Partnerzy portalu

Debaty konferencji INTERMODAL IN POLAND pokazały skalę i znaczenie zmian globalnej sieci logistycznej

W ostatnich miesiącach byliśmy świadkami wielu gwałtownych zawirowań w europejskiej i światowej gospodarce, w tym zwłaszcza w branży logistycznej. Sytuacja geopolityczna zmienia się z miesiąca na miesiąca w wraz z nią kształtuje się przyszła sieć globalnych łańcuchów dostaw. Ważne wnioski dla branży wypłynęły podczas konferencji INTERMODAL IN POLAND 2022.

Na drugą edycję konferencji branży transportu intermodalnego do Zamku w Janowie Podlaskim przybyło 300 przedstawicieli przedsiębiorstw logistycznych, przewoźników zarządców infrastruktury portowej i kolejowej, przedstawicieli samorządów i administracji publicznej, naukowców i ekspertów z dziedziny TSL. Wystąpienia i wypowiedzi w trakcie debat wygłosiło 52 prelegentów. 

Pierwszego dnia głównym tematem były skutki rosyjskiej inwazji na Ukrainę dla gospodarki i branży logistycznej w Europie i Polsce. Przedsiębiorcy opowiadali o tym, jak ta sytuacja wpłynęła na rynek i ich działalność. Po 24 lutego konieczna była mobilizacja zarówno firm jak i administracji państwowej, by zapewnić ciągłość łańcuchów dostaw, pomoc humanitarną i ewakuację uchodźców. Skutkiem sankcji wprowadzonych przez Unię Europejską na Roję jest inflacja i kryzys ekonomiczny. Uczestnicy konferencji debatowali jak biznes i władze publiczne powinny reagować na tę sytuację. Wielu prelegentów podkreślało, że branża logistyczna wykazała się dużą odpornością i elastycznością i w istotny sposób wspiera całą gospodarkę. 

— Z wielu głosów w trakcie debat i rozmów podczas konferencji wynika, że dla branży logistycznej nadszedł trudny okres. Widoczny jest spadek przewozów, maleją stawki frachtu i opłaty terminalowe a w konsekwencji przychody firm. Z drugiej strony widać jednak, że branża jest w dobrej kondycji. Miejmy nadzieję że wykaże się odpornością na kryzys, o czym przekonamy się w następnych miesiącach — uważa Jakub Wojciechowski członek zarządu Cargotec Poland.

Potrzeba współpracy

Zarówno firmy prywatne, spółki skarbu państwa jak i służby graniczne szybko zareagowały na kryzys na granicy polsko-ukraińskiej i udało się w krótkim czasie uprościć wiele procedur i poprawić przepustowość tras transportowych na tym kierunku. Płynie stąd wniosek, że dobra współpraca sektora prywatnego i publicznego może usprawnić funkcjonowanie transportu towarowego. 

— Debata w Janowie Podlaskim pokazała, że pomimo wielu wyzwań i trudności branża intermodalna rozwija się i jest gotowa inwestować. Ważnym wnioskiem płynącym dla Polski jest też potrzeba lepszej współpracy między administracją publiczną, która opracowuje strategiczne dokumenty kształtujące politykę transportową a przedsiębiorstwami, które planują inwestycje w terminale przeładunkowe. Powinniśmy wspólnie wypracować docelową wizję sieci terminali, określić gdzie potrzebne są inwestycje, tak aby powstające obiekty odpowiadały potrzebom gospodarki, a inwestorzy mieli szansę na zwrot poniesionych wydatków — komentuje Tomasz Mioduszewski, dyrektor zarządzający Metrans (Polonia).

Prelegenci zwrócili na unikalne cechy transportu intermodalnego, które mogą być rozwiązaniem wielu bolączek jakie dziś dotyka branżę TSL. — W trakcie debaty padło wiele ciekawych spostrzeżeń, np. to że jeden pociąg intermodalny może zastąpić 50 samochodów, co może być odpowiedzią na dzisiejsze problemy z zatrudnieniem kierowców. Aby się to jednak stało konieczne jest usprawnienie procedur i funkcjonowania kolei, aby pociągi jak najkrócej czekały na wjazd na terminale lub na wyjazd na szlak z towarami — stwierdza Lukas Polaczek, dyrektor intermodalu DB w Cargo Polska.

Nowy kształt globalnej gospodarki

Drugiego dnia konferencji w Janowie Podlaskim głównym tematem były zmiany zachodzące na globalnej mapie łańcuchów dostaw, w tym na intermodalnych szlakach Euroazji i żegludze. Rozmawiano o tym czego możemy się spodziewać w następnych dekadach i jak przygotować się na zmiany. 

— Z wypowiedzi uczestników debat wynika, że dostawy towarów do do Europy intermodalnym Nowym Jedwabnym Szlakiem będą się rozwijać, pomimo braku wsparcia finansowego Unii Europejskiej dla projektu Cargotoru. Musimy zatem znaleźć inny sposób sfinansowania tej inwestycji, zapewne z środków krajowych i zrealizować ten projekt, gdyż ma strategiczne znaczenie nie tylko dla branży logistycznej, ale całej polskiej gospodarki — uważa Marek Tarczyński przewodniczący rady, Polskiej Izby Spedycji i Logistyki i prezes Terramar. 

Sporo uwagi poświęcono też roli Polski, której dużym atutem są porty morskie. Ich znaczenie w europejskiej branży TSL będzie rosło. — Konferencja w Janowie Podlaskim pokazała, że żyjemy obecnie w „ciekawych czasach” i trudno jest dziś przewidywać, co będzie się działo w gospodarce i geopolityce w najbliższych miesiącach. Jednak mimo obecnych zawirowań będziemy kontynuowali inwestycje, gdyż planujemy je z perspektywą 20-30 lat a w tym okresie, na co wskazują wszystkie prognozy, gospodarka morska będzie się w naszym regionie rozwijała — komentuje Mateusz Frankiewicz project manager Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Zapraszamy do relacji z konferencji na portalu IntermodalNews.pl:

Duże zainteresowanie konferencją INTERMODAL IN POLAND 2022, które widać w większej niż ubiegłym roku liczbie uczestników wskazuje, że jest potrzeba debatowania i spotkania się w rejonie Terespola i Małaszewicz, miejscu które dla transportu intermodalnego ma ważne znacznie. Unikalną cechą konferencji jest fakt, że oprócz udziału w debatach można „na żywo” zobaczyć podczas wizyty studyjnej jak funkcjonuje kluczowe centrum logistyczne. Duży odzew branży na tę konferencję jest dla redakcji IntermodalNews.pl zobowiązaniem do organizacji kolejnych edycji tego wydarzenia w następnych latach, na które już dziś Państwa zapraszamy!

Wcześniej jednak, bo w dniach 30 listopada – 1 grudnia zapraszamy na INTERMODAL IN POLAND – NORTH-SOUTH, które odbędzie się w sercu szczecińskiej dzielnicy portowej, Centrum Kultury Euroregionu CKE Stara Rzeźnia na wyspie Łasztownia tuż obok terminali Portu Szczecin. W ramach tej konferencji również zaplanowano oprócz debat także wizytę studyjną i wydarzenia towarzyszące.

Program konferencji, informacje organizacyjne oraz rejestracja uczestnictwa dostępne są na stronie: https://intermodalinpoland.eu/szczecin-2022/

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close