Białoruś planuje kolejny terminal intermodalny dla ładunków z Chin do Europy
Za kilka lat w okolicach stolicy Białorusi pojawi się nowy terminal intermodalny. Przewiduje się, że jego budowa rozpocznie się w tym roku. Co to za obiekt, kto go zbuduje i w jakim celu?

Półtora roku temu Koleje Białoruskie zakończyły modernizację terminalu intermodalnego na stacji Brześć Północny. Ten węzeł transgraniczny odgrywa szczególną rolę w przeładunkach kontenerów na trasie z Chin do Europy. W tym roku zapoczątkuje się nowy trend, jakim jest rozwój kompleksów przeładunkowych w samym centrum Białorusi. Przewiduje się, że w 2021 roku w okolicach Mińska rozpocznie się budowa nowego terminalu intermodalnego. Co to będzie za kompleks przeładunkowy?
Pomysł nowego terminala
Pomysł stworzenia terminala intermodalnego na terenie parku przemysłowego „Wielki Kamień” ma co najmniej siedem lat. W 2014 roku w pobliżu miejscowości Wielki Kamień, 30 km na wschód od Mińska, rozpoczęto budowę chińsko-białoruskiego parku przemysłowego. Jednocześnie na łamach białoruskich wydawnictw zaczęły pojawiać się pierwsze komunikaty, że w ramach projektu rozważana jest możliwość stworzenia nowego terminalu intermodalnego. Jednak żadne szczegóły nie zostały ujawnione.
Sytuacja zaczęła się zmieniać w 2018 roku, kiedy europejskie firmy zainteresowały się projektem parku przemysłowego. W maju 2018 roku niemiecka firma Duisburger Hafen, obsługująca węzeł intermodalny w Duisburgu, została nawet udziałowcem Spółki zarządzającej chińsko-białoruskim parkiem przemysłowym „Wielki Kamień”. Wkrótce Koleje Białoruskie rozpoczęły negocjacje z Duisburger Hafen w sprawie organizacji pociągów kontenerowych na trasie Chiny – Białoruś – Niemcy z uwzględnieniem budowy nowego parku przemysłowego i przyszłego terminalu intermodalnego.
Zainteresowane strony
W 2019 roku projekt terminalu intermodalnego Wielki Kamień zaczął nabierać coraz bardziej wyrazistych cech. W szczególności zidentyfikowano czterech interesariuszy: Koleje Białoruskie, Duisburger Hafen, China Merchants Group i szwajcarski operator Hupac Intermodal. To właśnie te firmy w lipcu 2019 roku podpisały memorandum o współpracy i utworzeniu spółki akcyjnej do zarządzania przyszłym kompleksem przeładunkowym.
Nowa spółka powstała dopiero w czerwcu 2020 roku. Firma otrzymała nazwę Eurasian Railway Gateway. Portal IntermodalNews skontaktował się z Białoruskimi Kolejami, Duisburger Hafen oraz Hupac Intermodal z prośbą o wyjaśnienie roli każdego uczestnika projektu. Wszystkie trzy firmy polecały skontaktować się z Eurasian Railway Gateway, ponieważ ta spółka jest odpowiedzialna za projekt, ale ta firma również wolała milczeć co najmniej do czasu rozpoczęcia budowy.
Plany długoterminowe
Gazeta państwowa „Białoruś Segodnia” nieco wyjaśniła plany stworzenia terminalu intermodalnego w Wielkim Kamieniu. Według tego wydania prace budowlane powinny rozpocząć się wiosną tego roku i zakończyć w 2023 roku. Warto zaznaczyć, że wcześniej rozpoczęcie budowy zaplanowano na 2020 rok, ale termin został przełożony z powodu pandemii. Projekt stworzenia terminalu intermodalnego na terenie parku przemysłowego będzie realizowany na obszarze około 80 hektarów.

Jeśli chodzi o wydajność, to początkowo terminal będzie mógł przeładowywać potok kontenerów 180 tys. TEU rocznie. W przyszłości w miarę rozwoju obiektu ta liczba może wzrosnąć do 500 tys. TEU kontenerów rocznie. Początkowa inwestycja szacowana jest na 31,5 mln euro. Kwota ta nie jest ostateczna i może także wzrosnąć.
Użytkownicy przyszłego terminalu
Na jakim rodzaju ładunków skupi się nowy terminal? Na początku będą to towary z Chin przeznaczone dla rezydentów parku przemysłowego lub ich produkcja wyprodukowana dla chińskich przedsiębiorstw. Założyciele parku planują również uczynić go jednym z największych węzłów logistycznych w Europie. Innymi słowy, towary będą wysyłane również w kierunku zachodnim do Unii Europejskiej.
Obecnie w parku przemysłowym działa około 70 firm z 14 państw. Jednak ponad połowa tych firm pochodzi z Chin lub jest wspólnymi przedsięwzięciami z przedsiębiorstwami chińskimi. Projekty rezydentów dotyczą takich dziedzin jak elektronika i telekomunikacja, inżynieria mechaniczna, nowe materiały, biotechnologia, farmacja i produkcja wyrobów medycznych, przechowywanie i przetwarzanie dużych ilości danych, a także zintegrowana logistyka. Oczekuje się, że w przyszłości park przemysłowy „Wielki Kamień” stanie się pełnoprawnym miastem liczącym nawet 130 tys. mieszkańców.
Przeczytaj również: