Rosja chce wysyłać superciężkie pociągi towarowe do Chin
Rosja stopniowo zwiększa nacisk na oś z 23,5 do 25 ton. Dlatego Koleje Rosyjskie badają możliwość zorganizowania transportu ładunków do Chin superciężkimi pociągami. Kolejny etap to nacisk 27 ton na oś, a następnie zwiększenie aż do 30 ton na oś.
Rosyjscy logistycy nadal testują nowe rozwiązania kolejowe w celu zwiększenia obrotów towarowych z Chinami. Jedną z nich może być zwiększenie nacisku na oś pociągów, a to oznacza przewóz dużych partii towarów z mniejszą liczbą wagonów. To ostatecznie doprowadzi do oszczędności dla klientów i wzrostu wydajności samego transportu. Z tego powodu Koleje Rosyjskie (RŻD) testowały w zeszłym tygodniu superciężki pociąg na odcinku Ussuryjsk – Grodekovo – Suifenhe.
„Wynik testu pokazał, że masę pociągów towarowych można zwiększyć do 5,2 tys. ton. Na podstawie uzyskanych danych specjaliści obliczą optymalne wykorzystanie nowych lokomotyw na tym odcinku” – poinformowały Koleje Rosyjskie. W dłuższej perspektywie przewoźnik planuje zwiększyć dopuszczalną masę pociągów towarowych jadących do Chin nawet do 6,3 tys. ton. Należy zaznaczyć, że obecnie na tym odcinku kursują pociągi towarowe o masie nie większej niż 3,6 tys. ton.
Obciążenie pociągów
Zwiększenie dopuszczalnej masy pociągów towarowych jest jednym z priorytetów RŻD i wpisuje się w szereg ważnych programów. W 2008 roku rosyjski rząd zatwierdził Strategię rozwoju transportu kolejowego do 2030 roku. Jednym z kluczowych zadań dokumentu jest stopniowe zwiększanie nacisku na oś z obecnych 23,5 ton do 25 ton, a następnie do 27 – 30 ton. Nacisk na oś 25 ton jest obecnie dostępny w większości sieci kolejowych w kraju. Podczas gdy możliwość wprowadzenia 27 ton na oś jest dopiero opracowywana i już została przetestowana w kilku miejscowościach.
W ramach realizacji tej strategii producenci taboru zaczęli opracowywać ulepszone wagony o większym obciążeniu. Liderami w tej dziedzinie są United Wagon Company i Urałwagonzawod. Koleje Rosyjskie, jako właściciel infrastruktury kolejowej, sukcesywnie odnawiają tory. W rezultacie do początku 2018 roku liczba innowacyjnych wagonów z większym naciskiem, użytkowanych w rosyjskiej sieci kolejowej, przekroczyła poziom 10%. W przypadku niektórych sektorów, takich jak przemysł węglowy, ta liczba jest znacznie wyższa i zbliża się do połowy.
Aby zachęcić zainteresowane firm transportowych do przejścia na lepsze wagony z wyższym naciskiem na oś, rząd rosyjski zapewnia dotacje nabywcom wagonów o większym nacisku na oś. Kwota dotacji na jednostkę wynosi 350 tys. rubli (17,5 tys. złotych) za jednostkę o nacisku na oś 25 ton i 450 tys. rubli (22,5 tys. złotych) z naciskiem 27 ton na oś. Przykładowo w 2018 roku na te cele przeznaczono 2 mld rubli (ok. 100 mln złotych) z budżetu federalnego.
Potężne lokomotywy
Ponadto rozwój nowych lokomotyw o dużej mocy jest ważnym elementem zwiększania nacisków na oś. Ostatnie testy na odcinku Ussuryjsk – Grodekowo – Suifenhe zostały przeprowadzone przy użyciu trzyczłonowej lokomotywy spalinowej 3TE25K2M. Ten typ pojazdu został opracowany i certyfikowany przez Transmashholding w 2019 roku. Lokomotywy 3TE25K2M mogą ciągnąć zestawy wagonów towarowych o masie do 7100 ton.
Oprócz rozbudowanych lokomotyw spalinowych Koleje Rosyjskie korzystają również z trzy- i czteroczłonowych lokomotyw elektrycznych 3ES5K i 4ES5K produkowanych przez firmę Transmashholding. RŻD kupuje również lokomotywy 3ES10 opracowane przez rosyjską grupę maszynową Sinara wraz z Siemensem. Znaczna część ciężkich lokomotyw jest użytkowana na Syberii i na Dalekim Wschodzie. W szczególności w 2020 roku Koleje Rosyjskie nabyły 566 lokomotyw, z których prawie jedna trzecia to lokomotywy elektryczne trzy- i czteroczłonowe. Zakłada się, że będą one używane do przewozu węgla, rudy i innych ważnych ładunków z Syberii do portów Dalekiego Wschodu.
Jak widać, perspektywa zwiększenia masy pociągów towarowych jadących z Rosji do Chin jest całkiem realna, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że w Chinach nacisk na oś wynosi 25 i 27 ton. Teraz oba kraje muszą uzgodnić modernizację przejścia granicznego Grodekowo/Suifenhe, w tym wydłużenie torów i zwiększenie możliwości przeładunkowych.
Przeczytaj również: