Partnerzy portalu

Rosja chce wysyłać superciężkie pociągi towarowe do Chin

Rosja stopniowo zwiększa nacisk na oś z 23,5 do 25 ton. Dlatego Koleje Rosyjskie badają możliwość zorganizowania transportu ładunków do Chin superciężkimi pociągami. Kolejny etap to nacisk 27 ton na oś, a następnie zwiększenie aż do 30 ton na oś.

Rosja. Trzyczłonowa lokomotywa spalinowa 3TE25K2M ciągnie zestaw węglarek na rosyjskim Dalekim Wschodzie. Całkowita waga pociągu wynosi 7023 tony. Źródło: Kyzma Sotskiy / TrainPix.
Trzyczłonowa lokomotywa spalinowa 3TE25K2M ciągnie zestaw węglarek na rosyjskim Dalekim Wschodzie. Całkowita waga pociągu wynosi 7023 tony. Źródło: Kyzma Sotskiy / TrainPix.

Rosyjscy logistycy nadal testują nowe rozwiązania kolejowe w celu zwiększenia obrotów towarowych z Chinami. Jedną z nich może być zwiększenie nacisku na oś pociągów, a to oznacza przewóz dużych partii towarów z mniejszą liczbą wagonów. To ostatecznie doprowadzi do oszczędności dla klientów i wzrostu wydajności samego transportu. Z tego powodu Koleje Rosyjskie (RŻD) testowały w zeszłym tygodniu superciężki pociąg na odcinku Ussuryjsk – Grodekovo – Suifenhe.

„Wynik testu pokazał, że masę pociągów towarowych można zwiększyć do 5,2 tys. ton. Na podstawie uzyskanych danych specjaliści obliczą optymalne wykorzystanie nowych lokomotyw na tym odcinku” – poinformowały Koleje Rosyjskie. W dłuższej perspektywie przewoźnik planuje zwiększyć dopuszczalną masę pociągów towarowych jadących do Chin nawet do 6,3 tys. ton. Należy zaznaczyć, że obecnie na tym odcinku kursują pociągi towarowe o masie nie większej niż 3,6 tys. ton.

Obciążenie pociągów

Zwiększenie dopuszczalnej masy pociągów towarowych jest jednym z priorytetów RŻD i wpisuje się w szereg ważnych programów. W 2008 roku rosyjski rząd zatwierdził Strategię rozwoju transportu kolejowego do 2030 roku. Jednym z kluczowych zadań dokumentu jest stopniowe zwiększanie nacisku na oś z obecnych 23,5 ton do 25 ton, a następnie do 27 – 30 ton. Nacisk na oś 25 ton jest obecnie dostępny w większości sieci kolejowych w kraju. Podczas gdy możliwość wprowadzenia 27 ton na oś jest dopiero opracowywana i już została przetestowana w kilku miejscowościach.

W ramach realizacji tej strategii producenci taboru zaczęli opracowywać ulepszone wagony o większym obciążeniu. Liderami w tej dziedzinie są United Wagon Company i Urałwagonzawod. Koleje Rosyjskie, jako właściciel infrastruktury kolejowej, sukcesywnie odnawiają tory. W rezultacie do początku 2018 roku liczba innowacyjnych wagonów z większym naciskiem, użytkowanych w rosyjskiej sieci kolejowej, przekroczyła poziom 10%. W przypadku niektórych sektorów, takich jak przemysł węglowy, ta liczba jest znacznie wyższa i zbliża się do połowy.

Aby zachęcić zainteresowane firm transportowych do przejścia na lepsze wagony z wyższym naciskiem na oś, rząd rosyjski zapewnia dotacje nabywcom wagonów o większym nacisku na oś. Kwota dotacji na jednostkę wynosi 350 tys. rubli (17,5 tys. złotych) za jednostkę o nacisku na oś 25 ton i 450 tys. rubli (22,5 tys. złotych) z naciskiem 27 ton na oś. Przykładowo w 2018 roku na te cele przeznaczono 2 mld rubli (ok. 100 mln złotych) z budżetu federalnego.

Potężne lokomotywy

Ponadto rozwój nowych lokomotyw o dużej mocy jest ważnym elementem zwiększania nacisków na oś. Ostatnie testy na odcinku Ussuryjsk – Grodekowo – Suifenhe zostały przeprowadzone przy użyciu trzyczłonowej lokomotywy spalinowej 3TE25K2M. Ten typ pojazdu został opracowany i certyfikowany przez Transmashholding w 2019 roku. Lokomotywy 3TE25K2M mogą ciągnąć zestawy wagonów towarowych o masie do 7100 ton.

Czteroczłonowa lokomotywa elektryczna 4ES5K. Źródło: Transmashholding

Oprócz rozbudowanych lokomotyw spalinowych Koleje Rosyjskie korzystają również z trzy- i czteroczłonowych lokomotyw elektrycznych 3ES5K i 4ES5K produkowanych przez firmę Transmashholding. RŻD kupuje również lokomotywy 3ES10 opracowane przez rosyjską grupę maszynową Sinara wraz z Siemensem. Znaczna część ciężkich lokomotyw jest użytkowana na Syberii i na Dalekim Wschodzie. W szczególności w 2020 roku Koleje Rosyjskie nabyły 566 lokomotyw, z których prawie jedna trzecia to lokomotywy elektryczne trzy- i czteroczłonowe. Zakłada się, że będą one używane do przewozu węgla, rudy i innych ważnych ładunków z Syberii do portów Dalekiego Wschodu.

Jak widać, perspektywa zwiększenia masy pociągów towarowych jadących z Rosji do Chin jest całkiem realna, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że w Chinach nacisk na oś wynosi 25 i 27 ton. Teraz oba kraje muszą uzgodnić modernizację przejścia granicznego Grodekowo/Suifenhe, w tym wydłużenie torów i zwiększenie możliwości przeładunkowych.

Przeczytaj również:

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close