Branża logistyczna spotkała się na jubileuszowej edycji Kongresu INTERMODAL IN POLAND
W Janowie Podlaskim rozpoczęła się piąta edycja Kongresu INTERMODAL IN POLAND, największego wydarzenia branży transportu intermodalnego w Polsce. W tegorocznej edycji bierze udział ponad 440 gości z Polski i zagranicy.

Kongres INTERMODAL IN POLAND od 5 lat pokazuje trendy związane z rozwojem szlaków komunikacyjnych, które są gwarancją bezpieczeństwa i niwelują negatywne skutki geopolityki dla gospodarki, na co zwrócił uwagę wicewojewoda lubelski Wojciech Wołoch podczas rozpoczęcia wydarzenia.
— Rozwój Polski jest uwarunkowany przez logistykę i szlaki komunikacyjne. Od tego zależy też rozwój województwa lubelskiego, które jest położone przy zewnętrznej granicy Unii Europejskiej. Musimy rozwijać relacje z krajami, które korzystają z szlaków komunikacyjnych przechodzących przez Polskę — powiedział wicewojewoda.
Współpraca Europy i Chin
Na rozwój międzynarodowej zwrócił uwagę przedstawiciel Ambasady Chińskiej Republiki Ludowej: — Chiny i Europa mają duży potencjał aby stworzyć ogromny rynek dla branży logistycznej, a także dla rozwoju współpracy w dziedzinach takich jak gospodarka niskoemisyjna, czy technologie cyfrowe. Cieszę się, że Polska rozwija centra logistyczne takie jak Małaszewicze, Sławków i porty morskie. To wpłynie na wzmocnienie relacji między naszymi krajami. W ostatnich latach coraz więcej firm chińskich zainwestowało w Polsce, która jest węzłem logistycznym zapewniającym stabilność łańcuchów dostaw — powiedział Xu Xiaofeng, Radca-Minister ds. Gospodarki i Handlu, Ambasady Chińskiej Republiki Ludowej w Polsce.
Hub logistyczny w Małaszewiczach, w pobliżu którego organizowany jest od 5 lat Kongres INTERMODAL IN POLAND odgrywa dużą rolę w gospodarce regionu północnej części Lubelszczyzny, o czym wspomniał wójt gminy Terespol.
— Cieszę się, że Małaszczewicze stały się ważnym punktem na mapie Euroazji i możemy wykorzystać gospodarczo nasze położenie. Życzymy Ukrainie, aby wojna jak najszybciej się skończyła. Trzeba będzie po wojnie na nowo ułożyć relacje z Białorusią, bowiem od dobrej współpracy kolei polskich i białoruskich zależeć będzie rozwój firm, które zainwestowały w naszym regionie. Warto też pomyśleć o usprawnieniu procedur odpraw i kontroli na granicy, gdyż wszystkim nam zależy aby międzynarodowe pociągi intemrodalne jeździły przez Polskę — powiedział Krzysztof Iwaniuk, wójt gminy Terespol.
Znaczenie Małaszewicz
W ostatnich latach w Małaszewiczach zainwestowały duże, międzynarodowe firmy logistyczne, które rozwijają nowoczesny hub na polskiej granicy wschodniej. Jednym z europejskich operatorów działających w tym regionie jest METRANS, który stał się w 2022 r. właścicielem terminalu CL EUROPORT.
— Nasz kraj jest umiejscowiony w świetnym miejscu z punktu widzenia branży logistycznej. Możemy cieszyć się, że dzisiaj przez Polskę przemieszczają się potoki ładunków, a nie armie. Dbajmy o to, by to się rozwijało. Kongres w Janowie Podlaskim jest doskonałą okazją do rozmowy o tym, co możemy zrobić, by usprawnić polskie centra logistyczne, czyli przede wszystkim o mikrouwarunkowaniach, na które mamy wpływ. Mamy takie możliwości i korzystajmy z nich — powiedział Tomasz Mioduszewski, członek zarządu METRANS (Polonia).
Na międzynarodowe znaczenie hubu logistycznego w Małaszewiczach zwrócił uwagę również prezes spółki ADAMPOL, która jest operatorem jednego z tutejszych terminali, a zarazem częścią globalnego operatora logistycznego Hyundai Glovis.
— Dzisiaj żyjemy w czasach ciągłych wyzwań geopolitycznych i gospodarczych. Dlatego takie wydarzenia jak Kongres w Janowie Podlaskim są okazją do wymiany doświadczeń i wzmocnienia współpracy. Jako branża jesteśmy odpowiedzialni za utrzymanie rytmu światowej gospodarki. Transport intermodalny jest odpowiedzią na wiele dzisiejszych wyzwań, dlatego podjęliśmy decyzję o rozbudowie terminala w Małaszewiczach, jednego z najważniejszych punktów na Nowym Jedwabnym Szlaku — powiedział Michał Knopik, prezes zarządu, ADAMPOL SA.