Partnerzy portalu

Chiny zwiększają wpływ na białoruską sieć kolejową

Koleje Białoruskie są coraz bardziej uzależnione od Chin. To właśnie ten kraj generuje główny przepływ tranzytowy kontenerów na Białorusi. Ponadto Chińczycy aktywnie inwestują w odnowę taboru i infrastruktury kolejowej.

Lokomotywa BKG-1 na obrzeżach Mińska. Źródło: Timoshenkov007 / trainpix.org

Na Białorusi od kilku lat dynamicznie rozwijają się kolejowe przewozy kontenerów. Poziom wzrostu wynosi co najmniej 15%, a czasami przekracza próg 20%. Ten wynik jest konsekwencją wzrostu przewozów ładunków tranzytowych, przede wszystkim z Chin do Europy i odwrotnie. Tylko w latach 2015-2020 wolumen ruchu kontenerowego w tym kierunku wzrósł prawie 10-krotnie – z 59,9 do 540 tys. TEU. Do 2025 r. ta liczba wzrośnie do 1 mln TEU.

Aby utrzymać ten pozytywny trend w 2021 roku, Koleje Białoruskie zamroziły taryfy dla ruchu tranzytowego  na poziomie ubiegłorocznym. Ponadto państwowe przedsiębiorstwo kolejowe aktywnie pracuje nad modernizacją taboru i infrastruktury, opierając się również na chińskich inwestycjach i technologii.

Chińskie lokomotywy

W ostatnich dniach 2020 roku Koleje Białoruskie podpisały trzeci kontrakt z chińskim producentem taboru CRRC. Zgodnie z dokumentem spółka Datong Electric Locomotive Company, będąca częścią holdingu CRRC, dostarczy na Białoruś 15 jednosekcyjnych lokomotyw towarowych serii BKG2. Wartość tej transakcji wynosi 64,3 mln euro. Jednocześnie zakup lokomotyw elektrycznych przez Białoruś finansują również Chińczycy, czyli Chiński Bank Eksportu-Importu. Zamówienie zostanie zrealizowane do końca 2023 roku.

Należy zauważyć, że obecnie 30 lokomotyw elektrycznych produkcji chińskiej już jeździ po sieci kolejowej Białorusi. W 2010 roku Białorusini zamówili w Chinach 12 dwuczęściowych lokomotyw serii BKG1. Druga umowa została podpisana pod koniec 2016 roku. Wówczas zakupiono 18 jednosekcyjnych lokomotyw elektrycznych serii BKG-2.

Obie serie lokomotyw to chińska wersja lokomotywy Prima, opracowanej przez francuską firmę Alstom. Ponadto lokomotywy elektryczne serii BKG1 i BKG2 są w 75% wymienne, co ułatwia utrzymanie tych pojazdów. Chińskie lokomotywy elektryczne są używane na Białorusi do transportu pociągów kontenerowych z Azji do Europy. Nowa partia lokomotyw będzie również wykorzystywana do tych samych celów, a także do prowadzenia pociągów pasażerskich.

Elektryfikacja z chińskim akcentem

Wzrost tranzytowego ruchu towarowego z Chin zmusza Koleje Białoruskie do poprawy infrastruktury. W tym kontekście warto przypomnieć projekt modernizacji terminala kontenerowego na stacji Brześć Północny, który został zakończony we wrześniu 2019 roku. W efekcie średnie dzienne zdolności przeładunkowe terminalu wzrosły 1,5-krotnie, co przyspieszy obsługę towarów w drodze z Chin do Europy.

Koleje Białoruskie
Elektryfikacja kolei na Białorusi. Źródło: Koleje Białoruskie.

Chińskie firmy również chętnie uczestniczą w projektach niezwiązanych z Nowym Jedwabnym Szlakiem. Chińskie Przedsiębiorstwo Eksportu i Importu Sprzętu Elektrycznej (CUEC) promuje elektryfikację torów na Białorusi. W szczególności ta spółka brała udział w projektach elektryfikacji odcinków Mołodeczno – Gudogai – granica z Litwą, Homel – Żłobin – Osipowicze, a także odcinka Żłobin – Kalinkowicze – Barbarou, na którym trwają prace. W najbliższych latach Koleje Białoruskie planują zelektryfikować 300-kilometrowy odcinek Kalinkowicze – Baranowicze, a także dwa odcinki w kierunku granicy z Ukrainą. Dlatego chińscy wykonawcy spodziewają się nowych zamówień.

Czytaj również:

– Białoruś stymuluje ruch tranzytowy na kolei
– Czy Białoruś zrezygnuje z usług portów litewskich?

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close