HHLA i Port Hamburg w pionierskim projekcie paliwa wodorowego
Hamburska Sieć Wodorowa przeszła pierwszy ważny test zanim zostanie uznana przez Unię Europejską za projekt istotny dla wspólnego interesu europejskiego (IPCEI), dzięki czemu będzie mogła otrzymać dofinansowanie. Projekt rozwoju paliwa wodorowego jest kluczowy dla osiągnięcia przez Port Hamburg neutralności klimatycznej w 2040 r.

H2LoAD to wspólny projekt spółki HHLA oraz szeregu innych firm z Niemiec i Europy w tym: Airbusa, ArcelorMittala, czy Zarządu Portu Hamburg, a także producentów pojazdów i urządzeń terminalowych. Przedsiębiorstwa biorące udział w Sieci będą rozwijać ogniwa paliwowe zdolne do zasilania urządzeń dźwigających ciężkie ładunki.
Począwszy od 2026 r. firmy biorące udział w projekcie zapowiadają redukcję emisji CO2 w Hamburgu o 170 tys. ton rocznie. Wodór pochodzić będzie z elektrolizy wykonywanej na miejscu, a także z importu. W projekcie będzie wykorzystywany wyłącznie „zielony wodór” czyli gaz do produkcji, którego stosowane będzie energia z źródeł odnawialnych. Ciepło powstające podczas elektrolizy będzie wykorzystywane w systemie ciepłowniczym w Hamburgu. Wodór zastąpi paliwo kopalne wykorzystywane obecnie zarówno w produkcji przemysłowej jak i transporcie.
Zobacz także: Siemens Mobility rozwija prace nad technologią wodorową w lokomotywach
Produkcja gazu odbywać się będzie w planowanym zakładzie elektrolizy, który powstanie po przekształceniu elektrowni węglowej Hamburg-Moorburg. Niemcy liczą na wsparcie projektu z funduszy publicznych w ramach programu IPCEI.
Liczne zastosowania
HHLA planuje wykorzystywać wodorowe ogniwa paliwowe w wielu różnych pojazdach i urządzeniach terminalowych takich jak wózki kontenerowe, ciągniki terminalowe, wózki widłowe, przenośniki pustych kontenerów, lokomotywy manewrowe.
— Jeśli projekt się powiedzie to widzimy potencjał wykorzystania doświadczeń z Hamburga szeroko w wielu różnych miejscach w Niemczech i Europie, w celu istotnego wsparcia dekarbonizacji europejskiej branży logistycznej — powiedział Lars Neumann, dyrektor logistyki, strategii i rozwoju biznesowego Hamburg Hafen und Logistik AG.
Z kolei Zarząd Portu Hamburg planuje wykorzystać wodór do zasilania lokomotyw, statków oraz samochodów ciężarowych, które przewożą ładunki z i do portu. W tym celu powstać mają stacje tankowania i bunkrowania paliwa wodorowego.
— Infrastruktura do tankowania paliwa wodorowego na terenie Portu Hamburg pozwoli na prowadzenie zeroemisyjnego ruchu na intensywnie użytkowanych przez pojazdy terenach, co jest waznym krokiem ku dekarbonizacji — powiedział Jens Meier, prezes Zarządu Portu Hamburg.
Paliwo wodorowe wskazywane jest jako napęd przyszłości dla pojazdów poruszających się na niezelektryfikowanych liniach kolejowych. Producenci taboru w tym polska Pesa pracują nad prototypami lokomotyw wykorzystujących ten zielony gaz.
Czytaj także: Napęd wodorowy wkracza do kolei towarowej