Białoruś stymuluje ruch tranzytowy na kolei
Tranzyt kontenerów na białoruskiej sieci kolejowej od kilku lat wykazuje stabilny wzrost. Aby utrzymać ten trend w nadchodzącym roku, Koleje Białoruskie planują podjąć kilka ważnych działań.
Ładunki tranzytowe mają kluczowe znaczenie dla przepływu kontenerów na białoruskich kolejach. Tradycyjnie stanowią dwie trzecie ruchu kontenerowego, który przemieszcza się po kraju. Ze względu na znaczenie tranzytu Koleje Białoruskie zdecydowały się nie podnosić stawek dla tej kategorii ładunków.
„Aby zachować natężenie ruchu tranzytowego, przyciągnąć nowe potoki towarowe, zdecydowano się na utrzymanie bazowego poziomu taryf na 2021 r. za tranzyt towarów w wagonach i kontenerach przez terytorium Republiki Białorusi” – poinformowały Koleje Białoruskie. Decyzja ta wejdzie w życie 1 stycznia 2021 roku.
Wydłużanie pociągów kontenerowych
Innym sposobem stymulowania tranzytu jest wydłużanie pociągów kontenerowych. W październiku Koleje Białoruskie wraz z UTLC ERA, Kolejami Rosyjskimi oraz Kolejami Kazachskimi zorganizowały pilotażową wysyłkę pociągu z Chin do Brześcia. Ten pociąg składał się ze 123 kontenerów, podczas gdy pociągi z Chin zazwyczaj składają się z 41 kontenera. W rzeczywistości przedłużony pociąg powstał z kilku różnych pociągów, które zostały połączone w jeden już na terytorium Rosji.
Niezwykła długość pociągu nie wpłynęła na jego prędkość. Średnia prędkość była porównywalna z pociągiem składającym się z 41 kontenerów – ponad 1000 km/dobę. Należy zauważyć, że w Brześciu wydłużony pociąg został ponownie podzielony na kilka pociągów. Kolej Białoruska pozytywnie oceniła pilotaż wydłużonego pociągu i ma nadzieję na organizację podobnych przewozów w przyszłości.
„Przejazd połączonych długich pociągów kontenerowych o długości ponad 100 jednostek konwencjonalnych pozwala obniżyć koszty eksploatacji, wykorzystując jedną lokomotywę zamiast dwóch do prowadzenia jednolitego pociągu, zmniejszyć obciążenie infrastruktury i zwiększyć przepustowość odcinków na kierunkach o dużym natężeniu ruchu” – poinformował białoruski przewoźnik kolejowy.
Nowe punkty kontrolne
Lwia część pociągów kontenerowych jadących z Chin do Europy lub odwrotnie przechodzi przez przejście graniczne Brześć/Małaszewicze, które jest już dość załadowane. Aby nie stracić ładunku tranzytowego i ominąć określone „wąskie gardło”, Koleje Białoruskie proponują swoim partnerom przepuszczenie ich przez inne kolejowe punkty kontrolne: Brużgi/Kuźnica i Świsłocz/Siemianówka.
Na pierwszym obiekcie pociągi kontenerowe z Chin zaczęły być obsługiwane w 2017 roku, na drugim rok później. Firmy logistyczne aktywnie wykorzystują przejście Brużgi/Kuźnica do obsługi kontenerów z Chin. Niestety, przejście Świsłocz/Siemianówka jest rzadko używane.
Aby odciążyć węzeł kolejowy Brześć – Małaszewicze, Białoruś odrestaurowała również opuszczone 15 lat temu przejście kolejowe Wysoko-Litowsk/Czeremcha. Jego otwarcie nastąpiło w czerwcu 2019 roku. Ten punkt kontrolny specjalizuje się w przeładunkach ładunków masowych. Dzięki temu terminale w Brześciu mogą skupić się na obsłudze pociągów kontenerowych.
Czytaj również:
Przewozy kontenerów na Nowym Jedwabnym Szlaku osiągają kolejne rekordy
Czy Białoruś zrezygnuje z usług portów litewskich?