Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Grupa Zadaniowa Rail Baltica rozmawiała w Brukseli o przyszłości projektu

16 września br. odbyło się w Brukseli spotkanie Grupy Zadaniowej Rail Baltica z przedstawicielami Dyrekcji Generalnej ds. Transportu Komisji Europejskiej, podczas którego potwierdzono determinację do ukończenia budowy transgranicznej magistrali kolejowej łączącej Polskę z krajami bałtyckimi do 2030 r. 

fot. Rail Baltica

Podczas spotkania podsumowano dotychczasową realizację projektu i rozmawiano o wyzwaniach na jakie natrafiono. Omawiano także działania, które zostaną podjęte w kolejnych latach. Przedstawiciele KE stwierdzili, że prace nad Rail Baltica muszą zostać przyspieszone. 

— To projekt bałtycki i projekt europejski. Ponieważ rok 2030 jest coraz bliżej, wszystkie uczestniczące kraje i ich rządy muszą być w stanie działać szybko, aby wspólnie iść naprzód — powiedziała Catherine Trautmann, europejska koordynatorka ds. korytarza transportowego Morze Północne–Bałtyk.

Projekt budowy nowej magistrali wysokich prędkości okazał się sporym wyzwaniem dla Litwy, Łotwy i Estonii, które wcześniej nie realizowały inwestycji o tak dużej skali. Z powodu przedłużających się procedur biurokratycznych oraz rozszerzenia zakresu prac budowa Rail Baltica jest opóźniona o ok. 5 lat, a koszty jej realizacji wzrosły z planowanych 5,8 mld do 23,8 mld euro.

Czytaj także: Projekt Rail Baltica niedofinansowany i opóźniony

Kolejne etapy

Przedstawiciele państw realizujących projekt potwierdzili determinację do jego ukończenia do 2030 r. Obecnie inwestycja ta przechodzi stopniowo z fazy przygotowawczej w realizację. Do końca br. spółka Rail Baltica zamierza podpisać kontrakty na budowę odcinków o dł. 100 km w Estonii. W tym roku rozpoczną się także prace na głównej nitce linii w Łotwie. Z kolei Litwa przygotowuje przetarg na budowę odcinka między Kownem a granicą łotewską. Trwają także przygotowania do zawarcia umów na systemy zasilania i sterowania ruchem kolejowym. Projekt finansowany jest obecnie z funduszu Łącząc Europę.

— Zapewnienie postępu projektu Rail Baltica ma pierwszorzędne znaczenie i jesteśmy głęboko wdzięczni za silne wsparcie ze strony Komisji Europejskiej. Ostatnie finansowanie CEF (Connecting Europe Facility) udzielone projektowi jest najbardziej hojnym wsparciem w historii, stanowiącym kluczowy kamień milowy w naszym rozwoju. Pozostaje jednak wiele wyzwań, a ich pokonanie będzie wymagało ciągłego zaangażowania i współpracy. Wsparcie UE ma kluczowe znaczenie dla powodzenia tego projektu i składamy szczere podziękowania za to trwające partnerstwo — powiedział Marko Kivila, prezes zarządu RB Rail AS.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close