Partnerzy portalu

Nowość na kolei: trzy fakty o transporcie węgla w kontenerach z Rosji do Chin

Chiny aktywnie podsycają optymizm Rosji co do rozwoju przemysłu węglowego i transportu węgla koleją. W związku z tym Koleje Rosyjskie poszukują nowych rozwiązań logistycznych w celu przyspieszenia procesu transportowego. Korzystanie z kontenerów ma ogromne zalety.

pociąg kontenerowy w Rosji, transport węgla w kontenerach
Pociąg kontenerowy w Rosji. Źródło: Koleje Rosyjskie (RŻD).

Do 2050 r. polski rząd planuje wycofać węgiel z produkcji energii. To z kolei grozi poważnymi konsekwencjami społecznymi dla wielu miast i miasteczek przemysłowych, zwłaszcza w województwie śląskim. Tymczasem Rosja nie zamierza rezygnować z wydobycia „czarnego złota”. Wolumen wydobycia węgla w tym kraju kształtuje się praktycznie na tym samym poziomie i nawet trochę rośnie: w 2018 roku wyprodukowano 439,3 mln ton, w 2019 roku – 441,4 mln ton.

Koronawirus dokonał własnych korekt i, zgodnie z oczekiwaniami, wyniki 2020 roku pokazują spadek produkcji węgla do 395 mln ton. Mimo to Ministerstwo Energetyki Rosji prognozuje, że do 2024 roku przemysł węglowy wróci do dawnego tempa, a roczna produkcja osiągnie 450 mln ton. Jednym z bodźców do takiego optymizmu są Chiny, które stale zwiększają import węgla z Rosji. Z tego powodu Koleje Rosyjskie (RŻD) zaczęły stosować nowe rozwiązania logistyczne w transporcie węgla. Ta innowacja polega na zastosowaniu kontenerów. Poniżej znajdują się trzy fakty na ten temat.

Fakt 1. Początek transportu

RŻD od dawna przygotowuje się do przewozu węgla w kontenerach. Ta innowacja miała zostać wprowadzona na początku lat 2000., ale z różnych powodów nie zostało to zrealizowane. Rok 2020 stał się przełomowym dla konteneryzacji węgla. Przygotowanie projektu przez długi czas było trzymane w tajemnicy. Dopiero w październiku ubiegłego roku szef RŻD Oleg Biełoziorow przemawiając na międzynarodowym forum transportowo-logistycznym „PRO//Dviżenije.1520” lekko uchylił kurtynę. „Dziś chciałbym oświadczyć, że opracowaliśmy technologię i węgiel przewozimy w kontenerach” – powiedział, jednak nie podał szczegółów.

W tym tygodniu Koleje Rosyjskie w końcu ujawniły pewne konkrety dotyczące tego projektu. Według firmy pierwsze testowe dostawy węgla do Chin, załadowanego nie w węglarkach, ale w 20-stopowych kontenerach typu open top, rozpoczęły się we wrześniu 2020 roku. Usługa stała się regularna w październiku. Obecnie transport odbywa się dwa razy w tygodniu. Innymi słowy, dwa pociągi kontenerowe z węglem wyjeżdżają do Chin.

Fakt 2. Wolumeny przewozów

Platformy kolejowe do organizacji transportu węgla w kontenerach zapewniła Federalna Spółka Towarowa (firma zależna Kolei Rosyjskich). Jedna platforma mieści dwa 20-stopowe kontenery z otwartym dachem, z których każdy mieści około 34 ton węgla. W efekcie jedna platforma przewozi 68 ton węgla, co jest porównywalne z wolumenem przewozu węglarkami.

Liczba wagonów w pociągu może się różnić. Zazwyczaj pociągi kontenerowe do Chin składają się z 41 wagonów. 13 stycznia 2021 roku Koleje Rosyjskie ustanowiły swego rodzaju rekord wysyłając pociąg ze 128 kontenerami załadowanymi węglem. Oznacza to, że zestaw składał się z 64 wagonów. Od września 2020 do dziś 20 pociągów kontenerowych z węglem zostało wysłanych z Rosji do Chin. Przepływ kontenerów wyniósł 2,3 tys. TEU, a wolumen przewozów węgla – 78,5 tys. ton. Wszystkie pociągi odjeżdżały ze stacji Krasnokamensk i Priargunsk, znajdujących się na terytorium Kraju Zabajkalskiego w pobliżu dużych złóż węgla, i jechały do Chin przez przejście graniczne Zabajkalsk.

Fakt 3. Szybki przeładunek

Zastosowanie kontenerów z otwartym dachem w transporcie węgla na eksport pomogło Kolejom Rosyjskim rozwiązać kilka problemów, które spowolniały przewozy tego surowca w węglarkach. Po pierwsze, to rozwiązanie pozwala na załadunek węgla przez otwierany dach i znacznie skraca proces przeładunku na stacjach granicznych, przy zmianie taboru na różne szerokości toru.

Po drugie, przewóz węgla w kontenerach rozwiązuje problem zamarzania surowca, gdy wagony stoją na stacjach granicznych bezczynnie podczas przeładunku z rosyjskiego taboru do chińskiego. Zimą takie opóźnienia mogą trwać kilka dni. Teraz wystarczy przestawić kontenery z platformy na platformę lub umieścić je w specjalistycznym miejscu do tymczasowego składowania. Ponadto Kolejom Rosyjskim udało się zredukować operacje graniczne i celne dla pociągów kontenerowych z węglem na stacji Zabajkalsk z prawie 4 godzin do mniej niż 1,5 godziny. RŻD oczekuje, że taka usługa będzie popularna wśród chińskich klientów i planuje wykorzystać to doświadczenie do konteneryzacji innych rodzajów ładunków masowych.

Przeczytaj również:

Konteneryzacja w Rosji obejmuje nowe rodzaje ładunków

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close