Kraje środkowej Azji chcą stworzyć alternatywną odnogę NJS
Kirgistan, Uzbekistan i Turkmenistan chcą rozwoju międzynarodowych połączeń intermodalnych wykorzystujących infrastrukturę kolejową i porty tych państw. W przyszłym roku ruszyć ma budowa linii kolejowej łączącej Kashgar w Chinach z Kirgistanem. Przedsiębiorstwa kolejowe państw Środkowej Azji planują powołać konsorcjum, które będzie operatorem intermodalnym wykorzystującym nową trasę kolejowego Jedwabnego Szlaku.

Pomysł utworzenia korytarza intermodalnego łączącego Chiny, Kirgistan, Uzbekistan, Turkmenistan i Azerbejdżan (z przedłużeniem w kierunku Turcji i UE) przedstawiono w 2019 r. kiedy powołano nowy szlak transportowy. Obecnie jednak istnieje on bardziej wirtualnie, gdyż nie ma połączenia kolejowego między Chinami a Kirgistanem. Wkrótce jednak się to zmieni. 9 czerwca br. prezydent Kirgistanu Sadyr Japarov zapowiedział budowę brakującego odcinka linii kolejowej łączącej ten kraj z Chinami. Budowa międzynarodowej magistrali rozpocząć ma się w przyszłym roku.
O rozpoczęciu tej inwestycji zadecydował obserwowany w ostatnich miesiącach wzrost zainteresowania operatorów intermoalnych uruchamianiem połączeń przez Korytarz Transkaspijski omijający Rosję. Dla Chin nowa linia kolejowa będzie mieć duże znaczenie, gdyż dzięki temu powstanie trzecie kolejowe przejście na ich zachodniej granicy. Odciąży to terminale przeładunkowe w Dostyk i Altynkol na granicy chińsko — Kazachskiej, w których w ostatnich latach często występował problem kongestii.
5 sierpnia odbyło się w Baku spotkanie przedstawicieli firm kolejowych leżących na międzynarodowym Korytarzu Transkaspijskim zorganizowane przez ADY Container. Tematem rozmów były przygotowania do utworzenia korytarza transportowego. Postanowiono uruchomić pierwszy testowy transport z Kashgar w zachodnich Chinach do Europy wykorzystujący infrastrukturę Kirgistanu, Uzbekistani i Turkmenistanu. Między Chinami a Kirgistanem ładunki zostaną przewiezione samochodami. Dalej będą przewożone pociągami i feederami przez Morze Kaspijskie.
Cyfryzacja usług
Aby zwiększyć atrakcyjność intermodalnego korytarza transportowego przechodzącego przez Morze Kaspijskie i kolejową magistralę transkaukaską planowana jest cyfryzacja usług logistycznych. Wkrótce rozpocznie się wdrażanie testowej platformy dostarczonej przez firmę Uniser, która pozwoli na obsługę większego wolumenu ładunków, poprawi efektywność przewozów i zoptymalizuje działalność operatorów logistycznych. Powstanie też strona informująca o możliwościach uruchamiania przewozów intermodalnych tą trasą.
Przedsiębiorstwa kolejowe chcą także powołać konsorcjum, które usprawni efektywność przewozów na tym szlaku. — Konieczne jest zjednoczenie wysiłków w kierunku przyciągania ładunków na trasę i przyspieszenia szybkiego rozwiązywania pojawiających się problemów — stwierdzono w komunikacie ADY Container.
Korytarz Transkaspijski jeszcze do niedawna nie cieszył się zainteresowaniem operatorów logistycznych organizujących przewozy intermodalne między Chinami a Europą. Sytuacja zmieniła się po rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Nowe usługi intermodalne omijające terytorium Rosji i Białorusi uruchomili już tacy operatorzy jak: Metrans, Duisport Agency, DB Cargo Eurasia, Dachser.
O sytuacji na kolejowym Nowym Jedwabnym Szlaku debatować bedą uczestnicy konferencji „INTERMODAL IN POLAND 2022”. Program wydarzenia, rejestracja uczestnictwa i informacje organizacyjne dostępne są na stronie: https://intermodalinpoland.eu/janow-podlaski-malaszewicze-2022/