Koleje Białoruskie przekroczyły milionowy kamień milowy w transporcie intermodalnym
Białoruś nadal bije rekordy w przewozach kontenerów koleją. Ważny kamień milowy został osiągnięty w zeszłym roku.

W 2020 roku potok kontenerów na Kolejach Białoruskich osiągnął nowy rekord, przekraczając 1 mln TEU. W porównaniu do wyników roku 2019 dynamika wzrostu ruchu kontenerowego również osiągnęła rekordowy dla ostatnich lat poziom 40%. W poprzednich dwóch latach wolumeny i wzrost przewozów kontenerowych były znacznie niższe: 732,9 tys.TEU i 15% w 2019 r., 635,4 tys.TEU i 21% w 2018 r.
Transport tranzytowy kontenerów z Chin do Europy ma strategiczne znaczenie dla Białorusi. Ten segment ruchu dostarcza połowę wolumenu kontenerów przewożonych na krajowej sieci kolejowej. W okresie od 2011 do 2017 roku przepływ kontenerów w kierunku Chiny – Europa – Chiny zwiększył się 100-krotnie, tj. z 2,5 tys. do 257 tys. TEU. W ciągu następnych trzech lat ten ruch kontenerowy wzrósł ponad dwukrotnie. W 2020 roku przez Białoruś przeszedł przepływ kontenerów z Chin do Europy i z powrotem w ilości ponad 540 tys. TEU.
Lwia część kontenerów w kierunku Chiny – Europa – Chiny, które przechodzą przez Białoruś, jest przeładowywana na terminalach w pobliżu przejścia granicznego Brześć/Małaszewicze. W 2018 roku Koleje Białoruskie wraz z partnerami rozpoczęły testowanie pierwszych odjazdów przez dwa inne przejścia graniczne na granicy z Polską Bruzgi/Kuźnica Białostocka i Świsłocz/Siemianówka. W tym roku spółka planuje kontynuację prac nad rozwojem ruchu na tych dwóch białorusko-polskich przejściach granicznych w celu odciążenia przejścia granicznego Brześć/Małaszewicze.
Przeczytaj również: