Koleje Rosyjskie usprawnią system plombowania ładunków tranzytowych
W lipcu Rosja oficjalnie ogłosiła rozpoczęcie tranzytu towarów sankcyjnych z Unii Europejskiej do innych krajów. W tym celu firmy logistyczne są zobowiązane do wyposażenia towarów w plomby elektroniczne. W najbliższym czasie Koleje Rosyjskie planują usprawnić ten mechanizm, aby zaoszczędzić właścicielom ładunków czas i pieniądze.

Latem ubiegłego roku Rosja zezwoliła na transport kolejowy i drogowy przez swoje terytorium towarów objętych sankcjami z Unii Europejskiej do krajów trzecich. Ale pod jednym ważnym warunkiem: kontenery lub pojazdy wykonujące ruch tranzytowy muszą być wyposażone w plombę elektroniczną. Ponieważ mechanizm nakładania tych plomb nie istniał, nikt nie rozumiał, jak to będzie działać. Prawie rok zajęło rosyjskim agencjom rządowym opracowanie i wdrożenie procedury stosowania plomb elektronicznych.
W marcu tego roku rozpoczęły się pierwsze wysyłki testowe zaplombowanych pociągów kontenerowych z towarami objętymi sankcjami z Europy do Chin. Pisaliśmy o tym tutaj. Jednak Rosja oficjalnie otworzyła możliwość tranzytu europejskich towarów sankcyjnych (głównie żywności) do krajów trzecich dopiero w lipcu tego roku. Według władz rosyjskich prognozowany roczny wolumen tranzytu towarów sankcyjnych drogami i koleją wyniesie 82 tys. przesyłek. Jednak ostatnie wydarzenia pokazują, że mechanizm plombowania wymaga ulepszenia, zwłaszcza w przypadku wagonów kolejowych.
Minimalizacja czasu i kosztów
Niedawno Koleje Rosyjskie (RŻD) podpisały umowę z Centrum Rozwoju Platform Cyfrowych (CRCP) o współpracy i rozwoju Systemu Śledzenia Przewozów Towarów (SOPT). To dzięki temu systemowi kontrolowany jest przepływ ładunków tranzytowych z UE przez Rosję. Jak się okazało, RŻD i CRCP operują różnymi systemami, które nie są ze sobą połączone. To komplikuje monitorowanie ruchu tranzytowego. Porozumienie ma na celu przede wszystkim zlikwidowanie tej luki i zintegrowanie SOPT z systemami informacyjnymi RŻD.

Co to oznacza dla firm logistycznych i właścicieli ładunków? Obie strony nie ujawniają szczegółów umowy. Jednak zdaniem RŻD ten krok nie powoduje żadnych komplikacji dla klientów, a wręcz przeciwnie, przyspieszy odprawę towarów, zoptymalizuje procedury celne bez obniżania ich wydajności, zminimalizuje czas i koszty finansowe załadowców. Dodatkowo obie firmy będą mogły szybko wymieniać się danymi dotyczącymi organizacji transportu i śledzenia towarów. Należy przypomnieć, że RŻD jest spółką w całości państwową, a CRCP jest spółką prywatną z niewielkim udziałem państwa (25%).
Szczegóły plombowania
W celu realizacji ruchu tranzytowego przez terytorium Rosji zainteresowane firmy lub osoby upoważnione muszą zarejestrować się na stronie internetowej CRCP, lub zrobić to w jego biurach zlokalizowanych na przejściach granicznych. Po rejestracji należy podpisać umowę o plombowaniu ładunku i świadczeniu innych powiązanych usług. W szczególności nakładanie i zdejmowanie plomby elektronicznej, a także jej używanie – to różne usługi. Dodatkowo samą plombę można kupić za 29,5 tys. rubli (ponad 1,5 tys. złotych) lub wypożyczyć za 960 rubli dziennie (prawie 49 złotych). Usługi te należy opłacić z góry. Nakładanie i zdejmowanie plomb elektronicznych jest wykonywane wyłącznie przez pracowników CRCP.

Wybrane przejścia graniczne
Należy zauważyć, że przewóz sankcyjnych towarów tranzytowych z UE przez terytorium Rosji jest dozwolony tylko przez określone przejścia graniczne. Wyznaczono 20 takich punktów dla transportu samochodowego i 10 dla transportu kolejowego. Jednak w niektórych krajach obowiązują pewne ograniczenia. Na przykład na zatwierdzonej liście nie ma żadnego przejścia na granicy rosyjsko-polskiej i rosyjsko-litewskiej. Towary objęte sankcjami można importować do Gruzji, Azerbejdżanu i Mongolii (tranzytem przez Rosję) wyłącznie transportem drogowym, a do Chin – wyłącznie koleją lub przez inne kraje.
Jeśli chodzi o przejścia kolejowe, najwięcej znajduje się na granicy rosyjsko-kazachskiej, są to przejścia: Ozinki, Ileck-1, Orsk oraz Kartały. Pozostałe kraje mają po jednym przejściu kolejowym: Busłowskaja (granica z Finlandią), Pieczory-Pskowskie (z Estonią), Siebież (z Łotwą), Smoleńsk-Sortirowocznyj (z Białorusią), Biełgorod (z Ukrainą), Zabajkalsk (z Chinami).