Ciężka i bardzo obiecująca droga branży żeglugowej do cyfryzacji
Żegluga pozostaje w tyle za innymi dziedzinami życia pod względem wdrażania technologii cyfrowych. Dlaczego tak się stało i co się obecnie zmienia?
„W przeszłości branża żeglugowa nie była prekursorem cyfryzacji. Istnieją inne branże, takie jak na przykład handel, przemysł muzyczny i finanse, w których uznani gracze, ale także nowi, poczynili ogromne kroki w kierunku cyfryzacji… Ale to nie oznacza, że nasza branża i cały łańcuch dostaw nie rozwijają się” – powiedział Paul Wolter, prezes spółki Boxxport, podczas imprezy internetowej Intermodal Connect. Portal IntermodalNews wybrał najważniejsze momenty prezentacji. Zapraszamy do lektury.
Przyczyny powolnej cyfryzacji
„Jednym z powodów powolnego wdrażania rozwiązań cyfrowych w żegludze w przeszłości, moim zdaniem, była niska widoczność rynku wśród inwestorów venture capital. To zdecydowanie zmieniło się w ciągu ostatnich 12-18 miesięcy. Również łączność internetowa statków była bardzo słaba, dlatego widzimy wiele rozwiązań cyfrowych po stronie portowej przemysłu intermodalnego.
Ponadto nasz sektor koncentrował się na generowaniu zwrotów z obrotu aktywami i zachowaniu efektywności kosztowej. Inną kwestią jest to, że przemysł intermodalny jest bardzo rozdrobniony i to rozdrobnienie nigdy nie odegrało korzystnej roli, zwłaszcza jeśli chodzi o innowacje i przyjmowanie nowych technologii”.
Wyjątkowy moment
„Sytuacja zaczęła się zmieniać. Teraz wszyscy mówią o przemyśle kontenerowym. Jest to dla nas oczywiście dobre, ponieważ zwróciliśmy uwagę, której nasz sektor nigdy wcześniej nie widział. Musimy wykorzystać ten wyjątkowy moment, aby zdobyć budżet i mocno zdigitalizować nasz sektor. Pod tym względem możliwości są ogromne i globalne.
Innym ważnym tematem są zmiany klimatyczne i wpływ na nie łańcucha dostaw i żeglugi. Dlatego uczestnicy rynku obecnie wdrażają coraz więcej technologii cyfrowych, podczas gdy wielu przedsiębiorców przygląda się naszej branży. Obecna sytuacja jest oczywiście katalizatorem cyfryzacji przemysłu intermodalnego nie tylko w sensie większej uwagi, ale także w sensie wydajności operacyjnej.”
Venture capital
„Kolejnym trendem wspierającym cyfryzację naszej branży są inwestycje venture capital. Jest to dobre zarówno dla istniejących, jak i nowych graczy, ponieważ mając kapitał w tle, jesteście w stanie wprowadzać więcej innowacji i znacznie szybciej.
Co sprawia, że nasza branża jest tak atrakcyjna dla inwestorów venture capital? Nawet wąskie nisze w naszym sektorze mogą tworzyć olbrzymią wartość proporcjonalnie do wymaganych inwestycji. Jest to oczywiście bardzo atrakcyjne dla inwestorów. Istnieje również efekt wzbogacania i przez małe inwestycje, które początkowo były wyceniane na stosunkowo niskim poziomie, a teraz rosną wykładniczo”.
Pieniądze dla kogo?
„Nie tylko zwracamy na siebie uwagę, teraz mamy również pieniądze. Dokąd idą te pieniądze? Jakie modele biznesowe są atrakcyjne? Moim zdaniem są to firmy z bardzo, bardzo prostymi produktami i prostymi propozycjami wartości, które są łatwe do wyjaśnienia. Wśród nich są cyfrowe spedycje, platformy, giełdy oraz systemy śledzenia i narzędzia do wizualizacji”.
Sposób na przetrwanie
Sposób na przetrwanie
„Jedynym sposobem na przetrwanie jest ciągłe zmienianie siebie, swojego modelu biznesowego i swojego produktu. Pod pojęciem „zmiany” mam na myśli nie tylko niewielkie ulepszenia lub uczynienie go bardziej wydajnym, ale także rzeczywistą zmianę sposobu, w jaki robimy rzeczy od podstaw. Jeśli nie będziesz się zmieniać, inni to zrobią, ponieważ branża cieszy się dużym zainteresowaniem i wiele osób przygląda się jej i zastanawia się, jak można to zrobić lepiej. Więc to jest dobry czas, abyśmy wszyscy naprawdę pomyśleli, jak wprowadzać innowacje i zdigitalizować naszą branżę”.
Przeczytaj również: