Partnerzy portalu

Sztuczna inteligencja może mieć zastosowanie w terminalach kontenerowych

Cyfryzacja i automatyzacja to trend coraz powszechniejszy trend w branży logistycznych. Operatorzy terminali intermodalnych mogą dzięki technologiom cyfrowym nie tylko zoptymalizować procesy ale też spełnić ambitne założenia polityki klimatycznej. Nowe możliwości przynoszą technologie takie jak sztuczna inteligencja.

Sztuczna inteligencja
fot. HHLA

Jednym z przykładów pionierskich wdrożeń nowoczesnych systemów zarządzania zasobami w portach jest koncepcja „Cyfrowego Bliźniaka” wdrożona przez HPC i compacer w terminalu kontenerowym w Tallinie, którego operatorem jest niemiecka spółka HHLA. Jednym celów projektu było zmniejszenie zużycia energii elektrycznej, a w dalszej perspektywie likwidacja emisji CO2 generowanych przez pracę portu. HHLA przejęła operatora estońskiego terminalu w 2018 r.

— Jednym z wyzwań przed jakimi stanęliśmy, było duże zużycie energii elektrycznej w terminalu i magazynach. Nie było to regulowane w czasach ZSRR, gdyż energia elektryczna wtedy była tania. Obecnie musimy oszczędzać zasoby, co wynika zarówno z przesłanek finansowych jak i środowiskowych. Wdrożyliśmy koncept „Cyfrowego Bliźniaka” czyli pokój techniczny, który integruje dane z czujników oraz umożliwia śledzenie zużycia zasobów i racjonalne gospodarowanie energią. System podlega certyfikacji ISO i jest odpowiedzią na wyzwania związane ze zmianami klimatu — powiedział Torsten Neubert, IT and Operations Director w HHLA podczas webinarium o automatyzacji i cyfryzacji terminali intermodalnych. 

W tallińskim terminalu wprowadzono kontrolowanie oświetlenia, które włączane jest tylko tam gdzie jest to konieczne. Oszczędności wprowadzono także w ogrzewaniu i klimatyzacji. Do 2030 HHLA chce zredukować emisje CO2 generowane przez pracę estońskiego terminalu o 50%. A dzięki przejściu na energię odnawialną docelowo emisja ma być zredukowana do zera. Będzie to jednak wymagało zastąpienia obecnie użytkowanych urządzeń zasilanych silnikami spalinowymi. Nowoczesne urządzenia terminalowe będą mieć zasilanie elektryczne i zostaną wyposażone w systemy odzyskiwania energii. W ten sposób można zmniejszyć zapotrzebowanie terminalu na energię o 50%. HHLA będzie też pozyskiwać prąd ze źródeł odnawialnych.

— Będziemy szukać ekologicznych źródeł energii, zastępować pojazdy spalinowe elektrycznymi oraz wykorzystywać paliwo wodorowe. Większość nowych suwnic sts i rmg ma możliwość rekuperacji energii. Żeby jednak wdrożyć te technolowie trzeba dostosować sieć energetyczną do przyjmowania energii odzyskiwanej przez urządzenia — wyjaśnił Torsten Neubert.

Uczenie maszynowe

Kolejną innowacją, która pojawia się w terminalach intermodalnych jest zastosowanie sztucznej inteligencji i do zarządzania operacjami na placach składowych. Systemy AI pozwalają ograniczyć operacje przeładunkowe i kierować urządzenia do tych miejsc, gdzie są najbardziej potrzebne. 

— Widzimy możliwości zastosowania uczenia maszynowego w portach. Ciągle jednak w branży transportowej brakuje zrozumienia dla możliwości ale też ograniczeń sztucznej inteligencji. Technologia ta ma duże możliwości predykcyjne. Możemy pobierać dane z suwnic i wykorzystać AI do optymalizacji wykorzystania placów kontenerowych. Kwestia tego jak długo kontenery są przetrzymywane do dziś nie została zoptymalizowana i tu z pomocą może przyjść sztuczna inteligencja — powiedział Niklas Sikorra, Senior Consultant HPC Hamburg Port Consulting.

Cyfryzacja jest pierwszym etapem automatyzacji procesów. Zebranie i integracja danych z różnych źródeł w terminalu, a także dostosowanie się do warunków lokalnych w oparciu o doświadczenia pracowników są niezbędne dla przygotowania systemów, które mogą zarządzać automatycznymi urządzeniami w portach.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close