Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

W międzynarodowym transporcie pojawia się coraz więcej ryzyk

Branża TSL powinna działać jak jeden organizm, który wspiera się w sytuacjach zagrożeń i reagować na nowe problemy takie jak: zakłócenia sygnałów GPS, oszustwa czy nieprzewidywalne sytuacje w transporcie — przekonywali uczestnicy debaty „Bezpieczeństwo w łańcuchach dostaw”, która odbyła się w ramach Kongresu INTERMODAL IN POLAND 2025. 

fot. Rafał Gronecki

Czytaj także:

W transporcie i logistyczne przedsiębiorcy mierzą się z różnego rodzaju zagrożeniami. O tym jak zminimalizować ryzyko, debatowali uczestnicy drugiego dnia Kongresu w Janowie Podlaskim. Zwrócono m.in uwagę na kwestię bezpieczeństwa prawnego i właściwego przygotowania umów. 

— Dla bezpieczeństwa prawnego najważniejsze jest dobre przygotowanie umowy, a zwłaszcza określenie jakiego typu umowę zawieramy: przewozową czy spedycji. Znaczenie ma to, co jest przedmiotem zobowiązania stron. W transporcie nie ma jednego regulacyjnego aktu prawnego, do każdego elementu łańcucha dostaw stosujemy przepisy dotyczące danej branży. Problem pojawia się, gdy nie wiemy, na jakim etapie przewozu doszło do szkody. Kluczowe jest aby w umowie określić obszary odpowiedzialności stron — powiedziała Patrycja Wróblewska, adwokat, kancelaria prawna IURIDICA. 

— Ważne jest określenie, kto jest stroną umowy, co należy do naszych obowiązków, za co odpowiadamy. Najważniejsze jest sprawdzić, czego oczekuje klient i z kim współpracuje dalej. Jako przewoźnik musimy zweryfikować z kim współpracujemy i czy ta osoba ma odpowiednie dokumenty i czy może zrealizować usługę, którą zlecamy — powiedziała Marzena Piotrowicz, wiceprezes Bial-Mich.

Problem przestępczości

W transporcie międzynarodowym coraz częściej dochodzi do przypadków kradzieży i oszustw. Zarówno przewoźnicy, spedytorzy jak i załadowcy powinni być przygotowani na zabezpieczanie się przed takim ryzykiem. 

— Niestety oszuści wymyślają coraz bardziej kreatywne metody kradzieży. Coraz częściej fałszowane są dokumenty. Złodzieje podszywają się pod firmy transportowe. Dlatego lepiej działać prewencyjnie. Trzeba uczulać spedytorów, aby prawidłowo weryfikowali podwykonawców. Trzeba przygotować instrukcje weryfikacji, które muszą być zgodne z umowami ubezpieczeniowymi — skomentowała Patrycja Wróblewska. 

Zdaniem uczestników debaty, ważne jest aby w niepewnych czasach uczestnicy łańcuchów dostaw współpracowali ze sobą. — Bezpieczeństwo w łańcuchów dostaw to jeden z kluczowych tematów. W czasie pandemii i obecnego kryzysu mogliśmy zobaczyć jak nasza branża reaguje na zagrożenia. TSL to jeden organizm, który wzajemnie się uzupełnia i mocno reaguje na zmiany. Spotykamy się z różnymi sytuacjami takimi jak kradzieże, spreparowane plomby itp. Każdy z branży spotkał się z taką sytuacją na którymś etapie łańcucha logistycznego. Dlatego ważne są dokumenty i umowy, w których określono kto za co odpowiada — powiedział Tomasz Dąbek, kierownik ds. rozwoju biznesu Kuszner Cargo Port. 

Materiały niebezpieczne

Szczególnym wyzwaniem jest przewóz materiałów niebezpiecznych. Pomimo dobrych regulacji zdarzają się wypadki wynikające z błędów ludzkich. — Zajmujemy się przewozem produktów chemicznych w tank kontenerach. Stosujemy przepisy dotyczące transportu morskiego, które regulują jakiego typu jednostka może być stosowana do przewozu określonych produktów. Oprócz tego obowiązują normy ISO i inne regulacje. Odpowiednie dobranie jednostki transportowej zapewnia bezpieczny przewóz. Jak bardzo ważne jest to, pokazuje katastrofa kontenerowca MSC z 2012 r. kiedy w połowie drogi zapalił się jeden kontener z substancją samoreagującą. Mimo że, załoga podjęła próby ugaszenia pożaru doszło do eksplozji. Jak się okazało, przewoźnik dopełnił wszystkich wymogów, ale produkt został źle zakwalifikowany na wczesnym etapie transportu i został umieszczony na statku w niewłaściwym miejscu. Od 2012 r.liczba tank kontenerów używanych w transporcie podwoiła się, a statki stały się większe. Nie wiemy dziś, ile jest takich przypadków, gdy substancje zostały źle zakwalifikowane — powiedział Marcin Kusz, członek zarządu Multiway Logistics. 

Regulacje choć są konieczne dla zapewnienia bezpieczeństwa w transporcie, nie zawsze są skuteczne ani potrzebne. Przedsiębiorstwa kolejowe zwracają uwagę na niepotrzebne regulacje ograniczające konkurencyjność. 

— Kolej przez lata była źródłem innowacji a dziś jest przeregulowana. Regulacje nie zawsze dają stabilność i przewidywalność. Producenci taboru stawiani są przed wymaganiami, które ograniczają konkurencję. Przykładem jest brak kompatybilności systemów ETCS różnych producentów. Innym przykładem jest sprzęg cyfrowy. W dobie dominacji przewozów całopociągowych nie ma potrzeby wprowadzania takiego rozwiązania. Regulacje powinny być przygotowywane z myślą o efekcie ekonomicznym. Producenci taboru oczekują większej przewidywalności — powiedział Radosław Pacewicz, Country Manager, Duro Dakovic Special Vehicles.

Wyzwania geopolityki

W ostatnich latach pojawiły się nowe zagrożenia, które wymagają jeszcze większej ostrożności ze strony przedsiębiorstw transportowych i służb publicznych. Sporo komplikacji dla logistyki powodują działania Rosji w rejonie Bałtyku. 

 — Wiemy jaka jest geopolityka. Pojawiają się różne zarzuty pod adresem Straży Granicznej i innych służb ale ich działania wynikają z nowych zagrożeń takich jak działania Rosji, która zakłóca sygnały GPS, czy zmienia pozycję statków w systemie AIS. Są określone regulacje, których przestrzegamy, ale Rosjanie są w stanie zrobić taki sabotaż, którego skutkiem mogą być wypadki na morzu. Również samoloty coraz częściej nie mogą startować z powodu zakłóceń GPS. To jest wyzwanie dla branży logistycznej — zauważył Krzysztof Izdebski, prezes CMC Logistics Poland. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close