Partnerzy portalu

Wsparcie dla przenoszenia transportu na kolej, a liberalizacja rynku

Kraje europejskie planują finansowe wsparcie dla firm, które chcą zrezygnować z przewożenia ładunków transportem samochodowym na rzecz kolei i żeglugi śródlądowej. W niektórych przypadkach rządowe plany budzą jednak wątpliwości przedsiębiorstw. 

przenoszenia transportu
fot. Pixabay

Kraje członkowskie UE i Komisję Europejską od kilku lat zapowiadają wsparcie rozwoju zrównoważonego transportu. Pomimo podejmowanych działań kolej towarowa w Europie w ostatniej dekadzie pozostawała w stagnacji. Udział kolei w przewozach towarowych w latach 2015 – 2018 spadł z 18,8 do 18,7%. Aby odwrócić ten trend kraje europejskie zapowiadają wprowadzenie zachęt dla przedsiębiorców, którzy wybiorą kolej towarową. 

Rząd Niderlandów zapowiedział przeznaczenie 2,5 mln euro na pomoc finansową dla firm, które chcą zrezygnować z przewozów drogowych. O dofinansowanie będą mogły się ubiegać firmy organizujące transport ładunków. Przedsiębiorcy będą musieli w wniosku o dofinansowanie wykazać w jaki sposób zamierzają przenieść ładunki z dróg na kolej lub żeglugę. Maksymalna kwota dotacji dla jednej firmy to 500 tys. euro.

Wsparcie dla projektów przenoszenia transportu zapowiadają także Niemcy. Obecnie przygotowane są tam przepisy, których celem jest liberalizacja transportu kolejowego i zwiększenie udziału kolei w przewozach towarowych z 18 do 25% w 2030. Jednakże propozycje przedstawione przez rząd Niemiec zostały skrytykowane rzez tamtejszy Trybunał Obrachunkowy. Audytorzy wskazali, że niemiecki zarządca infrastruktury DB Netz, który jest kapitałowo powiązany z największym przewoźnikiem DB Cargo może nie traktować prywatnych operatorów tak jak największego gracza na rynku. Niemiecki rząd, który jest właścicielem DB Cargo jest jednocześnie regulatorem rynku. Z kolei w sytuacji wzrostu liczby połączeń i pojawienie się wąskich gardeł, DB Netz może zdaniem audytorów faworyzować pociągi DB Cargo w rozkładzie jazdy. Co więcej w takich sytuacja przepisy prawa nie przewidują sankcji dla zarządcy infrastruktury. Niemiecki parlament będzie się zajmował omawianiem nowej propozycji legislacyjnej rządu 14 kwietnia.

Protesty przewoźników

To nie pierwszy raz, kiedy plany wsparcia dla przewoźników towarowych przygotowane przez rząd w Berlinie są krytykowane przez niezależnych operatorów. We wrześniu ubiegłego roku prywatni przewoźnicy zorganizowali głośny protest przeciw nierównemu traktowaniu w mechanizmie wsparcia w czasie pandemii. 

Niezależność i bezstronność zarządców infrastruktury jest jednym z elementów filaru rynkowego IV Pakietu Kolejowego, który wszedł w życie w 2020 r. W Polsce kwestie te podlegają nadzorowi Urzędu Transportu Kolejowego i jak dotąd ze strony przewoźników nie wpływały sygnały świadczące o możliwości nierównego traktowania firm przez PKP PLK.

Zobacz także: Głośny protest prywatnych przewoźników towarowych w Berlinie

Rząd Belgii z kolei ogłosił obniżenie stawek dostępu do infrastruktury dla przewoźników towarowych. Łącznie branża transportowa zaoszczędzi do 30 czerwca 6,8 mln euro opłat. Zawieszenie lub obniżenie stawek dostępu zostało wskazane przez koalicję Rail Freight Forward jako najlepsza metoda wsparcia dla kolei towarowej, gdyż nie wiąże się z ryzykiem protekcjonizmu i nie wymaga wielu czynności biurokratycznych takich jak analiza wniosków o wsparcie. Dotychczas takie działania podjęto w kilku krajach: w Austrii, Luksemburgu i Francji całkowicie zawieszono pobieranie opłat od przewoźników, a w Niemczech i Holandii obniżono stawki dostępu o połowę. 

O zawieszenie pobierania opłat infrastrukturalnych od przewoźników realizujących przewozy kontenerowe apelowały też polskie organizacje branżowe. W naszym kraju branża kolejowa boryka się także z systemowymi barierami, które od lat hamują rozwój zrównoważonego transportu intermodalnego. Jednym z nich jest niska konkurencyjność kolei względem transportu drogowego na wielu trasach.

Zobacz także: D. Stefański: Rozkłady jazdy oraz stawki dostępu barierą rozwoju intermodalności w Polsce

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close