HHLA i Cosco negocjują sprzedaż udziałów w hamburskim terminalu CTT
Spółka HHLA prowadzi rozmowy z Cosco Shipping Ports ws. sprzedaży mniejszościowego pakietu akcji Container Terminal Tollerort (CTT) w Hamburgu. Niemiecki operator terminali oczekuje, że taka umowa wzmocni współpracę z chińskim partnerem.
CTT jest jednym z trzech głębokowodnych terminali grupy HHLA w Hamburgu. Posiada cztery nabrzeża, które mogą przyjąć statki o zanurzeniu 15 m. CTT jest także portem kontenerowym, który uczestniczy w innowacyjnym projekcie wykorzystania paliwa wodorowego w Hamburgu.
Czytaj także: HHLA i Port Hamburg w pionierskim projekcie paliwa wodorowego
Terminal CTT obsługuje połączenia 18 armatorów, w większości świadczących usługi żeglugi bliskiego zasięgu. Cosco jest jedną z firm realizujących serwisy międzykontynentalne z tego terminalu. Nabycie przez chińskiego giganta pakietu akcji zapewnić ma większe zainteresowanie uruchamianiem połączeń z i do CTT.
— HHLA oczekuje, że udział wzmocni relacje z chińskim partnerem, a także zapewni trwałe bezpieczeństwo planowania dla terminalu kontenerowego Tollerort w celu ochrony wolumenów i zatrudnienia w porcie w Hamburgu — napisano w oświadczeniu HHLA.
Współpraca międzynarodowa
W ostatnich latach Cosco przejmowało udziały w europejskich terminalach morskich m.in. w Porcie Pireus w którym przejęło pakiet większościowy, terminalu w Antwerpii, Euromax i CSP Zeebrugge. Chińczycy zapowiadali szereg inwestycji w przejętych terminalach m.in. w Pireusie, co spowodowało obawy, że mogą być mniej zainteresowania uruchamianiem połączeń do portów, które nie są ich własnością. Terminale zlokalizowane poza Chinami w kwietniu miały 23% udział w przeładunkach spółki Cosco Shipping Ports.
Obecnie trwają negocjacje warunków handlowych i prawnych umowy sprzedaż udziałów w CTT. Jak do tej pory nie zawarto, żadnego prawnie obowiązującego porozumienia. Zawarcie umowy będzie wymagało uzyskania przez HHLA i CSP zgody regulatorów rynku w Chinach i Niemczech.
W ostatnich miesiącach HHLA zwiększała swoje zaangażowania na rynkach zagranicznych. Niemiecka spółka przejęła większość udziałów w terminalu uniwersalnym w Trieście. Metrans – przewoźnik kolejowy i operator intermodalny należący do grupy HHLA z kolei ogłosił plany budowy nowego terminalu lądowego na Węgrzech.