Pierwszy pociąg przejechał nową trasą z Chin do Sławkowa
Spółki UTLC ERA, Belintertrans-Germany i ukraiński operator CTS Liski zorganizowały przejazd testowego pociągu na nowej trasie łączącej Chongqing w Chinach z Euroterminalem Sławków przez białorusko – ukraińskie przejście Goryń – Udryck.
Z inicjatywą przetestowania nowej odnogi kolejowego Jedwabnego Szlaku wystąpiła niemiecka firma Belintertrans, która organizuje przewozy przez terytoria Ukrainy i Polski z wykorzystaniem przeładunków kontenerów między taborem kursującym po liniach szeroko- i normalonoorowych w Sławkowie. Wg UTLC ERA (spółki joint venture kolei rosyjskich, kazachskich i białoruskich), która organizuje przewozy między Kazachstanem a przejściem Brześć – Małaszewicze, nowa trasa pozwoli zredukować przeciążenie infrastruktury na przejściach granicznych, co pozwoli w przyszłości zwiększyć liczbę transportowanych ładunków na kolejowych trasach Chiny – Europa.
— W celu zapewnienia wysokiej jakości usług konieczne jest utrzymanie dużej prędkości transportu i skrócenie czasu przejazdu. Pociąg jest w stanie przejechać 1200 km dziennie i tylko na przejściach granicznych traci prędkość. Główne wysiłki technologiczne nasze i naszych udziałowców koncentrują się na skróceniu czasu transportu. Zaangażowanie nowych przejść granicznych w ramach uzgodnionego modelu biznesowego, a także dywersyfikacja rosnących przepływów ładunków to jedno z możliwych rozwiązań. Spodziewamy się, że trasa przez przejście graniczne Goryń stanie się dobrym punktem wzrostu dla przyszłego rozwoju usług UTLC ERA — skomentował Aleksey Grom, prezes UTLC ERA.
Całkowity czas przejazdu testowego transportu 50 40-stopowych kontenerów z Chongqing do Sławkowa wyniósł 16 dni, natomiast odcinek z terminalu Dostyk na granicy chińsko kazachskiej do Sławkowa pociąg przejechał w 7 dni by dotrzeć do polskiego terminalu 24 grudnia.
UTLC ERA zapowiada, że w 2021 r. będzie kontynuować poszukiwanie nowych opcji przewozu ładunków na szlakach transeuroazjatyckich w celu zoptymalizowania wykorzystania różnych terminali przeładunkowych i przejść granicznych. Jedna z bardziej perspektywicznych tras wiedzie przez linię PKP LHS i Euroterminal Sławków, który przyjmuje pociągi transportujące ładunki z Chin od stycznia 2020 r.