Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Rozbudowa Centrum Przeładunkowego Małaszewicz to wspólna sprawa

Przeżywamy załamanie przewozów intermodalnych, co należy traktować jako etap w cyklu gospodarczym oraz zmian politycznych w otoczeniu. Jednak koniunktura wróci, dlatego ten trudny czas powinniśmy dobrze wykorzystać i przygotować się do przyszłych wyzwań. Jednym z kluczowych elementów jest modernizacja infrastruktury, która zwiększy potencjał tego rejonu w tym kolejowego przejścia granicznego Brześć – Terespol. .Uczestnicy „Kongresu Intermodal in Poland 2023” popierają plany realizacji Projektu spółki Cargotor i oczekują przyspieszenia decyzji w sprawie sfinansowania tej ważnej dla kraju inwestycji

Źródło: INTERMODALNEWS / fot. R. Gronecki

Takie opinie i takie wniosek zgłoszono podczas debaty otwarcia Kongresu, zatytułowanej „Przejścia graniczne: wąskie gardła czy generatory rozwoju gospodarczego? Dyskusja ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji Rejonu Przeładunkowego Małaszewicze”.

Jednoznaczna ocena

W zgodnej opinii uczestników debaty, sytuacja w przewozach intermodalnych jest zła. Już w ub.r. przerwany został wieloletni trend ich rozwoju, a regres pogłębia się w tym roku. Powodów jest kilka, w tym osłabienie popytu. Wskazuje np. na  to fakt, że nawet terminale morskie notują w br. dwucyfrowy spadek przeładunków towarów w kontenerach. Jeszcze inne są przyczyny – bardziej dramatycznego – spadku przewozów kontenerowych Nowym Jedwabnym Szlakiem.

– W tle są czynniki geopolityczne, w tym ochłodzenie relacji krajów zachodnich z Chinami i szukanie sposobów zmniejszenia uzależnienia od importu z tego kierunku – powiedział Marek Tarczyński, przewodniczący rady Polskiej Izby Spedycji i Logistyki. – Skutkiem ubocznym jest to, że Unia Europejska nie zakłada dofinansowanie rozbudowy rejonu Małaszewicz.

Opinię tę uzupełniła Agnieszka Hipś, prezes zarządu  CLIP Group. – Partnerom z Chin obiecaliśmy, że będziemy rozwijać infrastrukturę, w tym w rejonie Terespola i Małaszewicz, który jest największą arterią komunikacyjną z Azji do Unii Europejskiej. Dziś z powodów politycznych i ekonomicznych te inwestycje wygumkowano z planów dofinansowania, ale problem nie zniknął. To nadal jest najkrótsze i najszybsze przejście do Europy, musimy się więc przygotować do przyszłego większego ruchu przez Małaszewicze.

Walczmy o tę inwestycję

Podobne opinie wyrażali pozostali uczestnicy dyskusji.

– Czarne łabędzie, wpierw covid, a od ponad roku wojna w Ukrainie przyczyniły się do osłabienia przewozów intermodalnych. Ale to także dobry okres, by robić swoje, czekając na odwrócenie koniunktury przygotować Małaszewicze, jak również Medykę, by lepiej pełniły rolę okna na świat – mówiła Hanna Jażdżyk, prezes zarządu PKP Cargo Terminale. Jej zdaniem, wielkie inwestycje zrealizowane, jak przekop Mierzei Wiślanej, lub planowane – jak CPK wskazują, że polski budżet jest w stanie udźwignąć inwestycje kluczowe dla gospodarki. – Budowa torów w Małaszewiczach na pewno ułatwiłaby odprawę pociągów – dodała prezes Jażdżyk. –  Dla nas najważniejsze jest to, byśmy nie byli wyłącznie krajem tranzytu kontenerów, ale i to, by nie dopuścić do przeniesienia usług transportu za granicę.

Z doświadczeń Ecco Rail w okresie boomu przewozów NJS i tworzących się korków z pociągami na białorusko-polskiej granicy próbował wyciągać różne wnioski, szukał m.in. alternatywnych tras, także transportu droga morską. – Partnerzy mówili, macie takie piękne miejsce i strategiczne miejsce, ale nie potraficie go optymalnie wykorzystać – powiedział Krzysztof Rybus, właściciel Ecco-Rail. – Mój przekaz jest więc taki, że mając taką lokalizację na mapie Europy i Małaszewicze, powinniśmy zrobić maksymalnie wiele, by robić równie dobry biznes logistyczny jak Niemcy czy Włosi.

Uwarunkowania

Na szereg uwarunkowań i złożoność rozwoju centrum Małaszewicze zwrócił uwagę Mirosław Smulczyński – prezes zarządu CL Europort. Zdolności odpraw pociągów tego przejścia jest obecnie wykorzystane w zaledwie w połowie. Są więc opinie, żeby nie spieszyć się z inwestycjami. Wśród kolejnego pakiety sankcji gospodarczych wobec Rosji kraje zachodnie rozważają, czy nie ograniczyć tranzytu przez ten kraj, bo sprzedaż tych usług to forma dofinansowania agresora. Szuka się sposobów alternatywnych źródeł zaopatrzenia, dla chińskich.
– Ale w dłuższej perspektywie transport intermodalny do/z Azji ożyje, a głównym momentem będzie zakończenie wojny w Ukrainie i reset relacji z Europy z Rosją. Dlatego powinniśmy być przygotowani na te czasy z poprawą funkcjonowania Małaszewicz – podkreślił prezes Smulczynski.

To on jako pierwszy wysunął apel, by środowisko wystosowało apel poparcia dla inwestycji w tym rejonie do ministra infrastruktury. Z podobnym postulatem wystąpiła też Barbara Wójcik – zastępca dyrektora Cargo, Adampol S.A. – Róbmy swoje. To dzisiejsze spotkanie i publiczna debata o problemach i wyzwaniach stojących przed Małaszewiczami jest okazją, by  wystosować petycję.

– Środowisko polityczne zna uwarunkowania i znaczenie Rejonu Przeładunkowego Małaszewicze – powiedział Marek Słomka, prezes zarządu Cargotor. – Choć na tym etapie zakładamy finansowanie  inwestycji z budżetu państwa, miejmy nadzieje, iż dofinansowanie UE nie zostało cofnięte, ale tylko czasowo wstrzymane. Będziemy o nie aplikować, broni nie składamy.

Rola administracji celno-skarbowej

Nie do przecenienia jest usprawnienie obsługi granicznej towarów przez służby administracyjne. Przypomniano anegdotę, że jeszcze 10 lat temu Hamburg był największym portem polskim. Dzięki poprawie infrastruktury wewnątrz portu Gdańsk i w dostępnie do niego, ale także dzięki usprawnieniu pracy urzędów celno-skarbowych – anegdota jest nieaktualna.

W opinii Grzegorza Kozłowskiego, dyrektora Departamentu Ceł Ministerstwa Finansów „mamy świadomość, że praca administracji celnej to nie ideał z uwagi na czas i ilość prowadzonych kontroli”. Ale i ona funkcjonuje w zmiennych i trudnych warunkach. O ile przed wybuchem pandemii rolą tej administracji była m.in. kontrola, czy dane towary można wprowadzać na unijny obszar celny z uwagi na tzw. bezpieczeństwo produktów, to po wybuchu wojny w Ukrainie celnicy stali się strażnikami ustaw sankcyjnych wobec Rosji i Białorusi, kontrolującymi handel. Dyrektor wyraził nadzieję, że rozbudowie Małaszewicz będzie towarzyszyć przystosowanie się administracji celnej do większego ruchu i potoku odprawianych towarów.
Poinformował też, administracja celna rozpoczęła prace nad zintegrowaną obsługa, w celu lepszego dostosowania się do nowych warunków i usprawnienia odpraw celnych w Małaszewiczach Jest też szansa na wzmocnienie kadrowe oddziału w Małaszewiczach funkcjonariuszami z zamkniętych – z powodów politycznych – innych przejść granicznych.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close