Partnerzy portalu

UE i Kazachstan chcą współpracować na rzecz rozwoju korytarza transkaspijskiego

Unia Europejska chce wspierać rozwój intermodalnego korytarza transkaspijskiego i zacieśnić współpracę gospodarczą z Kazachstanem. W Brukseli odbyło się spotkanie przedstawicieli tego kraju, UE oraz firm logistycznych działających na tym szlaku.

Kazachstan
Nursułtan d. Astana, fot. Pixabay

Misja Parlamentarna Kazachstanu przy UE zorganizowała wydarzenie, które było pierwszą dyskusją nt. współpracy przy rozwoju korytarza środkowego, jaka odbyła się na forum unijnym. W związku z występującymi od dwóch lat zakłóceniami w morskich szlakach transportowych spedytorzy i załadowcy towarów szukają alterantywnych dróg transportowych. Wśród nich najpopularniejszy jest lądowy Nowy Jedwabny Szlak prowadzący przez Kazachstan, Rosję i Białoruś. Jednakże inwazja Rosji na Ukrainę oraz sankcje nałożone na ten kraj przez Unię Europejską spowodowały że część operatorów logistycznych i ich klientów zrezygnowała z wysyłania ładunków tą drogą. W efekcie wzrosło zainteresowanie Korytarzem Środkowym, czyli szlakiem przez Kazachstan, Morze Kaspijskie, Azerbejdżan i Gruzję.

— Handel w regionie spadł o 40%, a może nawet więcej. Musimy uczynić Środkowy Korytarz bardziej wydajnym. Nie jako zamiennik dla Korytarza Północnego, ale aby przejąć część przepływu towarów — powiedział Harvey Rouse, kierownik działu w Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu KE.

Jeszcze do niedawna ta odnoga NJS uważana była za mało atrakcyjną ze względu na wyższe koszty i dłuższy czas tranzytu niż szlak przez Białoruś. Obecnie jednak coraz więcej firm jest zainteresowanych uruchamianiem regularnych usług intermodalnych między Chinami a UE omijających Rosję. W ostatnich tygodniach ofertę taką wprowadziły m.in. METRANS, Dachser, Duisport, Maersk, czy DB Cargo.

Współpraca międzynarodowa

Współpraca z Unią Europejską ma dla Kazachstanu szczególne znaczenie w kontekście napięć dyplomatycznych z Rosją. Jeszcze do niedawna kraj ten był de facto rządzony przez Nursułtana Nazarbajewa, który pełnił funkcję prezydenta Kazachstanu od 1991 do 2019 a po formalnym ustąpieniu z tego stanowiska nadal zachował władzę jako przewodniczący Rady Bezpieczeństwa i szef rządzącej partii Nur Otan. Nazarbajew był oskarżany o tendencje autorytarne i kult jednoski, czego wyrazem była zmiana nazwy stolicy kraju z Astany na Nursułtan. W listopadzie ubr. po masowych protestach zrezygnował z tych funkcji na rzecz urzędującego prezydenta Kasym-Żomarta Kemeluły Tokajewa. Kazachstan poprosił Rosję o pomoc w stłumieniu protestów, co wielu komentatorów uznało za podporządkowanie się polityce Kremla. 

Kazachstan odmówił jednak poparcia rosyjskiej inwazji na Ukrainie. Rosjanie stanowią ponad 18% populacji tego kraju i władze w Nursułtan obawiają się, że rzekoma obrona tej mniejszości może posłużyć jako pretekst Rosji do inwazji, tak jak to stało się w przypadku Gruzji i Ukrainy. Oprócz kwestii bezpieczeństwa za współpracą z UE przemawiają też kwestie gospodarcze. Bogaty w surowce Kazachstan może dla Europy stać się istotnym partnerem gospodarczym. Przez ten kraj przechodzi też ponad 90% transportów na NJS.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close