Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Nowe technologie przyspieszają połączenia kolejowe na Nowym Jedwabnym Szlaku

Dalszy wzrost ruchu kontenerowego na Nowym Jedwabnym Szlaku nie jest możliwy bez wprowadzenia nowych technologii. W tym celu Rosja, jako jeden z kluczowych krajów tranzytowych korytarza transportowego, wprowadza szereg innowacji.

Stacjonarny kompleks kontrolno-inspekcyjny w Zabajkalsku. Źródło: Ruselectronics. na Nowym Jedwabnym Szlaku
Stacjonarny kompleks kontrolno-inspekcyjny w Zabajkalsku. Źródło: Ruselectronics.

Granice są jednym z wąskich gardeł Nowego Jedwabnego Szlaku. To tutaj występują opóźnienia pociągów kontenerowych z Chin. Przykładowo pod koniec 2020 roku kontenery przeznaczone do krajów europejskich stały bezczynnie na granicy między Chinami a Kazachstanem przez kilka dni, czasem opóźnienia trwały ponad tydzień.

W większości przypadków opóźnienia są spowodowane czynnikami ludzkimi, których znaczenie podczas pandemii wzrosło. Aby przyspieszyć ruch pociągów przez granicę, firmy logistyczne coraz większą wagę przywiązują do wprowadzania dokumentów elektronicznych i nie tylko.

Automatyczna kontrola wagonów

Jednym ze skutecznych rozwiązań przyspieszających ruch pociągów kontenerowych przez granice jest wprowadzenie automatycznej kontroli wagonów w ruchu. Rosja zaczęła wdrażać taką innowację trzy lata temu na granicy z Chinami. W 2018 roku kilka spółek zależnych państwowego holdingu Ruselectronics opracowało stacjonarny kompleks kontrolno-inspekcyjny do zdalnego przeglądu pociągów towarowych (kompleks jest także znany pod rosyjskim skrótem IDK).

Ten kompleks jest w stanie kontrolować pociągi bez zatrzymywania i przy prędkościach do 70 km/h, co znacznie przyspiesza proces przechodzenia przez kontrolę celną. IDK rozróżniają cztery grupy materiałów – organiczne i nieorganiczne, ciężkie i lekkie metale, niezależnie od gęstości, upakowania i właściwości materiału. Potrafi również zdalnie oszacować wagę całej przesyłki lub jej części z błędem nie większym niż 10%.

Pierwszy IDK został zainstalowany w grudniu 2018 roku na stacji Zabajkalsk, przez którą przechodzi ponad połowa ruchu towarowego między Chinami a Rosją, w tym tranzyt w kierunku Europy. W tym roku Ruselectronics planuje zainstalować na granicy z Chinami jeszcze dwa kompleksy kontrolno-inspekcyjne. Nowy sprzęt wkrótce pojawi się na stacjach granicznych Grodekowo w Kraju Nadmorskim i Niżnieleninskoje w Żydowskim Obwodzie Autonomicznym. Należy zaznaczyć, że ostatni punkt kontrolny jest wciąż w budowie. Pierwsze pociągi mają przez nią przejechać w sierpniu 2021 roku.

Dokument elektroniczny

Cyfryzacja to kolejne rozwiązanie przyspieszające ruch pociągów kontenerowych wzdłuż Nowego Jedwabnego Szlaku. We wrześniu 2019 roku Koleje Rosyjskie i FESCO w ramach projektu INTERTRAN rozpoczęły przewozy towarów za pomocą elektronicznych listów przewozowych. Pierwsza partia kontenerów, przetworzona cyfrowo, trafiła z japońskiego portu Jokohama do Władywostoku, a następnie do Moskwy.

Pociąg kontenerowy FESCO w Porcie Władywostok. Źródło: FESCO.

Rok później ta innowacja została przetestowana w transporcie kontenerów z Chin na Białoruś, a następnie do Europy. W szczególności w sierpniu 2019 r. 41 kontenerów z dokumentami elektronicznymi zostały dostarczone z chińskiego miasta Xi’an do Budapesztu, dalej przez Kazachstan, Rosję i Ukrainę. We wrześniu tego samego roku przy wysyłaniu kontenerów z Ningbo do Mińska zastosowano nową technologię odprawy ładunkowej.

Elektroniczne listy przewozowe zyskują coraz większą popularność w przewozach wzdłuż Nowego Jedwabnego Szlaku, gdyż ich stosowanie skraca czas odprawy ładunków o 4 dni – z 5 dni do 21-24 godzin. Jeżeli w ciągu dwóch pierwszych miesięcy po rozpoczęciu tej usługi, rosyjskie firmy logistyczne wysłały ponad 300 kontenerów z wykorzystaniem dokumentów cyfrowych, a przez rok ta liczba przekroczyła poziom 6 tysięcy kontenerów. Łącznie przez cały czas trwania projektu przewieziono w nowej technologii 12,8 tys. kontenerów.

Przeczytaj również:

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close