Optymalizacja procesów w przedsiębiorstwach receptą na kryzys
Spowolnienie gospodarczy wymusza na przedsiębiorstwach optymalizację działań. Narzędzia cyfrowe i audyt umożliwiają lepsze dysponowanie taborem i zasobami ludzkimi. Rozwój transportu intermodalnego wymaga również likwidacji barier systemowych — uważają uczestnicy debaty „Wsparcie branży intermodalnej w skutecznym prowadzeniu działalności gospodarczej w kryzysie”, która odbyła się w ramach konferencji INTERMODAL IN POLAND NORTH — SOUTH w Szczecinie.

— Przewozy węgla z portów i ukraińskiego zboża do portów zablokowały szlaki kolejowe dla intermodalu. Nikt nie był przygotowany na taki skokowy wzrost wolumenu towarów masowych. Ponadto PKP PLK remontuje tory, z czego się cieszymy, ale co powoduje, że pociągi intermodalne jeżdżą wolniej. Przepustowość sieci kolejowej jest dziś dużym wyzwaniem dla operatorów intermodalnych — powiedział Tomasz Tesche, dyrektor zarządzający Silva LS.
Poprawić infrastrukturę
Inwestycje takie jak budowa terminali intermodalnych muszą być dobrze zaplanowane i skorelowane z poprawą infrastruktury. — Jeszcze do niedawna transport intermodalny funkcjonował w rzeczywistości, w której główny ciężar inwestycji był kładziony na szlak wschód — zachód. Obecnie to się zmieniło. Jeśli spojrzymy na Europę to znajdziemy przykłady inwestycji infrastrukturalnych, które były nietrafione. Budowa terminali kontenerowych ma sens pod warunkiem, że zapewnione będą atrakcyjne czasy przejazdu. Transport intermodalny konkuruje bowiem z samochodowym pod względem frachtu i czasu przejazdu — powiedział Jan Jarmusz, dyrektor działu konsultingu Archice.
Transport intermodalny ciągle boryka się z problemem nierównych warunków konkurowania z przewozami samochodowymi. — Konieczne jest rozwiązanie kilku kwestii utrudniających intermodalowi konkurowanie z transportem samochodowym takich jak zbyt mała liczba bocznic i terminali, brak maszynistów i innych specjalistów kolejnictwa wynikający z długiego czasu szkolenia, czy też fakt, że transport samochodowy ponosi tylko połowę kosztów infrastrukturalnych a intermodalny całość — powiedział Tomasz Tesche.
— Infrastruktura i terminale muszą być sprawnie zarządzane. Wystarczy, że pociąg będzie jechać o 10 km/h szybciej a przyniesie to spore oszczędności. Trzeba maksymalnie wykorzystywać zasoby ludzkie i taborowe w czym pomocne są narzędzia cyfrowe — powiedział Artur Ząbek, Petrosoft.pl Technologie Informatyczne.
Zarządzanie procesami
Narzędzia cyfrowe mogą być skuteczne jeśli ich wdrożenie poprzedzone będzie dobrą analizą procesów w firmie. — Z kryzysem trzeba radzić sobie również w skali przedsiębiorstwa. Trzeba przyjrzeć się procesom w firmach i poprawić efektywność wykorzystywania zasobów. Wsparcie ze strony narzędzi cyfrowych jest konieczne, jednak pierwszym krokiem musi być zidentyfikowanie tego co dzieje się w firmie, jak funkcjonują procesy wewnętrzne — powiedział Radosław Śliwka, prezes zarządu Smart Project.
Również administracja publiczna przeprowadza proces cyfryzacji, co przynosi ułatwienia dla przedsiębiorców. — Członkostwo w UE wymusiło na nas proces informatyzacji. W tym momencie odprawy celne są już zdigitalizowane i przebiegają w sposób możliwie najmniej inwazyjny. Stosujemy automatyczne mechanizmy oceny ryzyka, które typują wysyłki do kontroli. System KAS zintegrowany jest z Port Community System dzięki czemu automatycznie wysyła do portu informacje, które wysyłki zostały zwolnione z odprawy i mogą być podjęte w porcie. Niestety pozostałe inspekcje jak sanitarna, weterynaryjna itp. jeszcze nie zostały zdigitalizowane. Zbudowaliśmy już jednak system single window i zapraszamy pozostałe inspekcje do podłączenia się do niego. Obecnie single window wdrażane jest w inspekcji sanitarnej — powiedziała Marta Figlak, kierownik Referatu Centrum Kompetencyjne PKWD Krajowej Administracji Skarbowej.
Czytaj też: Reshoring impulsem dla rozwoju transportu intermodalnego