Partnerzy portalu

EBOR rozpoczyna badanie perspektyw rozwoju transportu intermodalnego na Korytarzu Środkowym

W związku z rosnącym znaczeniem intermodalnego Korytarza Środkowego łączącego Chiny z Europą przez Morze Kaspijskie Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (EBOR) rozpoczął badanie możliwości rozwoju połączeń towarowych krajów Azji Środkowej z europejską siecią TEN-T. Studium ma być gotowe latem 2023 r. a badanie finansuje Komisja Europejska. 

źródło: EBOR

Badanie, które wykonuje EBOR ma dwa cele: zidentyfikowanie najbardziej zrównoważonych korytarzy transportowych łączących pięć krajów Azji Środkowej z siecią TEN-T Unii Europejskiej oraz zaproponowanie działań na rzecz ich rozwoju, w tym inwestycji infrastrukturalnych.

Jak do tej pory transport kontenerowy na lądowych szlakach łączących Azję Wschodnią z Europą odbywał się prawie w całości Korytarzem Północnym prowadzącym przez Kazachstan, Rosję i Białoruś, którego operatorem jest spółka UTLC ERA. Alternatywne trasy: Korytarz Transkaspijski i Korytarz Południowy prowadzący przez Iran nie cieszyły się dużym zainteresowaniem spedytorów, ze względu na małą przepustowość, liczne wąskie gardła, długi czas tranzytu i wysokie koszty. Zainteresowanie tymi szlakami wzrosło jednak po inwazji Rosji na Ukrainę, w wyniku której część firm europejskich zdecydowała się na uruchomienie połączeń intermodalnych omijających Rosję. 

W opinii wielu przedstawicieli branży TSL, te alternatywne korytarze ze względu na niedostatecznie rozwiniętą infrastrukturę nie są konkurencyjne w stosunku do frachtu oceanicznego, zwłaszcza po obserwowanym od stycznia spadku cen przewozu kontenerów drogą morską. Z wstępnych analiz wynika, że z tych szlaków najbardziej perspektywiczny jest Korytarz Środkowy. Jednakże EBOR szacuje, że w całym 2022 tą trasą z Chin do Europe przewiezionych będzie 80 tys. TEU natomiast maksymalna przepustowość szlaku szacowana jest na 120 tys. TEU (tyle mogą obecnie przewieźć feedery na Morzu Kaspijskim). To znikoma wartość w porównaniu z trasą przez Białoruś i Polskę, nie mówiąc już o serwisach oceanicznych. 

Wąskie gardło

Największym problemem jest w tej chwili Morze Kaspijskie, które jest wąskim gardłem na Korytarzu Środkowym. Zwiększenie przewozu ładunków tranzytowych o ponad 10% tonażu Korytarza Północnego zdaniem EBOR będzie wymagało min. 3,5 mld euro inwestycji w infrastrukturę portową. Nie wiadomo, czy ten wydatek się opłaci. Będzie to jedno z zafadnień badawczych studium. 

Alternatywna trasa wiedzie przez Uzbekistan i Turkmenistan. Chiny rozpoczęły budowę linii kolejowej przez Kirgistan, która skróci czas przejazdu do portu Turkmenbaszy. Tu jednak do rozwiązania są kwestie procedur skarbowo-sanitarnych, a jak dotąd Turkmenistan nie wykazywał woli wprowadzenia ułatwień w tym zakresie. Iran nie może pełnić funkcji kraju tranzytowego ze względu na zachodnie sankcje. 

Z wstępnej analizy EBOR wynika zatem, że krajem tranzytowym pozostanie Kazachstan, który rozwija infrastrukturę kolejową i przeładunkową od granicy z Chinami do portów Aktau i Kuryk. — Ostatecznie sukces środkowego korytarza będzie zależał od zdolności wszystkich krajów leżących na trasie, w tym Kazachstanu, do bezproblemowej współpracy, eliminacji barier handlowych oraz ustanowienia regularnych i niezawodnych rozkładów przewozów. Jeśli Korytarz Środkowy ma stać się realną alternatywą transportową, musi oferować przewidywalne i niezawodne środowisko dla wszystkich zaangażowanych stron — komentuje EBOR. 

Czytaj też: UE i Kazachstan chcą współpracować na rzecz rozwoju korytarza transkaspijskiego

Wpływ wojny w Ukrainie na funkcjonowanie sektora TSL będzie jednym z tematów konferencji INTERMODAL IN POLAND NORTH – SOUTH, która odbędzie się 30 listopada – 1 grudnia w Szczecinie.

Zapraszamy już dziś do zapisania się na wydarzenie. Program konferencji, informacje organizacyjne i rejestracja uczestnictwa dostępne są na stronie: https://intermodalinpoland.eu/szczecin-2022/

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close