Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Funkcjonowanie efektywnego korytarza Bałtycko-Czarnomorskiego nie jest możliwe bez Morza Kaspijskiego

Do rozwoju korytarza Bałtycko-Czarnomorskiego potrzebne są nowe rozwiązania. Można tego dokonać poprzez intensyfikację współpracy między krajami regionu lub nawiązywanie partnerstwa z państwami w innych regionach, w tym Kaspijskim.

Korytarz Bałtycko-Czarnomorski
Terminal promowy w Porcie Baku. Widok z lotu ptaka. Źródło: Zarząd Morskiego Portu Baku.

Od kilku lat polskie firmy logistyczne aktywnie rozwijają swoją działalność w kierunku Adriatyku, uruchamiając nowe usługi kolejowe w zakresie przewozu towarów oraz inwestując w terminale portowe. Jednocześnie znacznie mniejsza aktywność jest wykazywana w kierunku Morza Czarnego. Aby uaktywnić ten proces, Port Gdynia przystąpił  w roku 2019 do międzynarodowych projektów: Global Multimodal Logistics oraz projektu utworzenia korytarza efektywnej współpracy od brzegów Bałtyku do wschodnich wybrzeży Morza Kaspijskiego, koordynowanych przez Bałtycko-Czarnomorskie Forum Gospodarcze.

Korytarz efektywnej współpracy

Ten projekt zakłada nawiązanie aktywnych więzi handlowych i gospodarczych między państwami w różnych częściach Eurazji – Azji Środkowej z jednej strony  i Europy Środkowo-Wschodniej z drugiej. Dlatego Bałtycko-Czarnomorskie Forum Gospodarcze również skupia firmy, w tym transportowo-logistyczne, z kilku krajów – od Litwy i Polski na północy po Kazachstan i Turkmenistan na południowym wschodzie.

„Wychodzimy z założenia, że im bardziej efektywna będzie współpraca między państwami, tym więcej ładunków będzie do przetransportowania” – powiedział w rozmowie z IntermodalNews Wołodymyr Makukha, zastępca przewodniczącego zarządu Bałtycko-Czarnomorskiego Forum Gospodarczego. Memorandum pomiędzy Portem Gdynia a Bałtycko-Czarnomorskim Forum Gospodarczym, podpisane w czerwcu 2019 r., stanowi, że współpraca będzie polegać na: wymianie doświadczeń, dostarczaniu informacji istotnych dla partnerów oraz promocji. Jako przykład Pan Makukha podał intensyfikację współpracy pomiędzy uniwersytetami i akademiami morskimi na Ukrainie, Litwie, w Polsce, Rumunii, Bułgarii i Gruzji.

Plus Morze Kaspijskie

Oprócz poprawy współpracy między państwami, rozwój projektu efektywnego korytarza współpracy koordynowanego przez Bałtycko-Czarnomorskie Forum Gospodarcze wymaga również ekspansji geograficznej. „Chcemy też, aby forum stało się platformą do realizacji wspólnych projektów partnerów z Trójmorza. W Polsce koncepcja ta jest częściej wykorzystywana w kontekście rozwoju połączeń z Morzem Czarnym i Adriatykiem. Wykorzystałem ją w nieco innym znaczeniu. W przyszłym rozwoju Bałtycko-Czarnomorskiego Forum Gospodarczego Morze Kaspijskie powinno stać się trzecim morzem. Stwarza to szersze podstawy i szersze perspektywy rozwoju Bałtycko-Czarnomorskiego korytarza, gdyż pozwoli na ściślejszą interakcję z krajami Azji Centralnej” – powiedział Dariusz Kijanka, kierownik realizowanego w ramach forum, projektu Ukraina-Polska.

Region Morza Kaspijskiego pokazuje dobre przykłady interakcji między państwami. Jest to widoczne w statystykach obrotów tamtejszych portów. Na przykład porty Azerbejdżanu wykazują stabilny wzrost: +7,2% w 2019 i +7,8% w okresie styczeń-wrzesień 2020. Ponadto ponad 95% ładunków obsługiwanych w portach Azerbejdżanu to tranzyt.

Tak wysoki współczynnik tranzytu zapewnia między innymi rozbudowana sieć połączeń promowych pomiędzy Azerbejdżanem, Kazachstanem i Turkmenistanem, która umożliwia szybki transport towarów przez Morze Kaspijskie, nawet w wagonach kolejowych i bez konieczności przeładunku. Siłą napędową tych procesów jest nowoczesny kazachski port Kuryk i firma Turkmen Milli Logistic, jeden z liderów sektora transportowo-logistycznego Turkmenistanu, oraz nowy port w Turkmenbaszy.

Potencjał Portu Gdynia

Port Gdynia, który dołączył do projektu Global Multimodal Logistics i projektu korytarza efektywnej współpracy, już teraz wykazuje pozytywną dynamikę obrotów towarowych na tle innych portów w Polsce. Przez dziesięć miesięcy 2020 roku ten port obsłużył około 20,4 mln ton ładunków, co oznacza wzrost o 1,7%. Inne porty polskie, Gdańsk i Szczecin- Świnoujście, odnotowały spadek odpowiednio o 8,6% i 4,8%. Także te porty zagraniczne, które opublikowały wyniki za trzeci kwartał 2020 roku, również wykazały spadki: Antwerpia – 2,8 %, Roterdam – 8,8 %.

Opracowanie własne IntermodalNews

Udane doświadczenie partnerów na Morzu Kaspijskim może pomóc Gdyni w dalszym zwiększaniu obrotów towarowych. Uczestnicy projektu planują wykorzystać udane doświadczenia partnerów z Morza Kaspijskiego na Bałtyku. W przyszłości rozważana jest możliwość intensyfikacji współpracy między Gdynią i Kłajpedą w tandemie z portami morskimi Finlandii i Szwecji. „Może to być jednym z czynników intensyfikacji przewozów ładunków i wzrostu przeładunków w portach” – zaznaczył Wołodymyr Makukha.

Port Gdynia jest istotnym ogniwem transeuropejskiego Korytarza Bałtyk Adriatyk odgrywającego bardzo istotną rolę jako jedna z najważniejszych dźwigni rozwojowych Europy Centralnej. Pełen potencjał portu zostanie wykorzystany po wybudowaniu Portu Zewnętrznego, który jest strategiczną inwestycją Portu Gdynia. Projekt, jako priorytetowe zadanie Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A., uzyskał akceptację Rządu Rzeczypospolitej Polskiej i został umieszczony w rządowym projekcie Programu rozwoju polskich portów morskich do roku 2020 (z perspektywą do 2030 roku). Głębokowodny Port Zewnętrzny powstanie w oparciu o istniejące Nabrzeże Śląskie – na sztucznym lądzie wychodzącym poza obecny falochron ochronny. Jego budowa stała się koniecznością w obliczu rosnącej konkurencji rynkowej oraz prognoz w zakresie popytu na przeładunki kontenerowe w polskich portach morskich, mówiących o wzroście do poziomu około 9,5 mln TEU w 2050 roku. Port Zewnętrzny, jako pirs będący zalądowionym obszarem morskim, zwiększy powierzchnię portu o 151 ha oraz zdolności przeładunkowe o 2,5 mln TEU.

Content not available.
Please allow cookies by clicking Accept on the banner

Ukryte możliwości Ukrainy

Rozwój Bałtycko-Czarnomorskiego korytarza nie jest możliwy bez rozwoju Ukrainy. „Ukraina to kraj o dużym potencjale, który z różnych powodów nie został jeszcze wykorzystany. Kraj przechodzi stopniowe zmiany w gospodarce i polityce wewnętrznej. To bardzo skomplikowany proces. Kraje położone na zachód od ukraińskiej granicy są gotowe do inwestowania w różne projekty na Ukrainie, ale oczekują jasności i stabilności w tym państwie” – powiedział Dariusz Kijanka.

Przeczytaj również: Korytarz transkaspijski a Polska: kierunki rozwoju transportu intermodalnego

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close