Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Węgrzy budują największy lądowy terminal przeładunkowy w Europie

W miejscowości Fényeslitke na Węgrzech niedaleko granicy ukraińskiej ruszyła budowa terminalu przeładunkowego położonego na styku linii szerokotorowej i normalnotorowej. Dzięki tej inwestycji Węgry mogą stać się jednym głównych hubów logistycznych na Nowym Jedwabnym Szlaku.

Węgrzy

Stale rosnące przewozy na kolejowym szlaku łączącym wschodnią Azję z Europą skłaniają kolejnych graczy do inwestycji, dzięki którym będą mogli wejść na ten dynamicznie rozwijający się rynek. Obecnie główną przeszkodą w uruchamianiu większej liczby międzykontynentalnych pociągów są terminale, w których dokonuje się przeładunku kontenerów między składami kursującymi na liniach o rozstawie standardowym i rosyjskim. W ostatnich miesiącach problem kongestii widoczny był zarówno na przejściach granicznych w tym na granicy chińsko — kazachskiej w Khorgas

Duże zapotrzebowanie na kolejowe przewozy z i do Chin skłania operatorów logistycznych do korzystania z alternatywnych tras, prowadzących do terminali w Sławkowie, Dobra na Słowacji i w Kaliningradzie. Kawałek tego intermodalnego „tortu” postanowili uszczknąć Węgrzy, którzy uznali że nastał dobry czas na realizację ambitnej inwestycji. 

Spółka East-West Intermodális Logisztikai po zakupie 125 hektarowej działki w miejscowości Fényeslitke we wschodnich Węgrzech rozpoczęła właśnie budowę terminalu przeładunkowego, którego pojemność wynosić będzie 1 mln TEU co oznacza, że będzie to największy suchy port w Europie. Tym samym Węgry mogą stać się jednym z najważniejszych graczy na rynku usług intermodalnych w regionie.

Nowy terminal dostosowany będzie do jednoczesnej obsługi czterech składów o długości 740 m. Obiekt będzie miał 5 torów o rozstawie szerokim i 5 o rozstawie standardowym, trzy tory dla suwnic RMG (z możliwością obsługi dwóch suwnic na jednym torze) i będzie dostosowany do przeładunków kontenerów 45-stopowych. Terminal będzie też przeładowywał tank kontenery i naczepy samochodowe (z wykorzystaniem technologii NIKRASA)

Nowoczesne wyposażenie

Obiekt będzie spełniał wymogi dla przewozu materiałów niebezpiecznych zgodnie z konwencjami ADR i ATEX. Węgrzy zapewniają, że terminal w Fényeslitke będzie ekologiczny i wyposażony w najnowsze technologie w tym łączność 5G, skaner rentgenowski czy technologia OCR przy bramie dla ciężarówek. Obok terminalu zaplanowano magazyny o powierzchnii 15 tys. mkw. 

Inwestycja realizowana jest głównie dzięki prywatnym funduszom, ale rząd Węgier dofinansował projekt kwotą, 8,2 mln euro. Pierwsze testowe operacje w terminalu Fényeslitke mają być przeprowadzone w styczniu 2022. Natomiast pełna gotowość operacyjna osiągnięta zostanie w pierwszym kwartale przyszłego roku. 

Nowy terminal z pewnością wzmocni pozycję Węgier na mapie intermodalnych przewozów transeuroazjatyckich. Obiekt będzie dogodną bramą do przewozu ładunków między Azją a Europą południowo-wschodnią. Czy hub przeładunkowy w Fényeslitke zagrozi pozycji Polski  na tym rynku? W przewozach w kierunku Europy Zachodniej przewagą naszego kraju jest położenie, dzięki czemu trasa wiodąca przez Brześć i Małaszewicze jest najkrótsza co jest ważne dla operatorów logistycznych. Dlatego nie należy obawiać się węgierskiej konkurencji na tym kierunku. Węgrzy liczą jednak na szybko rozwijający się rynek przewozów intermodalnych w krajach bałkańskich a także na przewozy do Włoch i innych krajów południa kontynentu. Tu nowoczesny terminal może przyciągnąć wielu operatorów logistycznych. 

Content not available.
Please allow cookies by clicking Accept on the banner

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close