Pierwszy pociąg przewiezie miedź Korytarzem Środkowym z Uzbekistanu do Europy
Koleje Uzbeckie (Uzbekistan Temir Yollari) wyprawiły pierwszy pociąg transportujący miedź do Europy Korytarzem Środkowym omijającym Rosję. Metal przewożony jest w kontenerach 20-stopowych. Nowe połączenie jest przykładem rosnącej współpracy gospodarczej i politycznej Uzbekistanu z Unią Europejską.

Pierwszy pociąg przewiezie koncentrat miedzi produkowany przez Metallurgical Combine i Almalyk Mining w 91 kontenerach na 46 wagonach. Ładunek będzie transportowany do Turkmenistanu, następnie statkiem do portu Baku, pociągiem do portu Poti w Gruzji, a później znowu statkiem do portu Burgas w Bułgarii. Pociąg wyruszył 16 grudnia i pokona trasę 4000 km. Transport miedzi uruchomiły Koleje Uzbeckie we współpracy z spółkami ADY Container LLC z Azerbejdżanu, GR Logistics and Terminals z Gruzji i Kolejami Turkmeńskimi.
Intermodalny Korytarz Środkowy zyskuje na znaczeniu odkąd Rosja rozpoczęła wojnę z Ukrainą. Szlak obejmuje żeglugę bliskiego zasięgu na Morzu Kaspijskim i transkaspijską linię kolejową łączącą Azerbejdżan i Gruzję. W br. szereg europejskich operatorów intermodalnych zdecydowało się na uruchomienie regularnych usług transportowych na tym korytarzu m.in.: Metrans, DB Cargo, Dachser.
Projekt Korytarza Środkowego jako alternatywnego wobec trasy przez Rosję i Białoruś połączenia Europy z Azją Środkową i Chinami jest wspierany przez Unię Europejską. EBOR rozpoczął badanie perspektyw rozwoju transportu intermodalnego na tym korytarzu i deklaruje, że jest gotowy inwestować miliardy euro w rozwój infrastruktury w tym regionie.
Czytaj też: EBOR rozpoczyna badanie perspektyw rozwoju transportu intermodalnego na Korytarzu Środkowym