transportu kombinowanego. Po pierwsze aby lepiej wykorzystać przepustowość terminali intermodalnych w całej Unii Europejskiej wprowadzone będzie zwolnienie z zakazów jazdy w weekendy, święta i w nocy dla przewoźników drogowych realizujących przewozy na krótkich odcinkach między terminalami a klientami docelowymi. Po drugie państwa członkowskie zostaną zobowiązane do wdrożenia polityki transportowej, która doprowadzi do obniżenia średniego kosztu operacji transportu kombinowanego „od drzwi do drzwi” o conajmniej 10% w ciagu 7 lat. Ponadto podtrzymano obowiązywanie wszystkich wcześniej uchwalonych w prawie unijnym przepisów wspierających rozwój transportu intermodalnego.
Najważniejszą zmianą w stosunku do poprzednich dyrektyw jest ustalenie, że wsparcie publiczne powinno być kierowane tylko do tych operatorów, którzy realizują przewozy spełniające kryteria definicji transportu kombinowanego. Udowodnienie, że dana działalność transportowa spełnia te kryteria umożliwią platformy cyfrowe utworzone na mocy rozporządzenia w sprawie elektronicznych informacji o transporcie towarowym (eFTI). Organizatorzy transportu będą cyfrowo wprowadzać informacje dotyczące transportu, korzystając z akredytowanej platformy eFTI, która następnie automatycznie obliczy i pokaże uprawnienia do systemu wsparcia transportu kombinowanego.