Partnerzy portalu

Transformacja energetyczna może wesprzeć transport intermodalny

Po wybuchu wojny w Ukrainie Europa boryka się z kryzysem energetycznym, który szczególnie mocno dotknął kolej towarową i transport intermodalny. UE ogłosiła program REPowerEU, który ma uniezależnić Europę od importu surowców w energetycznych. Zielona transformacja może być zachętą do wyboru transportu intermodalnego przez przedsiębiorców, uważą uczestnicy debaty „REPowerEU, kryzys energetyczny i zmiany modalności w transporcie”, która odbyła się w ramach kongresu INTERMODAL IN POLAND 2023 Janowie Podlaskim.

— Transport jako jeden z emitentów gazów cieplarnianych jest uwzględniony w programie REPowerEU. Głównym założeniem tego programu jest zwiększenie wykorzystania energii odnawialnej we wszystkich sektorach gospodarki. Wspierane będą przedsiębiorstwa, które zdecydują się na inwestycje w transformację energetyczną i przewidziano wsparcie finansowe dla firm. Jednym z celów UE jest zwiększenie udziału kolei w transporcie osób i towarów —powiedziała dr Dorota Książkiewicz, z Katedry Polityki Transportowej, Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego.

Przewoźnicy intermodalni mocno odczuli wzrost cen energii trakcyjnej, który był wyższy niż wzrost cen oleju napędowego, co obniżyło konkurencyjność kolei w stosunku do przewozów samochodowych. —Ceny energii wpływają na nasze koszty nie tylko bezpośrednio poprzez wyższy koszt zakupu energii trakcyjnej. Inflacja spowodowała duży wzrost kosztów w innych dziedzinach. Droższy jest tabor i urządzenia, które musimy kupić. Rosną też oczekiwania płacowe pracowników. Wyższe koszty musimy przełożyć na klienta — skomentowała Halina Bajczuk, dyrektor Biura Handlowego – Rynek Przewozów Międzynarodowych i Intermodalnych PKP Cargo.

Polska nie wspiera kolei

Przedsiębiorstwa kolejowe liczyły na to, że wprowadzona zostanie tarcza ochronna dla dużych odbiorców energii tak jak stało się to w Niemczech i Czechach, gdzie zamrożono ceny prądu dla kolei. W Polsce jednak takiego wsparcia sektora nie wprowadzono. 

— Wzrost cen energii najbardziej dotknął transport intermodalny, który ma niskie stawki przewozu i marże i konkuruje z transportem samochodowym. Dzięki temu, że mamy licencję na przewozy w Niemczech, gdzie ceny energii trakcyjnej weszliśmy mocniej w przewozy transgraniczne, które są dziś bardziej opłacalne. Na trasach krajowych konkurencyjność transportu intermodalnego jest mniejsza —  powiedział Michał Kotowicz, dyrektor ds. sprzedaży CTL Logistics.

— Wzrost kosztów kolei związanych z zakupami energii wynosi ponad 30%. Jako członek organizacji IRG Rail skupiającej regulatorów rynku wysłaliśmy pytania do naszych partnerów zagranicznych o ceny energii trakcyjnej. 60% instytucji zrzeszonych w IRG Rail potwierdziło wzrost cen prądu. Tylko w 25% krajów te ceny kształtują się na poziomie zbliżonym do ubiegłego roku — powiedział Marcin Trela, wiceprezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Bariery infrastruktury

Obecnie jedyną formą wsparcia operatorów intermodalnych w Polsce jest ulga w opłatach za dostęp do infrastruktury. Konieczne są zatem działania wspierające tę branżę aby zapobiec odwrotowi od transportu kolejowego — Nawet z tą ulgą intermodalną koszty dostępu do infrastruktury w Polsce są wyższe niż w krajach sąsiednich. Unia Europejska koncentruje się na śladzie węglowym i opłaty za emisję mogą być narzędziem wspierającym intermodal. Jednak nawet gdyby koszty były niższe to w Polsce borykamy się z problemami nie rozwiązanymi od dekad takimi jak niska prędkość szlakowa i brak przepustowości na liniach kolejowych. Nawet przy obecnym poziomie zachęt transport intermodalny w naszym kraju byłby bardziej konkurencyjny względem samochodowego gdyby infrastruktura kolejowa była lepsza. Bardzo dużym problemem, na który również zwracamy uwagę od wielu lat jest brak kodyfikacji linii kolejowych w Polsce — powiedziała Halina Bajczuk.

— Program modernizacji linii kolejowych jest realizowany, a to oznacza że już za kilka lat kwestie prędkości szlakowej i przepustowości będą poprawione. Trzeba jeszcze usprawnić wymianę dokumentów między różnymi instytucjami administracji publicznej i celno – skarbowej — skomentował Michał Kotowicz.

Czytaj też: Firmy logistyczne szukają nisz i alternatyw 

Rozbudowa Centrum Przeładunkowego Małaszewicz to wspólna sprawa

Przewoźnicy drogowi chcą rozwijać współpracę z operatorami intermodalnymi

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close