Ruszyły przewozy z Turcji do Chin na Korytarzu Środkowym
Pierwszy pociąg transportujący towary z Turcji do Chin trasą transkaspijską dotarł do terminalu w Xi’an 19 grudnia. Drugi skład dotrze za kilka dni. Przewozy na Korytarzu Środkowym są alternatywą dla transportu morskiego.

Turcja, Gruzja, Azerbejdżan i Kazachstan od kilku lat rozwijają intermodalną Transkaspijską Międzynarodową Drogę Transportową (TTITR) zwaną także Korytarzem Środowym. Za organizację usług przewozowych i przeładunkowych na tej trasie odpowiada Trans-Caspian International Transport Consortium w skład którego wchodzą operatorzy logistyczni: ADY Container (Azerbejdżan), KTZ Express (Kazachstan), GR Logistics (Gruzja) i Pacific Eurasia Logistics (Turcja).
Początkowo trasa ta nie była zbyt popularna wśród spedytorów ze względu na długi czas przejazdu i wysokie koszty. Przewóz ładunków wymaga nie tylko przeładowania na tabor dostosowany do różnych rozstawów szyn na granicy chińsko – kazachskiej i turecko – gruzińskiej ale także pokonania Morza Kaspijskiego. Poprawę czasu i niezawodności przewozów na Korytarzu Środkowym osiagnieto w 2019 kiedy uruchomiono regularne rejsy feederów między Baku i Aktau.
Kontekst gospodarczo – polityczny
Na rozwoju nowego korytarza zależy szczególnie Turcji, która chce by przewozy intermodalne między południową Europą a Azją odbywał się trasą biegnącą przez otwarty w 2013 tunel pod cieśniną Bosfor. Z rozwojem przewozów na Korytarzu Środkowym duże nadzieje wiąże również Azerbejdżan który buduje nowy port kontenerowy i hub przeładunkowy w Alat niedaleko Baku. Rozwój przewozów omijających Rosję ma istotne znaczenie w kontekście rywalizacji tego kraju z Turcją, która staje się regionalnym mocarstwem i szybko rozwija relacje handlowe z krajami azjatyckimi.
Dotychczas na trasie TTITR uruchamiano pociągi transportujące towary eksportowe z Chin do Turcji i Europy przez tunel w Stambule. W grudniu 2020 ruszyły pierwsze pociągi transportujące ładunki z Turcji do Chin w tym m.in 40 kontenerów z lodówkami produkcji tureckiej. Organizacja przewozów ładunków obu kierunkach przyczyni się do poprawy opłacalności usług intermodalnych. Transport taki pozwoli także dostarczyć do Chin kontenery, na czym bardzo zależy także chińskim eksporterom, który borykają się z problemem braku dostępnego sprzętu do przewozu ładunków.
W 2021 r. uruchamiane będą regularne pociągi przewożące 42 kontenery 40-stopowe kursujące co dwa tygodnie między Turcją a Chinami. Pierwszy taki skład ma wyruszyć w ciagu najbliższych kilku dni.