Partnerzy portalu

Firmy logistyczne szukają nisz i alternatyw 

Żyjemy w czasach niepokoju i kryzysów. Od wielu miesięcy utrzymuje się spadek wolumenów przewozów, w tym koleją Nowym Jedwabnym Szlakiem. Oprócz problemów biznesowych, przedsiębiorstwa logistyczne borykają się z ogólną niepewnością np. co do kierunków inwestycji i rozwoju. Pomimo szukają i wykorzystują nowe szanse, jak obsługa ładunków do/z Ukrainy lub Azji Środkowej oraz eksplorują powstające nisze. Jeszcze innym sposobem na działalność bez konieczności zwalniania załóg jest dywersyfikacja biznesu. Takie są ogólne wnioski z debaty „Euroazja jako koncept gospodarczy i polityczny. Zmiany na euroazjatyckich korytarzach intermodalnych” podczas „Kongresu Intermodal in Poland 2023” w Janowie Podlaskim.

Europa jest dla Chin najważniejszym partnerem gospodarczym, wyprzedzając nawet wymianę handlową z krajami ASEAN. Od 2013 r. realizacja koncepcji – o znamionach politycznych – Nowego Jedwabnego Szlaku pomagała Chinom w zwiększeniu obrotów handlowych i zdynamizowaniu wymiany, wynika z wypowiedzi Sandry Baniak, analityk w Ośrodku Studiów Wschodnich.

W rekordowym 2021 r. eurazjatycką siecią kolejową w obu kierunkach przetransportowano 692,5 tys. TEU ładunków o łącznej wartości ponad 32 mld euro. Dynamika przewozów utrzymała się także w pierwszych dwu miesiącach 2022 r., ale załamała po agresji Rosji na Ukrainę. – Pomimo zalet, np. w postaci krótszego transit time, sieć kolejowa ustępowała pierwszeństwa w obsłudze towarów dominującemu transportowi morskiemu i nawet w okresie zakłóceń covid i problemów w portach morskich miała maksymalnie do 5 proc. udział w łącznym wolumenie towarów transportowanych w kontenerach z Azji do Europy – podkreśliła Baniak. 

Sytuacja pogorszyła się po wybuchu wojny w Ukrainie. Choć transport kolejowy nie został objęty sankcjami wobec Rosji ze strony UE, przewozy NJS dramatycznie zmalały, zarówno z powodu spadku popytu w krajach zachodnich, jak i rezygnacji wielu korporacji transnarodowych z tranzytu przez terytorium Rosji. W ub.r. odnotowano spadek o blisko 50 proc. rdr. W tym roku przewozy NJS rosną, lecz głównie w relacjach Chiny – Rosja. – Nawet Brazylia realizuje dostawy towarów do Rosji koleją via porty chińskie – zaznaczyła Sandra Baniak.

Krótkie i średnie perspektywy dla NJS zależą od rozwoju sytuacji w Ukrainie. Obecnie np. występuje ryzyko dalszej eskalacji wojny, a także aktywnego uczestnictwa Białorusi, co mogło by doprowadzić nawet do drastycznego wstrzymania tranzytu koleją przez oba kraje.

Główne trendy oczami praktyków

Borykamy się z problemem spadku wolumenu towarów transportowanych z Chin do Europy – powiedział Wanxu Dong, Managing Director Beijing Trans Eurasia International Logistics. – Jest to poważne wyzwanie dla naszej firmy, ale i klientów.

W jego ocenie, głównym powodem jest spadek popytu na transport lądowy towarów w relacjach z Szanghaju do Hamburga. Ale podobna tendencja występuje też w regionie azjatyckim. Taki jest skumulowany skutek mniejszej wymiany towarowej Chin, wojny w Ukrainie oraz konkurencyjnej do transportu kolejowego oferty transportu morskiego. Dong powiedział, że TEIL nadal analizuje alternatywy dla transportu NJS przez Małaszewicze. Jedną z nich jest tzw. korytarz środkowy. W ub.r. TEIL miała złe doświadczenia w korzystaniu z niego, ale w tym roku testuje transport przez Turcję. Np. transit time transportem drogowym z Duisburga do portu w Istambule trwa 5-7 dni, co „dobrze rokuje dla tego projektu”.

Z perspektywy spedytora, który obsługuje głównie wymianę towarową z Europy do Azji Centralnej, transport kolejowy konkuruje o ładunki z transportem samochodowym, ale ten drugi ma gorszą sytuację, mówiła Vasilisa Dzehtsiarenka, prezes zarządu CleverLogistic. Jak podkreśliła, choć zauważalny jest wzrost eksportu towarów z Europy do krajów Azji Środkowej, to w przypadku transportu samochodowego występuje bardzo duża nieprzewidywalność realizacji usług, począwszy od dwustronnych zakazów przekraczania granic. Ponadto nowe pakiety sankcji gospodarczych krajów zachodnich wobec Rosji powodują zmianę przepisów. – Musimy je szybko analizować i przestrzegać, by nie narazić się na restrykcje finansowe – dodała prezes Dzehtsiarenka. – A ponadto dochodzą do tego własne ograniczenia natury moralnej w realizacji usług.

W poszukiwaniu nowych szans

Potwierdzając tendencję malejących wolumenów przewozów w obrotach UE z Chinami i ograniczeń wobec których stoi transport samochodowy, Tomasz Langowski, wiceprezes zarządu Langowski Logistics mówił o powstaniu nowych szans rozwoju działalności przewozowej. Korzystając z powrotu zainteresowania eksportu do krajów Azji Środkowej, spółka ta konsoliduje ładunki w oparciu o rozwiązania multimodalne. Np. obsługuje w łańcuchu przeładunków i dostaw transport maszyn z Irlandii do wspomnianych krajów. Pośredniczy w obsłudze  ładunków całopojazdowych (np. z Macedonii) i wysyłce koleją towarów w tamten region Azji. – Badamy też możliwości uruchomienia transportu przesyłek drobnicowych do Mongolii, dla których miejscem konsolidacji byłaby Polska – dodał Tomasz Langowski.

Spółka Langowski Logistics nadal jest obecna w obsłudze transportów NJS, świadcząc usługi dodane i tranzytowe. – Wolumen ładunków jest dramatycznie mniejszy, ale dzięki konsolidacji ładunków zapewniamy regularny ciąg ładunkowy – stwierdził Langowski. Dla tego przewoźnika  ważną częścią działalności i nowym segmentem stała się obsługa ładunków do/z Ukrainy. Pomocne okazały się też np. własne magazyny w porcie Gdynia. – Tak jak kiedyś Hamburg był największym portem w obsłudze polskiego handlu zagranicznego, tak teraz porty trójmiejskie są kluczowe dla Ukrainy – dodał Langowski.

Strategie działania w trudnych czasach

Także Michał Lewicki, kierownik oddziału w Gdyni  IFB International Freightbridge (Poland), mówił o uwarunkowaniach w działalności we wszystkich segmentach rynku logistycznego, w których operuje ta spółka spedycyjno-logistyczna. Naturalnymi obszarami działania w ostatnich latach był rozwój produktów transportowych, a także operacji magazynowych dla klientów. Ten kierunek jest kontynuowany – spółka planuje powiększyć powierzchnię magazynową we Wrocławiu oraz uruchomić magazyn w Gdańsku. To jeden ze sposobów sprostania nowym wyzwaniom, jak np. ubytek kierowców z Ukrainy.

– Najważniejszym naszym sposobem radzenia sobie z wyzwaniami jest obecnie proces cyfrowej integracji biznesu, wdrażania wspólnego systemu TMS/WMS dla wszystkich członków Grupy IFB, czyli ponad 70 oddziałów na świecie, bo to zapewni lepszą wymianę informacji – dodał Lewicki. – A oprócz tego podejmujemy próby utrzymania zespołu, czekając na lepsze czasy.

Dla Tomasza Langowskiego słowem kluczem strategii działania jest dywersyfikacja usług oraz realizacja inwestycji. Dywersyfikacja obejmuje przykładowo pozyskanie nowych zleceń, w ślad za obsługą wysyłki z Polski do Korei Południowej partii wozów bojowych w celu ich dozbrojenia. Inwestycje skupiają się nie na zakupie środków transportu, lecz rozbudowie placu przeładunkowego w Gdyni i na gospodarce magazynowej. – W szczególności digitalizujemy tę działalność, wprowadzając elektroniczny obieg dokumentów, ale wchodzimy też np. w obsługę segmentu e-commerce – zaznaczył Langowski.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close