HHLA przejmie większość udziałów w terminalu uniwersalnym w Trieście
Hamburger Hafen und Logistik (HHLA), zarządzająca terminalami kontenerowymi w Hamburgu przejmie większościowy pakiet udziałów w spółce Piattaforma Logistica Trieste (PLT), operatorze wielofunkcyjnego terminalu w porcie Triest. Umowa w tej sprawie podpisana została 28 września.

HHLA rozszerza swoją działalność na rynkach międzynarodowych. W czerwcu spółka powołała operatora intermodalnego na Ukrainie. Początkowo firma planuje skupić się na usługach spedycyjnych. Rozwija się także sieć połączeń organizowanych przez Metrans – spółkę córkę HHLA która prowadzi m.in. przewozy kolejowe na Nowym Jedwabnym Szlaku. Niedawno firma ta wspólnie z partnerami uruchomiła nowe połączenie Xi’an – Dobra – Dunajska Streda.
Przejęcie terminalu w Trieście stanowi kolejny krok budowy pozycji hamburskiej spółki w Europie. PLT będzie organizacyjnie włączona w struktury HHLA International, która buduje swoją pozycję na szybko rozwijającym się rynku Morza Adriatyckiego. To trzecia inwestycja portowa HHLA poza Hamburgiem. Wcześniej spółka zainwestowała w terminale kontenerowe w Odessie i Tallinie.
— Region Adriatyku w ostatnich kilku latach rozwijał się bardo dynamicznie. Jako najbardziej wysunięty na północ port na Morzy Śródziemnym Triest jest południową bramą do regiony Europy Centralnej i Wschodniej. Ta inwestycje stanowi strategiczne rozszerzenie naszej sieci portowo – intermodalnej. Ten terminal daje nam możliwość aktywnego uczestniczenia i kształtowania potoków ładunków i wskazuje nasze międzynarodowe ambicje. Jednocześnie będziemy rozbudowywać możliwości terminali w Hamburgu poprzez inwestycje w nowe technologie — powiedziała Angela Titzrath, przewodnicząca rady nadzorczej HHLA.
Terminal uniwersalny zajmuje obszar 28 hektarów na terenie Wolnego Portu Triest. Północna część kompleksu skupia obsługę ładunków general cargo i usługi logistyczne. Z kolei w południowej części powstają nowe terminale: kontenerowy i RoRo, które mają rozpocząć działalność w pierwszym kwartale 2021 r. Roczne możliwości przeładunkowe PLT wyniosą 300 tys. TEU, 90 tys. jednostek RoRo i 700 tys. ton ładunków masowych. Na obszarze portu do dyspozycji są niezagospodarowane tereny, na których w przyszłości możliwe będzie dalsze rozbudowanie infrastruktury terminalowej. Transakcja przejęcia udziałów w PLT po zatwierdzeniu przez odpowiednie organy kontrolne ma być sfinalizowana w styczniu 2021 r.