Kolejny krok do powstania korytarza Turcja – Ukraina – Polska
Ukraińcy chcą uruchomić intermodalny korytarz Turcja – Ukraina – Polska z wykorzystaniem żeglugi promowej na Morzu Czarnym. Możliwością uruchamiania pociągów z Zamościa, Sławkowa i Medyki na Ukrainę interesują się polscy operatorzy logistyczni.

Ukraińskie Centrum Kolejowych Usług Transportowych „Liski” (CTS Liski) zawarło 24 grudnia memorandum o współpracy z operatorami promowymi Ukrferry i FerryPlus ws. uruchomienia korytarza intermodalnego Turcja – Ukraina – Polska z wykorzystaniem żeglugi promowej na Morzu Czarnym. Porozumienie jest otwarte na współpracę z innymi podmiotami zainteresowanymi uruchomieniem nowego korytarza – poinformował Edvīns Bērziņš prezes CTS Liski.
Turcja i Ukraina budują swoją pozycję na transkontynentalnych szlakach transportowych. Dla Ankary istotne znaczenie ma szczególnie transkaspijski Korytarz Środkowy wykorzystujący linię kolejową Baku – Tibili – Kars i feedery kursujące między portami Baku i Aktau na Morzu Kaspijskim. W grudniu 2020 r. ruszyły pierwsze regularne pociągi transportujące ładunki z Turcji do Chin tym szlakiem. W 2021 r. uruchamiane będą regularne pociągi przewożące 42 kontenery 40-stopowe kursujące co dwa tygodnie między Turcją a Chinami. Od 2019 kursują już składy transportujące ładunki z Chin Do Europy przez Korytarz Środkowy i tunel pod cieśniną Bosfor.
Nowy korytarz
Turcy i Ukraińcy są zainteresowani rozszerzeniem Korytarza Transkaspijskiego o odnogę wiodącą przez Odessę w kierunku Polski. Możliwościami rozpoczęcia przewozów w tym kierunki zainteresowanie deklarują również polskie firmy. PKP Cargo Connect prowadzi rozmowy w celu uruchomienia przewozów intermodalnych na Ukrainę z wykorzystaniem przeładunków w terminalu w Medyce. Z kolei Laude chce przedłużenia w kierunku Ukrainę połączenia DCT Gdańsk – Zamość wykorzystując linię PKP LHS. Również Port Gdynia jest zainteresowany nowym korytarzem i przystąpił w roku 2019 do międzynarodowych projektów: Global Multimodal Logistics oraz projektu utworzenia efektywnej współpracy w zakresie transportu od brzegów Bałtyku do wschodnich wybrzeży Morza Kaspijskiego.
CTS Liski równocześnie inauguruje nowe połączenia na Nowym Jedwabnym Szlaku wykorzystujące polsko – ukraińskie przejścia graniczne i linię szerokotorową do Euroterminalu Sławków. W grudniu przeprowadzono testowy przejazd pociągu transportującego 50 kontenerów z Chengdu do Sławkowa. W projekcie tym uczestniczy również Belintertrans-Germany. Ukraińcy rozbudowują też ofertę połączeń z Chon do własnych terminali. Do 22 grudnia 2020 r. stacja Kijów – Liski przyjęła już 22 pociągi kontenerowe z Chin.