Partnerzy portalu

Nowy terminal rozpoczął przeładunki w Dostyk na granicy chińsko – kazachskiej

Nowy terminal przeładunkowy w Dostyk na granicy chińsko kazachskiej pomyślnie przeszedł fazę testów i rozpoczął w czerwcu działalność operacyjną. Obiekt ma kluczowe znaczenie dla rozładowania kongestii na Nowym Jedwabnym Szlaku.

Dostyk
fot. Koleje Kazachskie

Na początku czerwca rozpoczął działalność w trybie testowym nowy terminal przeładunkowy na styku linii o rozstawie 1435 i 1520 mm na granicy chińsko kazachskiej. W ubiegłym roku kiedy nastąpił  duży wzrost zleceń na kolejowe przewozy kontenerowe z Chin do Europy na  terminalach granicznych pojawił się problem kongestii a w grudniu Chiny czasowo wstrzymały wysyłanie ładunków do Europy.

Zobacz także: Zatkał się Nowy Jedwabny Szlak kolejowy

Z powodu stale rosnących przewozów Koleje Kazachskie zdecydowały się na budowę nowych terminali przeładunkowych w Dostyk. Pozwoli to rozładować korki i zwiekszyć wolumen ładunków transportowanych na Nowym Jedwabnym Szlaku. Nowy obiekt w Dostyk ma obecnie zdolność przeładunkową 80 tys. kontenerów rocznie ale zostanie ona zwiększona do 330 tys. kontenerów. Obecnie na stacji Dostyk trwa budowa 4 nowych oraz modernizacja 2 istniejących terminali przeładunkowych.

Realizacja tych projektów zwiększy możliwości przeładunkowe kontenerów na stacji z obecnych 344 tys. TEU do 1,7 mln TEU rocznie do 2025 roku. Poza rozbudową infrastruktury przeładunkowej w rejonie granicznej stacji planowana jest budowa nowych torów na wydzielonych odcinkach oraz szeregu obiektów infrastruktury kolejowej, a także rozbudowa stacji.

Udany start

W czerwcu UTLC ERA – spółka joint venture kolei rosyjskich, kazachskich i białoruskich organizująca przewozy na głównym korytarzu NJS uruchomiła pierwsze testowe przewozy przez nowy terminal. Zdaniem prezesa spółki Alexeya Groma nowy obiekt daje nadzieję na zwiększenie przewozów na tym międzynarodowym szlaku. A zapotrzebowanie na takie usługi rośnie. W maju UTLC ERA pobiła miesięczny rekord przewozów na NJS — przetransportowała ponad 60 tys. TEU na szlaku wiodący przez Kazachstan, Rosję i Białoruś. 

Inwestycje w rozbudowę infrastruktury przeładunkowej prowadzone są także na granicy polsko — białoruskiej. PKP Cargo Terminale realizuje rozbudowę terminala, której celem jest zwiększenie jego zdolności przeładunkowej do 223 tys TEU rocznie. Równocześnie PKP PLK i Cargotor przygotowują się do realizacji projektu Park Logistyczny Małaszewicze:

Czytaj także: Park Logistyczny Małaszewicze finansowany w programie wieloletnim

W zachodniej części Nowego Jedwabnego Szlaku obecnie problem kongestii nie jest tak poważny jak na granicy chińsko — kazachskiej, gdyż jest więcej terminali które umożliwiają przeładunek między składami o rozstawie europejskim a rosyjskim. Operacjie takie prowadzone są m.in. w Euroterminalu Sławków, terminalu Dobra, czy w Medyce. Nowy duży terminal powstaje także we wschodnich Węgrzech.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close