Park Logistyczny Małaszewicze finansowany w programie wieloletnim
PKP PLK i spółka Cargotor wybudują Park Logistyczny Małaszewicze, który umożliwi zwiększenie liczby pociągów odprawianych na tym kluczowym dla transportu kolejowego między Europą a Azją przejściu granicznym. Ministerstwo Infrastruktury zakłada finansowanie projektu w programie wieloletnim.

Park powstanie na łącznej powierzchni ponad 30 kilometrów kwadratowych i wg założeń ma być najnowocześniejszym i największym hubem przeładunkowym w regionie. Park Logistyczny Małaszewicze powstaje na terenie dawnego rejonu przeładunkowego Małaszewicze na styku linii kolejowych o rozstawie 1520 i 1435 mm. Obecnie funkcjonuje tam kilka terminali logistycznych, w których dokonywane są przeładunki różnego rodzaju towarów m.in. terminal kontenerowy PKP Cargo Terminale, Terminal Przeładunkowy Zaborze PKP Cargo Connect oraz obiekty dedykowane przeładunkom stali i ładunków masowych.
W ostatnich latach znacznie wzrosła liczba pociągów intermodalnych przejeżdżających przez przejście graniczne Brześć — Terespol. W związku z dużym zapotrzebowaniem na usługi przeładunkowe spółka PKP Cargo Terminale realizuje obecnie projekt rozbudowy swojego suchego portu. Jednak dalszy rozwój przewozów na Nowym Jedwabnym Szlaku, będzie wymagał rozbudowy infrastruktury kolejowej w rejonie Małaszewicze, w tym modernizacji stacji kolejowych. Inwestycja ta jest niezbędna aby Małaszewicze utrzymały swą pozycję „bramy do Europy” dla pociągów z Chin. Jest to istotne w kontekście zapowiedzi budowy nowych terminali przeładunkowych w krajach takich jak Węgry, które również chcą pełnić rolę hubów na Nowym Jedwabnym Szlaku.
Celem rozbudowy PLM będzie osiągnięcie przepustowości rzędu 55 pociągów na dobę po torze 1520 oraz przystosowanie infrastruktury do przyjmowania składów o długości 1050 m dla linii szerokotorowych i 750 m dla linii o rozstawie europejskim, zwiększenie dopuszczalnych nacisków do 245 kN/oś po torze 1520 mm oraz 221 kN/oś po torze 1435 mm, podniesienie prędkości pociągów towarowych z obecnych 20 km/h do 40 km/h, na linii nr 906 do 60 km/h, a także optymalizacja i zwiększenie uniwersalności układów torowych w stacjach.
Wspólna inwestycja
Realizacją budowy Parku Logistycznego Małaszewicze zajmą się PKP Polskie Linie Kolejowe oraz Cargotor. Koordynatorem i inicjatorem projektu jest Ministerstwo Infrastruktury.
— Dotychczasowa rola resortu polegała na skoordynowaniu planów zaangażowanych spółek, zarówno w zakresie planów rzeczowych, jak i harmonogramów działań oraz na prowadzeniu niezbędnych rozmów ze stroną białoruską. Przejście to jest najważniejszym punktem na lądowej granicy Unii Europejskiej na mapie Nowego Jedwabnego Szlaku. Zwiększenie jego możliwości przepustowych z założenia powinno zapewnić miejsca pracy, przyczynić się do rozwoju gospodarczego w oparciu o zielone środki transportu, doprowadzić do wzrostu konkurencyjności transportowej kraju oraz zwiększyć dochody podatkowe dla budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego — komentuje Szymon Huptyś rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.
Planowana inwestycja obejmuje budowę Parku Logistycznego w Małaszewiczach i dotyczy modernizacji infrastruktury kolejowej w Rejonie Przeładunkowym Małaszewicze. W ramach inwestycji przewiduje się dostosowanie stacji Kobylany do przyjmowania i kontroli celnej pełnych składów pociągowych oraz stworzenie infrastruktury dla intermodalności na styku systemów kolejowych.
Aby umożliwić realizacje niezbędnych prac budowlanych PKP PLK i Cargotor muszą otrzymać publiczne wsparcie finansowe. Spółki te są działającymi zgodnie z prawem unijnym zarządcami infrastruktury kolejowej i muszą tę infrastrukturę udostępniać po cenach umożliwiających przewoźnikom kolejowym konkurencję z podmiotami działającymi na rynku transportu samochodowego. Oznacza to, że PKP PLK SA oraz Cargotor sfinansują budowę ogólnodostępnej infrastruktury kolejowej ze środków publicznych, a następnie otrzymają z budżetu państwa wsparcie na sfinansowanie utrzymania tej infrastruktury. Ministerstwo Infrastruktury zakłada, że finansowanie inwestycji będzie zapewnione w programie wieloletnim.
— PKP PLK SA od około 10 lat realizują swoje inwestycje w ramach przyjmowanych przez Radę Ministrów programów wieloletnich, co wynika wprost z art. 38c ustawy z 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz.U. z 2020 r. poz. 1043, z późn. zm.). Zakładamy, że Cargotor będzie korzystał z analogicznego programu. Przedstawienie Radzie Ministrów projektu programu wieloletniego dotyczącego rozbudowy infrastruktury kolejowej stanowi zadanie ministra właściwego do spraw transportu — zapewnia Szymon Huptyś.
W grudniu 2020 r. Cargotor złożyła do Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego wniosek o pozwolenie na budowę Parku Logistycznego Małaszewicze. W chwili obecnej trwa przygotowanie studium wykonalności inwestycji. W bieżącym kwartale planowane jest otrzymanie pozwolenia na budowę. Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest na połowę przyszłego roku. Ministerstwo Infrastruktury zakłada ukończenie inwestycji do 2028 r. Ostatnim etapem będzie uzyskanie pozwolenia na użytkowanie wybudowanej infrastruktury kolejowej tworzącej Park Logistyczny Małaszewicze.