Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Wysokie stawki frachtu morskiego utrzymają się przez kilka miesięcy

Nierównowaga między popytem a podażą w kontenerowym frachcie morskim spowodowała gwałtowny wzrost cen. Pod koniec listopada przewóz kontenerów z Chin do Europy drogą morską stał się droższy niż koleją. Eksperci MAG prognozują, że wysokie stawki frachtu utrzymają się przez najbliższe miesiące.

stawki frachtu
fot. ŁK

Rok 2020 przyniósł szereg zawirowań na światowych rynkach, których efektem jest pojawienie się szeregu problemów w transporcie towarów, szczególnie mocno widocznych od października. Czasowe zamknięcie fabryk w Chinach i lock down w Europie spowodowały przestoje w transporcie i wzrost zapotrzebowania na magazynowanie kontenerów. Szybki wzrost popytu na przewozy ładunków importowych w III kwartale spowodował pojawienie się problemu z dostępnością pustych kontenerów. Czynnikiem, który dodatkowo wpłynął na rozregulowanie rynku były anulowania zawinięć statków do portów przez największych armatorów.

— Konsekwencją skasowania wyjść statków w drugim kwartale były zaburzenia w dostępności pustych kontenerów, co wpłynęło na obecną sytuację na rynku. W efekcie armatorzy zaczęli wprowadzać podwyżki stawek w formie dodatków do frachtu. Ceny w transporcie morskim podwyższyły się o kilkaset dolarów. W listopadzie, kiedy nastąpił wzrost zamówień w imporcie w okresie przedświątecznym zaostrzył się problem niedostępności pustych kontenerów. W efekcie stawki frachtu morskiego osiągnęły rekordowy poziom — skomentowała Karolina Zarębska, kierownik ds. stawek przewozów w Morskiej Agencji Gdynia podczas webinarium nt. rynku frachtów morskich.

Produkty premium

Duża przewaga popytu nad podażem miejsca na statkach powoduje, że armatorzy wprowadzają rozwiązania znane z branży lotniczej. W morskich przewozach kontenerowych wprowadzane są usługi premium, czyli gwarantowanie stawki za miejsce na statku za przedpłatą. Jednak ewentualna rezygnacja z tak zarezerwowanego miejsca również wiąże się z dodatkowymi opłatami. Problemy z dostępnością pustych kontenerów dotyczą nie tylko Chin, ale też Indii i innych krajów eksportowych.

— Na puste kontenery czekamy obecnie nawet 6 tygodni. Zaplanowane stawki frachtu często nie dają później pokrycia miejsca na statku. Stawki spotowe nie są już dostępne. Musimy cały czas opierać się na aktualnych wycenach i aktualizować opłaty. Rok 2020 był wyjątkowy gdyż na ceny w transporcie morskim w mniejszym stopniu wpływały koszty a w większym zawirowania na rynku przewozów — powiedział Bartosz Wilga, dyrektor handlowy Morskiej Agencji Gdynia.

Rynek przewozów kolejowych na Nowym Jedwabnym Szlaku w mniejszym stopniu podlegał takim zawirowaniom. Wzrost cen był tu mniejszy w efekcie pod koniec sytuacji doszło do nietypowej sytuacji kiedy przewóz kontenerów droga kolejową stał się tańszy niż morską. Jenak również i w przewozach kolejowych pojawiają się trudności związane z kongestią i dostępnością kontenerów.

— Na alternatywnych gałęziach transportu takich jak kolej widzimy problemy z kontenerami oraz kolejki na granicach. Perspektywa na najbliższe miesiące nie jest optymistyczna — uważa Bartosz Wilga.

Trudne miesiące

Trudno przewidzieć jak długo utrzyma się wzrost cen w transporcie morskim. Według ekspertów MAG dalsze podwyżki mogą spowodować, że importerzy zrezygnują z zamawiania usług. Jednak na razie nie widać sygnałów by stawki frachtu miały spaść. Drożyzna utrzyma się co najmniej do Chińskiego Nowego Roku, który przypada 12 lutego 2021. Po tym okresie eksperci prognozują korektę cen.

— Okres od marca do czerwca zazwyczaj przynosi spadek stawek frachtu. Zejście do poziomu poniżej 5 tys. dolarów za kontener 40-stopowy pozwoli na pobudzenie handlu zagranicznego przy wyrównaniu dostępności kontenerów. W drugim kwartale zakładamy dalsze obniżki cen, jednak ciężko będzie wrócić do poziomu 1800 dol. Spodziewamy się jednak, że stawki spadną poniże 4 tys. Liczymy na to, że na rynku transportu alternatywnego także będą pewne korekty. Transport kolejowy kojarzony był jako usługa premium z atrakcyjnym czasem przejazdu. Zakładamy, że dojdzie do uregulowania sytuacji i poprawi się czas transportu co jest istotne dla klientów kolei intermodalnej — prognozuje ekspert MAG. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close