Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Przewoźnicy drogowi chcą rozwijać współpracę z operatorami intermodalnymi

Branża TSL w ostatnich latach przeszła przez wiele zawirowań rynkowych. Duży wpływ na nią miały wydarzenia polityczne jak brexit, czy skutki wojny na wschodzie a także zmieniające się przepisy prawa. W dłuższej perspektywie zmieni się rola przewoźników drogowych i wzrośnie znaczenie przewozów krótkodystansowych związanych z obsługą terminali intermodalnych — uważają uczestnicy debaty „Czas niepewności w branży TSL – wyzwania, problemy, a może… szanse?”, która odbyła się w ramach kongresu INTERMODAL IN POLAND 2023 w Janowie Podlaskim. 

— Obecną sytuację w branży TSL można nazwać urealnieniem. W czasie epidemii covid nastąpił duży wzrost popytu na dobra konsumenckie i rozwój branży e-commerce, co dla wielu firm było okazją do rozwoju i budowania nowego biznesu. Stawki frachtu rosły z tygodnia na tydzień. Powodowało to, że wiele firm wschodziło na rynek transportu i rozwijało swoje floty. To był też czas kiedy podjęliśmy decyzje o uruchomieniu połączenia intermodalnego. Dziś następuje urealnienie sytuacji rynkowej. Przed nami perspektywa podwyższenia myta w Niemczech i wprowadzenia opłat za emisje CO2, a także obowiązku raportowania emisji, co również będzie wymagało poniesienia przez przewoźników kosztów — powiedział Rafał Mroziński, prezes Locotranssped.

— Przewoźnicy drogowi borykają się obecnie z brakiem stabilności na rynku co powoduje wzrost niepewności i wahania przy podejmowaniu decyzji o inwestycjach. Oprócz niższych stawek frachtu przyczynia się do tego większa konkurencja między przewoźnikami — powiedział Piotr Zawistowski, kierownik ds. kluczowych klientów i sprzedaży OstSped. 

— Przez ostatnie lata było dużo turbulencji na rynku. Jesteśmy w czasie nieustających zmian. W ubiegłym roku mówiliśmy o wzrostach przewozów, a dziś widzimy spadki. Firmy, którym udało się przetrwać na rynku podjęły właściwe działania i zareagowały odpowiednio na zmieniające się warunki — skomentował Maciej Przywrzej, prezes zarządu IFB Poland. 

Pandemia covid rozgrzała rynek

Zdaniem panelistów okres pandemii covid był bardzo dobry dla firm logistycznych, które osiągnęły wówczas zyski nieporównywalne z żadnym innym okresem. — Czas pandemii, kiedy szybko rosły zamówienia nie był normalnym okresem. Wówczas rosły koszty, które przerzucano na klientów. Kiedy ceny ciężarówek zdrożały o 30% nikt w branży się tym nie przejmował, bo w tym czasie stawki przewozów wzrosły o 40%. Problem pojawił się kiedy ceny frachtu spadły i zmniejszył się wolumen przewozów. Dziś na horyzoncie nie widać poprawy sytuacji na rynku — powiedział Konrad Gałan, prezes Galan Logistics. 

Oprócz wahań popytu i cen na branżę TSL wpływ mają decyzje polityczne takie jak brexit, czy sankcje przeciw Rosji i Białorusi a także zmiany przepisów prawa. — Jesteśmy nie tylko agencją celną ale też doradcą dla klientów. Mamy sporo pytań o brexit, sankcje i inne problemy. Po brexicie uruchomiliśmy szkolenia dla firm i kierowców, którzy działają na rynku brytyjskim. Podobne szkolenia zaczęliśmy prowadzić kiedy ruszyły przewozy z i do Ukrainy. Dziś dobrze wyszkolony spedytor jest na wagę złota. Wiele szkół nie kształci w zakresie ceł, dlatego ważna jest rola firm szkoleniowych — powiedziała Joanna Porath, prezes AC Porath,

— Ciągłe zmiany prawa mają duży wpływ na branżę. Przedsiębiorcy muszą dostosowywać się do tych zmian. Dotyczy to zarówno prawodawstwa unijnego jak i krajowego. Każda taka zmiana prawa powoduje konieczność poniesienia nakładów finansowych i rzeczowych — zauważył Krystian Kuszner, prezes Pekazet. 

Intermodal przyszłością branży TSL

Część zmian prawnych zapowiadanych i już wprowadzanych w UE ma na celu ograniczenie długodystansowych przewozów samochodowych. W ich miejsce promowany jest transport intermodalny. Przewoźnicy drogowi będą w większym stopniu partnerami operatorów intermodalnych. 

— Żeby transport kombinowany mógł się rozwijać potrzebna jest współpraca przewoźników drogowych i intermodalnych. Z mojej perspektywy każdy przewoźnik musi patrzeć na intermodal jak na przyszłość. Nie wiadomo bowiem, czy ciężarówki elektryczne będą opłacalne. Obecnie transport intermodalny emituje 7 razy mniej CO2 niż przewozy drogowe w przeliczeniu na tonokilometr. Zatem jego niskoemisyjność w połączeniu z opłatami za emisje i obowiązkiem ich raportowania może zachęcić do rozwoju przewozów kombinowanych — powiedział Rafał Mroziński.

— W polityce UE widać tendencję do ograniczania transportu drogowego. Takie są konsekwencje Pakietu Mobilności, czy reformy EU ETS. Być może w przyszłości długodystansowy transport samochodowy stanie się dobrem luksusowym. Już dziś wielu klientów pyta nas nie tylko o cenę przewozu ale też o ślad węglowy i jest to już jedno z kryteriów wyboru oferty jakim się kierują — zauważył Konrad Gałan.

Rozwój transportu intermodalnego spowoduje, że przewoźnicy drogowi będą musieli zmienić organizację swojej działalności — Musimy nastawić się na coraz większy udział przewozów krótkodystansowych z i o terminali intermodalnych. Przewozy krótkodystansowe są jednak wygodniejsze. Łatwiej jest organizować pracę kierowców i zarządzać flotą. Natomiast przewozy długodystansowe są coraz mniej opłacalne. Dlatego chcemy być partnerem dla operatorów intermodalnych i służyć przy przewozach na pierwszej i ostatniej mili — zapewnił Krystian Kuszner.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close