Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Zmiana modalna w transporcie kontenerowym już się dokonuje

W transporcie kontenerowym zmiana modalna już się dokonuje, a kolej cieszy się coraz większym zainteresowaniem spedytorów. Ważne jest aby intermodal mógł działać w stabilnych i konkurencyjnych warunkach — wynika z debaty „Transport intermodalny wobec zmian w bezpieczeństwie globalnych łańcuchach dostaw”, która odbyła się w ramach Kongresu INTERMODAL IN POLAND 2024 w Janowie Podlaskim.

fot. Rafał Gromecki

Geopolityczne szoki takie jak wojna na wschodzie spowodowały przemodelowanie geografii transportu w Europie. Dotknęło to także firmy kolejowe działaniach na pograniczu polsko-ukraińskim. Przykładem jest spółka PKP LHS, która obsługuje duże potoki ładunków przez wschodnią granicę. 

— Takich sytuacji jak wybuch wojny w Ukrainie nie da się przewidywać. Udało nam się dostosować do nowej sytuacji, dzięki zdywersyfikowanej sieci obsługiwanych połączeń i dobrej współpracy z partnerami biznesowymi. Ważna jest tu szybka ocena ryzyk i współpraca z przewoźnikami, firmami logistycznymi i służbami państwowymi a także z Kolejami Ukraińskimi. To pozwala nam elastycznie reagować na zmieniające się zapotrzebowanie na usługi kolejowe między Polską a Ukrainą  — powiedziała Aleksandra Adamska-Ziętek, pełnomocnik zarządu w PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa.

Problemy na infrastrukturze

Dla przewoźników kolejowych sporym utrudnieniem są zamknięcia torowe spowodowane kumulacją inwestycji na infrastrukturze. — Mocno odczuwamy nieustabilizowaną sytuację na liniach kolejowych, gdyż jako branża oczekujemy takiego skoku jakościowego na infrastrukturze jaki miał miejsce na sieci drogowej w Polsce. To by nam dało dużo większą stabilność. Niestety od lat widzimy, że różne pomysły na zwiększenie udziału kolei w transporcie, które pojawiają się na szczeblu europejskim nie są realizowane. To jest wyzwanie, któremu musimy sprostać — powiedziała Halina Bajczuk, dyrektor Biura Handlowego – Rynek Przewozów Międzynarodowych i Intermodalnych w PKP Cargo.

Bank Gospodarstwa Krajoweogo wspiera inwestycje, które zwiększają bezpieczeństwo łańcuchów dostaw. — Inwestycje są planowane w perspektywie długoterminowej, a dziś dynamika zmian jest taka, że trudno przewidzieć co się wydarzy. Trzeba też pamiętać o ryzyku klimatycznym. To wymaga dywersyfikacji transportu. Na przykład kiedy w ubr. były niskie stany wody na Renie wprowadzono w Niemczech priorytet dla pociągów przewożących węgiel. Duże problemy powodują powodzie, które uszkadzają linie kolejowej. Transport intermodalny skoncentrowany jest na kilku kluczowych magistralach i przejściach granicznych i każde zakłócenie na nich jest poważnym problemem. Dlatego trzeba rozwijać alternatywne rozwiązania — wskazał Hubert Pyliński, ekspert departamentu analiz branżowych Banku Gospodarstwa Krajowego.

Rozbudowana sieć połączeń

Metrans, który jest jednym z największych operatorów intermodalnych w Europie, dzięki rozbudowanej sieci połączeń jest w stanie elastycznie reagować na różne sytuacje w transporcie kolejowym. 

— Aby łańcuchy dostaw były bezpieczniejsze stworzyliśmy sieć efektywnych i regularnych połączeń intermodalnych, dzięki którym docieramy do różnych miejsc  Europie i udrażniamy porty morskie. Nasza się obejmuje wiele terminali lądowych oraz porty nad czterema akwenami: Bałtykiem, Morzem Północnym, Adriatykiem i Morzem Czarnym. To pozwala nam tworzyć różne alternatywne rozwiązania logistyczne. Dla bezpieczeństwa dostaw ważna jest także infrastruktura dla składowania kontenerów — powiedział Tomasz Mioduszewski, dyrektor Zarządzający Metrans (Polonia).

Małaszewicze jako największy suchy port w Polsce odzyskuje znaczenie, które utracił po wybuchu wojny na wschodzie.  — Przewozy intermodalne przez Małaszewicze od początku roku do maja wzrosły o 63% w porównaniu z ubiegłym rokiem. To częściowo skutek sytuacji w żegludze, która spowodowała wydłużenie transit time i zwiększyła koszty w transporcie morskim. Tymczasem pociągi z Chin do Małaszewicz jadą obecnie około 18-19 dni. Dlatego dziś przyjmujemy 12 pociągów ze wschodu dziennie, podczas gdy rok temu było to 5. Od stycznia do maja obsłużyliśmy 64 tys wagonów i spodziewamy się, że ten poziom przeładunków się utrzyma — powiedział Marek Słomka, prezes Cargotoru.

Więcej pracy mają też operatorzy terminali w Małaszewiczach. — Jako operator terminala rozwijamy nowe usługi. W transporcie intermodalnym pojawiają nowe rozwiązania, na przykład takie jakie dziś zaprezentujemy podczas Kongresu. Widzimy także wzrost zainteresowania operatorów logistycznych transportem przez Małaszewicze — powiedział Grzegorz Zdybel, dyrektor Centrum Logistycznego Małaszewicze, Adampol SA.

Kontenery przeniosły się na kolej

Zmiana modalne w transporcie z dróg na kolej jest nie tylko długofalowym celem polityki transportowej, ale w niektórych dziedzinach jest czymś co już się dokonało. — W Czechach zmiana modalna w transporcie kontenerowym już się dokonała, gdyż obecnie ponad 90% kontenerów przewożonych z Niemiec do Pragi transportowanych jest pociągami. Duży udział w tej zmianie modalnej miał Metrans. Również w Polsce to się dokonuje. Dzisiaj transport intermodalny jest pierwszym wyborem dla dużych spedytorów. Kontenery można stosunkowo łatwo przenieść z dróg na kolej, ważne jest jednak aby produkt kolejowy był zbliżony jakościowo i cenowo do drogowego — podsumował Tomasz Mioduszewski. 

Czytaj też: Zielona rewolucja w transporcie – czy deklaracje przejdą w działania?

W Janowie Podlaskim ruszył Kongres INTERMODAL IN POLAND 2024

Korytarz na złe czasy

Projekt Nowego Jedwabnego Szlaku będzie dalej się rozwijał

Większy zakres współpracy międzygałęziowej w transporcie – tak, ale trzeba spełnić szereg warunków

Polskie porty mogą stać się ważnym elementem europejskiej logistyki

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close