Partnerzy portalu

Koleje Rosyjskie usprawnią system plombowania ładunków tranzytowych

W lipcu Rosja oficjalnie ogłosiła rozpoczęcie tranzytu towarów sankcyjnych z Unii Europejskiej do innych krajów. W tym celu firmy logistyczne są zobowiązane do wyposażenia towarów w plomby elektroniczne. W najbliższym czasie Koleje Rosyjskie planują usprawnić ten mechanizm, aby zaoszczędzić właścicielom ładunków czas i pieniądze.

Koleje Rosyjskie poprawią system plombowania ładunków tranzytowych
Plombowanie ciężarówki. Źródło: Centrum Rozwoju Platform Cyfrowych (CRCP)

Latem ubiegłego roku Rosja zezwoliła na transport kolejowy i drogowy przez swoje terytorium towarów objętych sankcjami z Unii Europejskiej do krajów trzecich. Ale pod jednym ważnym warunkiem: kontenery lub pojazdy wykonujące ruch tranzytowy muszą być wyposażone w plombę elektroniczną. Ponieważ mechanizm nakładania tych plomb nie istniał, nikt nie rozumiał, jak to będzie działać. Prawie rok zajęło rosyjskim agencjom rządowym  opracowanie i wdrożenie procedury stosowania plomb elektronicznych.

W marcu tego roku rozpoczęły się pierwsze wysyłki testowe zaplombowanych pociągów kontenerowych z towarami objętymi sankcjami z Europy do Chin. Pisaliśmy o tym tutaj.  Jednak Rosja oficjalnie otworzyła możliwość tranzytu europejskich towarów sankcyjnych (głównie żywności) do krajów trzecich dopiero w lipcu tego roku. Według władz rosyjskich prognozowany roczny wolumen tranzytu towarów sankcyjnych drogami i koleją wyniesie 82 tys. przesyłek. Jednak ostatnie wydarzenia pokazują, że mechanizm plombowania wymaga ulepszenia, zwłaszcza w przypadku wagonów kolejowych.

Minimalizacja czasu i kosztów

Niedawno Koleje Rosyjskie (RŻD) podpisały umowę z Centrum Rozwoju Platform Cyfrowych (CRCP) o współpracy i rozwoju Systemu Śledzenia Przewozów Towarów (SOPT). To dzięki temu systemowi kontrolowany jest przepływ ładunków tranzytowych z UE przez Rosję. Jak się okazało, RŻD i CRCP operują różnymi systemami, które nie są ze sobą połączone. To komplikuje monitorowanie ruchu tranzytowego. Porozumienie ma na celu przede wszystkim zlikwidowanie tej luki i zintegrowanie SOPT z systemami informacyjnymi RŻD.

Koleje Rosyjskie poprawią system plombowania ładunków tranzytowych
 Plomba elektroniczna. Źródło: Centrum Rozwoju Platform Cyfrowych (CRCP)

Co to oznacza dla firm logistycznych i właścicieli ładunków? Obie strony nie ujawniają szczegółów umowy. Jednak zdaniem RŻD ten krok nie powoduje żadnych komplikacji dla klientów, a wręcz przeciwnie, przyspieszy odprawę towarów, zoptymalizuje procedury celne bez obniżania ich wydajności, zminimalizuje czas i koszty finansowe załadowców. Dodatkowo obie firmy będą mogły szybko wymieniać się danymi dotyczącymi organizacji transportu i śledzenia towarów. Należy przypomnieć, że RŻD jest spółką w całości państwową, a CRCP jest spółką prywatną z niewielkim udziałem państwa (25%).

Szczegóły plombowania

W celu realizacji ruchu tranzytowego przez terytorium Rosji zainteresowane firmy lub osoby upoważnione muszą zarejestrować się na stronie internetowej CRCP, lub zrobić to w jego biurach zlokalizowanych na przejściach granicznych. Po rejestracji należy podpisać umowę o plombowaniu ładunku i świadczeniu innych powiązanych usług. W szczególności nakładanie i zdejmowanie plomby elektronicznej, a także jej używanie – to różne usługi. Dodatkowo samą plombę można kupić za 29,5 tys. rubli (ponad 1,5 tys. złotych) lub wypożyczyć za 960 rubli dziennie (prawie 49 złotych). Usługi te należy opłacić z góry. Nakładanie i zdejmowanie plomb elektronicznych jest wykonywane wyłącznie przez pracowników CRCP.

Plomba elektroniczna na kontenerze. Źródło: Centrum Rozwoju Platform Cyfrowych (CRCP)
Plomba elektroniczna na kontenerze. Źródło: Centrum Rozwoju Platform Cyfrowych (CRCP)

Wybrane przejścia graniczne

Należy zauważyć, że przewóz sankcyjnych towarów tranzytowych z UE przez terytorium Rosji jest dozwolony tylko przez określone przejścia graniczne. Wyznaczono 20 takich punktów dla transportu samochodowego i 10 dla transportu kolejowego. Jednak w niektórych krajach obowiązują pewne ograniczenia. Na przykład na zatwierdzonej liście nie ma żadnego przejścia na granicy rosyjsko-polskiej i rosyjsko-litewskiej. Towary objęte sankcjami można importować do Gruzji, Azerbejdżanu i Mongolii (tranzytem przez Rosję) wyłącznie transportem drogowym, a do Chin – wyłącznie koleją lub przez inne kraje.

Jeśli chodzi o przejścia kolejowe, najwięcej znajduje się na granicy rosyjsko-kazachskiej, są to przejścia: Ozinki, Ileck-1, Orsk oraz Kartały. Pozostałe kraje mają po jednym przejściu kolejowym: Busłowskaja (granica z Finlandią), Pieczory-Pskowskie (z Estonią), Siebież (z Łotwą), Smoleńsk-Sortirowocznyj (z Białorusią), Biełgorod (z Ukrainą), Zabajkalsk (z Chinami).

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close