Grupa Zadaniowa Rail Baltica rozmawiała w Brukseli o przyszłości projektu
16 września br. odbyło się w Brukseli spotkanie Grupy Zadaniowej Rail Baltica z przedstawicielami Dyrekcji Generalnej ds. Transportu Komisji Europejskiej, podczas którego potwierdzono determinację do ukończenia budowy transgranicznej magistrali kolejowej łączącej Polskę z krajami bałtyckimi do 2030 r.
Podczas spotkania podsumowano dotychczasową realizację projektu i rozmawiano o wyzwaniach na jakie natrafiono. Omawiano także działania, które zostaną podjęte w kolejnych latach. Przedstawiciele KE stwierdzili, że prace nad Rail Baltica muszą zostać przyspieszone.
— To projekt bałtycki i projekt europejski. Ponieważ rok 2030 jest coraz bliżej, wszystkie uczestniczące kraje i ich rządy muszą być w stanie działać szybko, aby wspólnie iść naprzód — powiedziała Catherine Trautmann, europejska koordynatorka ds. korytarza transportowego Morze Północne–Bałtyk.
Projekt budowy nowej magistrali wysokich prędkości okazał się sporym wyzwaniem dla Litwy, Łotwy i Estonii, które wcześniej nie realizowały inwestycji o tak dużej skali. Z powodu przedłużających się procedur biurokratycznych oraz rozszerzenia zakresu prac budowa Rail Baltica jest opóźniona o ok. 5 lat, a koszty jej realizacji wzrosły z planowanych 5,8 mld do 23,8 mld euro.
Czytaj także: Projekt Rail Baltica niedofinansowany i opóźniony
Kolejne etapy
Przedstawiciele państw realizujących projekt potwierdzili determinację do jego ukończenia do 2030 r. Obecnie inwestycja ta przechodzi stopniowo z fazy przygotowawczej w realizację. Do końca br. spółka Rail Baltica zamierza podpisać kontrakty na budowę odcinków o dł. 100 km w Estonii. W tym roku rozpoczną się także prace na głównej nitce linii w Łotwie. Z kolei Litwa przygotowuje przetarg na budowę odcinka między Kownem a granicą łotewską. Trwają także przygotowania do zawarcia umów na systemy zasilania i sterowania ruchem kolejowym. Projekt finansowany jest obecnie z funduszu Łącząc Europę.
— Zapewnienie postępu projektu Rail Baltica ma pierwszorzędne znaczenie i jesteśmy głęboko wdzięczni za silne wsparcie ze strony Komisji Europejskiej. Ostatnie finansowanie CEF (Connecting Europe Facility) udzielone projektowi jest najbardziej hojnym wsparciem w historii, stanowiącym kluczowy kamień milowy w naszym rozwoju. Pozostaje jednak wiele wyzwań, a ich pokonanie będzie wymagało ciągłego zaangażowania i współpracy. Wsparcie UE ma kluczowe znaczenie dla powodzenia tego projektu i składamy szczere podziękowania za to trwające partnerstwo — powiedział Marko Kivila, prezes zarządu RB Rail AS.