Rząd Łotwy zatwierdził plan realizacji Rail Baltica w ograniczonym zakresie
Rząd Łotwy zatwierdził plan budowy linii dużych prędkości Rail Baltica, który zakłada znaczne ograniczenie zakresu tego projektu i jego realizację etapami. Nowa magistrala będzie omijała Rygę, co wpłynie na opłacalność tej inwestycji. Tymczasem Litwa i Estonia zbliżają się do realizacji odcinków do granicy z Łotwą.
Jak już informowaliśmy na IntermodalNews.pl, pod koniec października br. minister transportu Łotwy Kaspars Briškens przedstawił plan znaczącego ograniczenia wydatków budżetowych na projekt Rail Baltica w tym kraju. 26 listopada na posiedzeniu rządu łotweskiego zatwierdzono plan, który zakłada ograniczenie i fazowanie inwestycji. Priorytetem dla Łotwy będzie budowa jednotorowej linii między granicami z Litwą i Estonią. W pierwszej kolejności powstanie krótki odcinek z granicy litewskiej do Miso. Budowa kolejnych odcinków zależeć będzie od dostępności środków finansowych. Łotysze dokończą inwestycje na stacjach Ryga Centralna i Ryga Port Lotniczy, ale nie planują na razie budowy torów o rozstawie europejskim do tych stacji. Powstanie jedynie krótki odcinek o rozstawie rosyjskim do stacji przy lotnisku.
— Chociaż prace nad dalszym uszczegółowieniem i przeglądem tych kwestii będą kontynuowane, oznacza to znaczący postęp, ponieważ pokazuje zaangażowanie rządu we wspieranie wysiłków na rzecz znalezienia rozwiązań dla kontynuacji wdrażania Rail Baltica. Prace nad przeglądem rozwiązań wdrożeniowych dla projektu będą kontynuowane, w tym optymalizacja zasobów technicznych i administracyjnych w celu osiągnięcia najszybszego możliwego sposobu zapewnienia funkcjonującego połączenia kolei dużych prędkości — powiedziała Kitija Gruškevica, członek zarządu RB Rail AS.
Postępy w Estonii i na Litwie
Bardziej optymistycznie wyglądają przygotowania do budowy magistrali w pozostałych krajach. LTG Infra ogłosiła 26 listopada przetarg na realizację liczącego 12,1 km odcinka Šėta-Ramygala, a wcześniej podpisała umowę na budowę 17.1 km tej linii. Łącznie w przyszłym roku na Litwie budowane będzie 114 km linii Rail Baltica między Kownem a granicą z Łotwą. Z Kowna do Polski już istnieje linia o rozstawie 1435 mm wykorzystywana m.in. przez międzynarodowe pociągi intermodalne.
Czytaj też: Pociąg LTG Cargo przewiózł samochody Škoda z Czech do Kowna
Z kolei Estonia wkrótce rozpocznie budowę całej magistrali o długości 213 km między stacją Ülemiste w Tallinie a granicą z Łotwą. 27 listopada Rail Baltica podała informacją o konsorcjach, które chcą realizować budowę, którą podzielono na dwa kontrakty: Ülemiste–Pärnu, którego koszt szacowany jest na 394 mln euro i Pärnu–Ikla o wartości 332 mln euro. Do przetargu zgłosiło się 5 konsorcjów, w tym największe firmy z branży budownictwa infrastrukturalnego w Europie. Łącznie w krajach bałtyckich w realizacji obecnie jest 180 km linii RB. W przyszłym roku prace budowlane będą wykonywane na 43% odcinków głównej nitki Rail Baltica liczącej 659 km. Do 2030 r. wydatki na tę inwestycję w krajach bałtyckich wyniosą 14 mld euro.
Również w Polsce realizowane są kolejne etapy projektu Rail Baltica. PKP PLK ogłosiła przetarg na modernizację 100 km linii Białystok — Ełk. Na tym odcinku prędkość maksymalna zostanie podniesiona do 200 km/h podobnie jak na linii Białystok — Warszawa.
Czytaj też: Grupa Zadaniowa Rail Baltica rozmawiała w Brukseli o przyszłości projektu