Partnerzy portalu

Eksport do Europy: Japonia polega na usługach multimodalnych

Transport morski jest głównym środkiem eksportu towarów z Japonii do Europy. W najbliższej przyszłości sytuacja może się zmienić w kierunku rozwiązań multimodalnych opartych na przewozach kolejowych na Kolei Transsyberyjskiej.

Japonia - Europa
Pociąg kontenerowy w porcie we Władywostoku. Źródło: Koleje Rosyjskie (RŻD).

Na początku grudnia do Małaszewicz przyjedzie pierwszy pociąg kontenerowy w pełni załadowany japońskimi towarami. Wewnątrz kontenerów znajduje się szeroka gama produktów, od sprzętu medycznego i chemikaliów po elektronarzędzia i kompresory. „Ten transport to kolejny etap w projekcie wysyłek testowych kontenerów, pokazujący możliwości i zalety trasy transsyberyjskiej” – zauważa rosyjski państwowy holding RŻD. Dla logistyków ta przesyłka jest istotna, gdyż RZD Logistics, wyspecjalizowana spółka holdingu, wraz z firmą transportową FESCO po dwóch latach testów, zdołała sformować i w pełni załadować cały zestaw kontenerowy.

Trasa multimodalna

Główną cechą tego pociągu jest jego multimodalność. RZD Logistics i FESCO realizują ten projekt w ramach wspólnej przyspieszonej usługi o nazwie Trans-Siberian LandBridge. Początkowo ładunki są konsolidowane w kilku portach w Japonii (Hakata, Kobe, Toyama, Yokohama) przez połączenie morskie FESCO. W porcie we Władywostoku kontenery są ładowane na platformy kolejowe, a następnie transportowane koleją do Europy.

W przypadku tego konkretnego transportu, statek z kontenerami przybył do Władywostoku w poniedziałek 16 listopada. W ciągu dwóch dni kontenery przeszły wszystkie procedury wymagane do wysłania pociągu, od procedur celnych po bezpośredni załadunek kontenerów na wagony. Pociąg z japońskimi towarami ma dotrzeć pod koniec listopada na stację w Brześciu na granicy z Polską. Na terenie Unii Europejskiej pociąg zostanie podzielony. Część ładunku trafi do Polski, część do Niemiec, Belgii i Holandii.

Dodatkowe możliwości

Oprócz Japonii, komunikacja multimodalna w ramach usługi Trans-Siberian LandBridge z powodzeniem funkcjonuje z Korei Południowej do Europy, w tym Polski. W przyszłości RZD Logistics i FESCO planują rozbudowę morskiej części trasy na inne kraje. Z tego punktu widzenia porty północnej części Chin mogą odegrać ważną rolę. „Dziś, dzięki decyzji rządu Rosji o dotowaniu tranzytowego transportu kontenerów wysyłanych ze stacji portowych na Dalekim Wschodzie, otwierają się dodatkowe możliwości zwiększenia ruchu z Japonii i innych krajów regionu Azji i Pacyfiku do Europy” – powiedział zastępca dyrektora generalnego Kolej Rosyjskich Aleksiej Szyło.

Dodatkową szansą dla rozwoju usług multimodalnych między Japonią a Europą może być organizacja przewozów na nowych trasach. Na przykład Azerbejdżan jest zainteresowany przyciągnięciem ładunków tranzytowych z Japonii. Spółka ADY Container z siedzibą w tym kraju bada tę możliwość. Azerowie mają sporo do zaoferowania japońskim spedytorom – zarówno lądową dostawę towarów do Europy przez Turcję, jak i transport morski po Morzu Czarnym. To, czy strona japońska będzie zainteresowana tymi możliwościami, będzie zależeć od pomysłowości i elastyczności logistyków.

Przeczytaj również:

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close