Nowe technologie przyspieszają połączenia kolejowe na Nowym Jedwabnym Szlaku
Dalszy wzrost ruchu kontenerowego na Nowym Jedwabnym Szlaku nie jest możliwy bez wprowadzenia nowych technologii. W tym celu Rosja, jako jeden z kluczowych krajów tranzytowych korytarza transportowego, wprowadza szereg innowacji.
Granice są jednym z wąskich gardeł Nowego Jedwabnego Szlaku. To tutaj występują opóźnienia pociągów kontenerowych z Chin. Przykładowo pod koniec 2020 roku kontenery przeznaczone do krajów europejskich stały bezczynnie na granicy między Chinami a Kazachstanem przez kilka dni, czasem opóźnienia trwały ponad tydzień.
W większości przypadków opóźnienia są spowodowane czynnikami ludzkimi, których znaczenie podczas pandemii wzrosło. Aby przyspieszyć ruch pociągów przez granicę, firmy logistyczne coraz większą wagę przywiązują do wprowadzania dokumentów elektronicznych i nie tylko.
Automatyczna kontrola wagonów
Jednym ze skutecznych rozwiązań przyspieszających ruch pociągów kontenerowych przez granice jest wprowadzenie automatycznej kontroli wagonów w ruchu. Rosja zaczęła wdrażać taką innowację trzy lata temu na granicy z Chinami. W 2018 roku kilka spółek zależnych państwowego holdingu Ruselectronics opracowało stacjonarny kompleks kontrolno-inspekcyjny do zdalnego przeglądu pociągów towarowych (kompleks jest także znany pod rosyjskim skrótem IDK).
Ten kompleks jest w stanie kontrolować pociągi bez zatrzymywania i przy prędkościach do 70 km/h, co znacznie przyspiesza proces przechodzenia przez kontrolę celną. IDK rozróżniają cztery grupy materiałów – organiczne i nieorganiczne, ciężkie i lekkie metale, niezależnie od gęstości, upakowania i właściwości materiału. Potrafi również zdalnie oszacować wagę całej przesyłki lub jej części z błędem nie większym niż 10%.
Pierwszy IDK został zainstalowany w grudniu 2018 roku na stacji Zabajkalsk, przez którą przechodzi ponad połowa ruchu towarowego między Chinami a Rosją, w tym tranzyt w kierunku Europy. W tym roku Ruselectronics planuje zainstalować na granicy z Chinami jeszcze dwa kompleksy kontrolno-inspekcyjne. Nowy sprzęt wkrótce pojawi się na stacjach granicznych Grodekowo w Kraju Nadmorskim i Niżnieleninskoje w Żydowskim Obwodzie Autonomicznym. Należy zaznaczyć, że ostatni punkt kontrolny jest wciąż w budowie. Pierwsze pociągi mają przez nią przejechać w sierpniu 2021 roku.
Dokument elektroniczny
Cyfryzacja to kolejne rozwiązanie przyspieszające ruch pociągów kontenerowych wzdłuż Nowego Jedwabnego Szlaku. We wrześniu 2019 roku Koleje Rosyjskie i FESCO w ramach projektu INTERTRAN rozpoczęły przewozy towarów za pomocą elektronicznych listów przewozowych. Pierwsza partia kontenerów, przetworzona cyfrowo, trafiła z japońskiego portu Jokohama do Władywostoku, a następnie do Moskwy.
Rok później ta innowacja została przetestowana w transporcie kontenerów z Chin na Białoruś, a następnie do Europy. W szczególności w sierpniu 2019 r. 41 kontenerów z dokumentami elektronicznymi zostały dostarczone z chińskiego miasta Xi’an do Budapesztu, dalej przez Kazachstan, Rosję i Ukrainę. We wrześniu tego samego roku przy wysyłaniu kontenerów z Ningbo do Mińska zastosowano nową technologię odprawy ładunkowej.
Elektroniczne listy przewozowe zyskują coraz większą popularność w przewozach wzdłuż Nowego Jedwabnego Szlaku, gdyż ich stosowanie skraca czas odprawy ładunków o 4 dni – z 5 dni do 21-24 godzin. Jeżeli w ciągu dwóch pierwszych miesięcy po rozpoczęciu tej usługi, rosyjskie firmy logistyczne wysłały ponad 300 kontenerów z wykorzystaniem dokumentów cyfrowych, a przez rok ta liczba przekroczyła poziom 6 tysięcy kontenerów. Łącznie przez cały czas trwania projektu przewieziono w nowej technologii 12,8 tys. kontenerów.
Przeczytaj również: