Nowy terminal rozpoczął przeładunki w Dostyk na granicy chińsko – kazachskiej
Nowy terminal przeładunkowy w Dostyk na granicy chińsko kazachskiej pomyślnie przeszedł fazę testów i rozpoczął w czerwcu działalność operacyjną. Obiekt ma kluczowe znaczenie dla rozładowania kongestii na Nowym Jedwabnym Szlaku.

Na początku czerwca rozpoczął działalność w trybie testowym nowy terminal przeładunkowy na styku linii o rozstawie 1435 i 1520 mm na granicy chińsko kazachskiej. W ubiegłym roku kiedy nastąpił duży wzrost zleceń na kolejowe przewozy kontenerowe z Chin do Europy na terminalach granicznych pojawił się problem kongestii a w grudniu Chiny czasowo wstrzymały wysyłanie ładunków do Europy.
Zobacz także: Zatkał się Nowy Jedwabny Szlak kolejowy
Z powodu stale rosnących przewozów Koleje Kazachskie zdecydowały się na budowę nowych terminali przeładunkowych w Dostyk. Pozwoli to rozładować korki i zwiekszyć wolumen ładunków transportowanych na Nowym Jedwabnym Szlaku. Nowy obiekt w Dostyk ma obecnie zdolność przeładunkową 80 tys. kontenerów rocznie ale zostanie ona zwiększona do 330 tys. kontenerów. Obecnie na stacji Dostyk trwa budowa 4 nowych oraz modernizacja 2 istniejących terminali przeładunkowych.
Realizacja tych projektów zwiększy możliwości przeładunkowe kontenerów na stacji z obecnych 344 tys. TEU do 1,7 mln TEU rocznie do 2025 roku. Poza rozbudową infrastruktury przeładunkowej w rejonie granicznej stacji planowana jest budowa nowych torów na wydzielonych odcinkach oraz szeregu obiektów infrastruktury kolejowej, a także rozbudowa stacji.
Udany start
W czerwcu UTLC ERA – spółka joint venture kolei rosyjskich, kazachskich i białoruskich organizująca przewozy na głównym korytarzu NJS uruchomiła pierwsze testowe przewozy przez nowy terminal. Zdaniem prezesa spółki Alexeya Groma nowy obiekt daje nadzieję na zwiększenie przewozów na tym międzynarodowym szlaku. A zapotrzebowanie na takie usługi rośnie. W maju UTLC ERA pobiła miesięczny rekord przewozów na NJS — przetransportowała ponad 60 tys. TEU na szlaku wiodący przez Kazachstan, Rosję i Białoruś.
Inwestycje w rozbudowę infrastruktury przeładunkowej prowadzone są także na granicy polsko — białoruskiej. PKP Cargo Terminale realizuje rozbudowę terminala, której celem jest zwiększenie jego zdolności przeładunkowej do 223 tys TEU rocznie. Równocześnie PKP PLK i Cargotor przygotowują się do realizacji projektu Park Logistyczny Małaszewicze:
Czytaj także: Park Logistyczny Małaszewicze finansowany w programie wieloletnim
W zachodniej części Nowego Jedwabnego Szlaku obecnie problem kongestii nie jest tak poważny jak na granicy chińsko — kazachskiej, gdyż jest więcej terminali które umożliwiają przeładunek między składami o rozstawie europejskim a rosyjskim. Operacjie takie prowadzone są m.in. w Euroterminalu Sławków, terminalu Dobra, czy w Medyce. Nowy duży terminal powstaje także we wschodnich Węgrzech.