Partnerzy portalu

Jaki jest najlepszy sposób dostawy kontenerów z Chin do Europy w czasach pandemii?

Pandemia koronawirusa stała się dużym wyzwaniem dla branży logistycznej. Spowodowała opóźnienia w dostawach kontenerów z Chin do Europy dla przedsiębiorstw żeglugowych, jak i operatorów kolejowych. Jaki sposób jest najlepszy w obecnych trudnych warunkach?

Transport kontenerów - Kontenerowiec MSC. Źródło: MSC.
Kontenerowiec MSC. Źródło: MSC.

Pandemia koronawirusa spowodowała radykalną zmianę w logistyce, zwłaszcza w przypadku obrotu towarowego między Chinami a Europą. Początkowo zahamowało to popyt konsumencki i doprowadziło do pustych rejsów statków, przedłużającego się składowania kontenerów w terminalach portowych oraz do wycofania z eksploatacji statków. W rezultacie puste kontenery nie zostały zwrócone. Latem 2020 sytuacja uległa drastycznej zmianie, ponieważ popyt zaczął stopniowo rosnąć. Spowodowało to opóźnienia, brak kontenerów, wyższe stawki spot i inne problemy dla dostawców usług logistycznych.

„Łańcuch dostaw nie zatrzymał się, jest zakłócony i jest mniej niezawodny” – przekonuje Didier Duponselle, dyrektor jednostki biznesowej ds. rozwiązań w zakresie łańcucha dostaw w firmie Ahlers (dostawca usług logistycznych z siedzibą w Antwerpii). Taką opinię wyraził podczas webinarium „Logistyka do Chin: wyzwania i rozwiązania”, który został zorganizowany przez Flandryjsko-Chińską Izbę Handlową. Portal IntermodalNews wybrał kluczowe tezy belgijskiego logistyka.

Szlak Arktyczny

W ostatnich latach korytarz arktyczny zyskuje na popularności ze względu na globalne ocieplenie. „To jest krótsza trasa w porównaniu do szlaku przez Suez, ale nie jest jeszcze otwarta. Dziś jest luty i nie jest to najlepsza opcja” – zauważył Didier Duponselle. Według niego trasa ta ma kilka istotnych wad, które czynią ją mniej konkurencyjną w porównaniu z innymi trasami.

Przede wszystkim ten projekt jest napędzany głównie przez jeden kraj, Rosję, w przeciwieństwie do tradycyjnego szlaku oceanicznego, gdzie działalność prowadzi wiele państw i firm. To oznacza, że nie ma konkurencji w świadczeniu usług logistycznych na tej trasie. Drugą wadą jest bardzo mały ruch, który koncentruje się głównie na gazie. Prawie 500 statków przepłynęły tą trasą w zeszłym roku. „Tylko 35 procent statków, które pływają na tej trasie, to statki towarowe, a tylko połowa z nich przewoziła kontenery. Ta trasa jest bardzo, bardzo ograniczona” – dodał Didier Duponselle.

Ostatnią wadą szlaku arktycznego jest jego ograniczona dostępność ze względu na warunki pogodowe i zapotrzebowanie na statki specjalistyczne. „Dzięki temu możemy na razie zapomnieć o Szlaku Arktycznym” – podsumował logistyk.

Ocean vs kolej

Główny przepływ kontenerów między Chinami a Europą jest transportowany drogą oceaniczną. Ta trasa jest często uważana za tradycyjną. Przed opóźnieniami spowodowanymi pandemią koronawirusa ten łańcuch logistyczny zapewniał klientom niezawodne i nowoczesne usługi. Przewoźników przewożących kontenery z Dalekiego Wschodu do Europy jest wielu, w tym członkowie trzech największych sojuszy żeglugowych: 2M (Maersk, MSC, HMM); The Alliance (COSCO, CMA CGM, Evergreen, OOCL) i Ocean Alliance (Yang Ming, Hapag-Lloyd, ONE).

Średni czas dostawy na trasie oceanicznej wynosi około 40 dni. Tymczasem pociągi kontenerowe na Nowym Jedwabnym Szlaku są w stanie przetransportować ładunki z Chin do Europy w ciągu 16-18 dni na odległość 11000 km. Ta różnica przez wiele lat była mocnym argumentem przemawiającym za połączeniami kolejowymi. Jednak sytuacja się zmieniła w 2020 roku.

Z powodu opóźnień zaczęły cierpieć zarówno trasy kolejowe, jak i morskie. Według pana Duponselle statki spóźniają się z harmonogramem o 7-12 dni (czasem więcej, aż do 26 dni), podczas gdy pociągi obecnie spóźniają się o 5-7 dni. Jednak czasami opóźnienia pociągów mogą być znacznie większe. Pod koniec grudnia 2020 r. na wjazd do Chin czekało 7000 kontenerów ze średnim opóźnieniem wynoszącym 20 dni, podczas gdy niektóre z nich czekały 42 dni.

Jednocześnie różnica w kosztach dostawy między transportem morskim a koleją jest coraz mniejsza. Niemniej jednak dostawa oceaniczna jest nadal tańsza niż koleją. W styczniu br. dostawy oceaniczne były o jedną trzecią mniejsze niż koleją. W grudniu 2019 roku ta różnica była ośmiokrotna. Dlatego Didier Duponselle zadał zasadnicze pytanie: „Czy Nowy Jedwabny Szlak jest realną alternatywą? Nie dzisiaj, ze względu na opóźnienia na granicach i wciąż wysokie ceny”.

Zalecenia dla załadowców

Ponadto Didier Duponselle sformułował zalecenia dla spedytorów, aby nie poddawali się w czasach pandemii. Na zakończenie przedstawił sugestie, które mogą mieć zastosowanie do obu rodzajów transportu, morskiego i kolejowego. „Bardzo praktyczną radą jest rezerwowanie o dwa tygodnie szybciej niż kiedyś. Spróbuj przewidzieć swoje planowanie, ponieważ zwykle okres od potwierdzonej rezerwacji do faktycznego odbioru  i wypłynięcia statku trwał10 dni, teraz w rzeczywistości zajmuje to od trzech do czterech tygodni. Upewnij się, że zdążysz to zrobić na czas” – podzielił się swoim zdaniem menedżer logistyczny ze spółki Ahlers.

Przeczytaj również:

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close