Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Polskie porty mogą stać się ważnym elementem europejskiej logistyki

Polskie porty budują silną pozycję w Europie, ale ich przyszłość zależeć będzie od rozwoju połączeń intermodalnych i zaplecza logistycznego — wynika z debaty Transport morski u progu przemian strukturalnych, która odbyła się w ramach Kongresu INTERMODAL IN POLAND 2024 w Janowie Podlaskim. 

fot. Rafał Gromecki

Różne zakłócenia w globalnych łańcuchach logistycznych mają wpływ na pracę portów. Dlatego w niepewnych czasach lepiej radzą sobie porty uniwersalne, w których spadki w jednej kategorii ładunków rekompensują wzrosty w innych. — W  zespole portowym Antwerpia — Brugia mamy zróżnicowane przeładunki dlatego widzimy, które sektory gospodarki się rozwijają, a gdzie jest regres. Planowanie przyszłych inwestycji i i strategii biznesowych nie może jednak opierać się tylko na bieżącej sytuacji i zakłóceniach, ale musi uwzględniać naszą rolę jako jednego z największych hubów logistycznych Europy. Obecnie przewoźnicy kontenerowi rozwijają lądowe usługi intermodalne dlatego dla portów morskich coraz większe znaczenie mają terminale przeładunkowe na ich zapleczu — powiedział Martin Hubenak, Port Representative Central & Eastern Europe w Porcie Antwerpia – Brugia

Polskie porty w poprzednich latach musiały przyjąć duże wolumeny ładunków takich jak węgiel czy zboże, ale rekordy obrotów w tych przewozach niekoniecznie się utrzymają. — Poprzednie lata były w Porcie Gdynia rewolucyjne pod względem wielkości przeładunków. Ale te wyniki obserwowane np. w wolumenach przeładowanego węgla należy traktować raczej jako anomalię niż coś, wyznaczającego trend długoletni. Perspektywicznymi biznesami dla nas są przewozy ro-ro i promowe, a także drobnica konwencjonalna i kontenerowa. W związku z tymi kategoriami ładunków realizowane są duże inwestycje takie jak Port Zewnętrzny — powiedział Grzegorz Bławat, kierownik projektu w Zarządzie Morskiego Portu Gdynia

Gdańsk awansował do portowej ekstraklasy

Port Gdańsk był w ostatnich latach najszybciej rozwijającym się portem Europy. Przyczyniły się do tego zwłaszcza przeładunki surowców energetycznych i kontenerów. — Od 10 lat obserwujemy dużą dynamikę wzrostu. Port Gdańsk jest portem uniwersalnym, ale 60% przeładunków stanowią surowce energetyczne. Na rekordowe wyniki w ostatnich latach wpłynęły zwłaszcza przeładunki węgla i produktów naftowych. Obecnie wolumeny węgla trafiającego do Gdańska zmniejszają się. Ale Gaz-System planuje instalację terminala FSRU, w Zatoce Gdańskiej, dzięki czemu będzie do nas trafiały transporty gazu ziemnego. Rozwija się także import LPG, co związane jest z zakazem sprowadzania tego surowca z Rosji, który wejdzie w życie w grudniu. Jako zarząd portu musimy stale inwestować w infrastrukturę dostępową i hydrotechniczną, gdyż przykład portów niemieckich pokazuje, że brak takich inwestycji skutkuje zahamowaniem ich rozwoju — powiedziała Katarzyna Szczycińska, menedżer klienta w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk

Porty Pomorza Zachodniego są obszarem jednych z największych inwestycji logistycznych, które będą miały wpływ na rozwój gospodarczy regionu i kraju. Powstają tu nowoczesne rozwiązania intermodalne. 

— W Świnoujściu znajduje się największy terminal promowy w Polsce, do którego po zakończonej rozbudowie wszedł nowy armator i zwiększyła się liczba obsługiwanych połączeń. W Świnoujściu budujemy także największy terminal instalacyjny dla farm wiatrowych na Bałtyku. W rejonie Szczecina powstają fabryki komponentów dla sektora offshore, które będą transportowane do Świnoujście barkami. Transport wodny śródlądowy w naszym regionie się rozwija, do czego przyczyni się planowana droga wodna Berlin — Szczecin — Bałtyk. Jest to ważne, gdyż po zakończeniu pogłębiania basenów portowych w Szczecinie skokowo zwiększy się wolumen ładunków trafiających do portów i trzeba je będzie wywozić barkami, gdyż ani kolej ani drogi nie mają przepustowości by te wolumeny przyjąć. Kolej Nadorzańska zostanie wkrótce włączona do sieci bazowej TEN-T co oznacza że, będzie musiała być dostosowana do wymogów dla tej infrastruktury, co zwiększy możliwości uruchamiania połączeń intermodalnych. To ważne, gdyż w 2028 będzie gotowy nowy terminal kontenerowy w Świnoujściu, z którego ładunki trzeba będzie przewozić koleją — powiedział Rafał Zahorski, pełnomocnik ds. rozwoju portów w Zarząd zie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Rozbudowa Baltic Hub

Jednym czynników, które wpłynęły na pracę polskich portów w ostatnich latach był wybuch wojny w Ukrainie. W efekcie polskie porty zaczęły onsługiwać ładunki ukraińskie. 

— Do Baltic Hub trafia obecnie sporo ładunków ukraińskich, ale nie wiadomo czy pozostaną one po tym gdy zakończy się wojna, co mamy nadzieję nastąpi jak najszybciej z pozytywnym wynikiem dla Ukrainy. Wówczas z pewnością przewozy kontenerowe wrócą do Odessy. Ale jeśli polscy przewoźnicy i operatorzy portowi zbudują dobrą ofertę, to być może nawet po zakończeniu wojny część tych ładunków dalej będzie trafiało przez Gdańsk. Mimo wszystko dla nas głównym rynkiem jest Polska i Europa Środkowa. Rynek ten będzie się rozwijał dlatego inwestujemy, aby uprzedzić konkurencję. Terminal T3 będzie gotowy w 2025 r. Dzięki tej inwestycji Baltic Hub stanie się jednym z największych terminali kontenerowych w Europie — zapowiedział Marcin Kamola, Commercial Manager w Baltic Hub.

— Gdańsk pozostanie hubem dla energetyki, ale żeby ładunki komercyjne utrzymały się tutaj, trzeba będzie rozbudować zaplecze logistyczne i magazynowe. Takie inwestycje są realizowane i planowane co będzie miało znaczenie dla przyszłości Gdańska jako rozwijającego się hubu logistycznego — skomentowała Agnieszka Moździerz, Country Manager, PSA BDP Poland sp. z o.o.

Budowa zaplecza logistycznego jest konieczna jest także dla portów Pomorza Zachodniego. — Dla Portów Szczecin i Świnoujście istotny jest projekt terminala przeładunkowego w Zielonej Górze. Obecnie nie ma bowiem wielu możliwości zwiększenia liczby samochodów, które będą mogły wjeżdżać do terminali w Szczecinie i Świnoujściu, więc trzeba zbudować połączenia intermodalne dla rosnących potoków ładunków — powiedział Rafał Zahorski. 

Rozwijać współpracę międzynarodową

Dla europejskich portów ważną częścią biznesu jest obsługa połączeń wewnątrzeuropejskich. — W rozmowach o portach często skupiamy się na żegludze oceanicznej, ale duży potencjał ma rozwój transportu intraeuropejskiego, zarówno intermodalnego jak i short sea. Polska branża logistyczna ma duży potencjał i kompetencje i mogłaby obsługiwać znacznie większą część europejskiego rynku niż obecnie. Zachęcam Państwa do rozwijania partnerstw biznesowych w Belgii — powiedział Martin Hubenak.

W czasach różnych zakłóceń  transporcie morskim coraz większe znaczenie ma cyfryzacja. — Dla nas jako firmy spedycyjnej ważne jest szybkie dostarczanie informacji dla klienta. Z tego powodu inwestujemy w cyfryzację, dzięki które klient otrzymuje informacje o tym co się dzieje tu i teraz. Jest to szczególnie ważne w czasie gdy pojawiają się różne zakłócenia w łańcuchach logistycznych. Dlatego na przykład jak tylko zaczęły pojawiać się problemy na Morzu Czerwonym mogliśmy natychmiast  tym informować klientów, co było dla nich ważne — powiedziała Marta Budych, Deputy Ocean Freight Product Manager w IFB.

Czytaj też: Zielona rewolucja w transporcie – czy deklaracje przejdą w działania?

W Janowie Podlaskim ruszył Kongres INTERMODAL IN POLAND 2024

Korytarz na złe czasy

Projekt Nowego Jedwabnego Szlaku będzie dalej się rozwijał

Większy zakres współpracy międzygałęziowej w transporcie – tak, ale trzeba spełnić szereg warunków

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close