Nowość na kolei: trzy fakty o transporcie węgla w kontenerach z Rosji do Chin
Chiny aktywnie podsycają optymizm Rosji co do rozwoju przemysłu węglowego i transportu węgla koleją. W związku z tym Koleje Rosyjskie poszukują nowych rozwiązań logistycznych w celu przyspieszenia procesu transportowego. Korzystanie z kontenerów ma ogromne zalety.

Do 2050 r. polski rząd planuje wycofać węgiel z produkcji energii. To z kolei grozi poważnymi konsekwencjami społecznymi dla wielu miast i miasteczek przemysłowych, zwłaszcza w województwie śląskim. Tymczasem Rosja nie zamierza rezygnować z wydobycia „czarnego złota”. Wolumen wydobycia węgla w tym kraju kształtuje się praktycznie na tym samym poziomie i nawet trochę rośnie: w 2018 roku wyprodukowano 439,3 mln ton, w 2019 roku – 441,4 mln ton.
Koronawirus dokonał własnych korekt i, zgodnie z oczekiwaniami, wyniki 2020 roku pokazują spadek produkcji węgla do 395 mln ton. Mimo to Ministerstwo Energetyki Rosji prognozuje, że do 2024 roku przemysł węglowy wróci do dawnego tempa, a roczna produkcja osiągnie 450 mln ton. Jednym z bodźców do takiego optymizmu są Chiny, które stale zwiększają import węgla z Rosji. Z tego powodu Koleje Rosyjskie (RŻD) zaczęły stosować nowe rozwiązania logistyczne w transporcie węgla. Ta innowacja polega na zastosowaniu kontenerów. Poniżej znajdują się trzy fakty na ten temat.
Fakt 1. Początek transportu
RŻD od dawna przygotowuje się do przewozu węgla w kontenerach. Ta innowacja miała zostać wprowadzona na początku lat 2000., ale z różnych powodów nie zostało to zrealizowane. Rok 2020 stał się przełomowym dla konteneryzacji węgla. Przygotowanie projektu przez długi czas było trzymane w tajemnicy. Dopiero w październiku ubiegłego roku szef RŻD Oleg Biełoziorow przemawiając na międzynarodowym forum transportowo-logistycznym „PRO//Dviżenije.1520” lekko uchylił kurtynę. „Dziś chciałbym oświadczyć, że opracowaliśmy technologię i węgiel przewozimy w kontenerach” – powiedział, jednak nie podał szczegółów.
W tym tygodniu Koleje Rosyjskie w końcu ujawniły pewne konkrety dotyczące tego projektu. Według firmy pierwsze testowe dostawy węgla do Chin, załadowanego nie w węglarkach, ale w 20-stopowych kontenerach typu open top, rozpoczęły się we wrześniu 2020 roku. Usługa stała się regularna w październiku. Obecnie transport odbywa się dwa razy w tygodniu. Innymi słowy, dwa pociągi kontenerowe z węglem wyjeżdżają do Chin.
Fakt 2. Wolumeny przewozów
Platformy kolejowe do organizacji transportu węgla w kontenerach zapewniła Federalna Spółka Towarowa (firma zależna Kolei Rosyjskich). Jedna platforma mieści dwa 20-stopowe kontenery z otwartym dachem, z których każdy mieści około 34 ton węgla. W efekcie jedna platforma przewozi 68 ton węgla, co jest porównywalne z wolumenem przewozu węglarkami.
Liczba wagonów w pociągu może się różnić. Zazwyczaj pociągi kontenerowe do Chin składają się z 41 wagonów. 13 stycznia 2021 roku Koleje Rosyjskie ustanowiły swego rodzaju rekord wysyłając pociąg ze 128 kontenerami załadowanymi węglem. Oznacza to, że zestaw składał się z 64 wagonów. Od września 2020 do dziś 20 pociągów kontenerowych z węglem zostało wysłanych z Rosji do Chin. Przepływ kontenerów wyniósł 2,3 tys. TEU, a wolumen przewozów węgla – 78,5 tys. ton. Wszystkie pociągi odjeżdżały ze stacji Krasnokamensk i Priargunsk, znajdujących się na terytorium Kraju Zabajkalskiego w pobliżu dużych złóż węgla, i jechały do Chin przez przejście graniczne Zabajkalsk.
Fakt 3. Szybki przeładunek
Zastosowanie kontenerów z otwartym dachem w transporcie węgla na eksport pomogło Kolejom Rosyjskim rozwiązać kilka problemów, które spowolniały przewozy tego surowca w węglarkach. Po pierwsze, to rozwiązanie pozwala na załadunek węgla przez otwierany dach i znacznie skraca proces przeładunku na stacjach granicznych, przy zmianie taboru na różne szerokości toru.
Po drugie, przewóz węgla w kontenerach rozwiązuje problem zamarzania surowca, gdy wagony stoją na stacjach granicznych bezczynnie podczas przeładunku z rosyjskiego taboru do chińskiego. Zimą takie opóźnienia mogą trwać kilka dni. Teraz wystarczy przestawić kontenery z platformy na platformę lub umieścić je w specjalistycznym miejscu do tymczasowego składowania. Ponadto Kolejom Rosyjskim udało się zredukować operacje graniczne i celne dla pociągów kontenerowych z węglem na stacji Zabajkalsk z prawie 4 godzin do mniej niż 1,5 godziny. RŻD oczekuje, że taka usługa będzie popularna wśród chińskich klientów i planuje wykorzystać to doświadczenie do konteneryzacji innych rodzajów ładunków masowych.
Przeczytaj również: