Sztuczna inteligencja może mieć zastosowanie w terminalach kontenerowych
Cyfryzacja i automatyzacja to trend coraz powszechniejszy trend w branży logistycznych. Operatorzy terminali intermodalnych mogą dzięki technologiom cyfrowym nie tylko zoptymalizować procesy ale też spełnić ambitne założenia polityki klimatycznej. Nowe możliwości przynoszą technologie takie jak sztuczna inteligencja.

Jednym z przykładów pionierskich wdrożeń nowoczesnych systemów zarządzania zasobami w portach jest koncepcja „Cyfrowego Bliźniaka” wdrożona przez HPC i compacer w terminalu kontenerowym w Tallinie, którego operatorem jest niemiecka spółka HHLA. Jednym celów projektu było zmniejszenie zużycia energii elektrycznej, a w dalszej perspektywie likwidacja emisji CO2 generowanych przez pracę portu. HHLA przejęła operatora estońskiego terminalu w 2018 r.
— Jednym z wyzwań przed jakimi stanęliśmy, było duże zużycie energii elektrycznej w terminalu i magazynach. Nie było to regulowane w czasach ZSRR, gdyż energia elektryczna wtedy była tania. Obecnie musimy oszczędzać zasoby, co wynika zarówno z przesłanek finansowych jak i środowiskowych. Wdrożyliśmy koncept „Cyfrowego Bliźniaka” czyli pokój techniczny, który integruje dane z czujników oraz umożliwia śledzenie zużycia zasobów i racjonalne gospodarowanie energią. System podlega certyfikacji ISO i jest odpowiedzią na wyzwania związane ze zmianami klimatu — powiedział Torsten Neubert, IT and Operations Director w HHLA podczas webinarium o automatyzacji i cyfryzacji terminali intermodalnych.
W tallińskim terminalu wprowadzono kontrolowanie oświetlenia, które włączane jest tylko tam gdzie jest to konieczne. Oszczędności wprowadzono także w ogrzewaniu i klimatyzacji. Do 2030 HHLA chce zredukować emisje CO2 generowane przez pracę estońskiego terminalu o 50%. A dzięki przejściu na energię odnawialną docelowo emisja ma być zredukowana do zera. Będzie to jednak wymagało zastąpienia obecnie użytkowanych urządzeń zasilanych silnikami spalinowymi. Nowoczesne urządzenia terminalowe będą mieć zasilanie elektryczne i zostaną wyposażone w systemy odzyskiwania energii. W ten sposób można zmniejszyć zapotrzebowanie terminalu na energię o 50%. HHLA będzie też pozyskiwać prąd ze źródeł odnawialnych.
— Będziemy szukać ekologicznych źródeł energii, zastępować pojazdy spalinowe elektrycznymi oraz wykorzystywać paliwo wodorowe. Większość nowych suwnic sts i rmg ma możliwość rekuperacji energii. Żeby jednak wdrożyć te technolowie trzeba dostosować sieć energetyczną do przyjmowania energii odzyskiwanej przez urządzenia — wyjaśnił Torsten Neubert.
Uczenie maszynowe
Kolejną innowacją, która pojawia się w terminalach intermodalnych jest zastosowanie sztucznej inteligencji i do zarządzania operacjami na placach składowych. Systemy AI pozwalają ograniczyć operacje przeładunkowe i kierować urządzenia do tych miejsc, gdzie są najbardziej potrzebne.
— Widzimy możliwości zastosowania uczenia maszynowego w portach. Ciągle jednak w branży transportowej brakuje zrozumienia dla możliwości ale też ograniczeń sztucznej inteligencji. Technologia ta ma duże możliwości predykcyjne. Możemy pobierać dane z suwnic i wykorzystać AI do optymalizacji wykorzystania placów kontenerowych. Kwestia tego jak długo kontenery są przetrzymywane do dziś nie została zoptymalizowana i tu z pomocą może przyjść sztuczna inteligencja — powiedział Niklas Sikorra, Senior Consultant HPC Hamburg Port Consulting.
Cyfryzacja jest pierwszym etapem automatyzacji procesów. Zebranie i integracja danych z różnych źródeł w terminalu, a także dostosowanie się do warunków lokalnych w oparciu o doświadczenia pracowników są niezbędne dla przygotowania systemów, które mogą zarządzać automatycznymi urządzeniami w portach.