Rosja wprowadziła dotacje do tranzytowych pociągów intermodalnych
Rosja wprowadziła dotacje do tranzytowych pociągów kontenerowych przejeżdżających przez ten kraj. Rząd w Moskwie chce w ten sposób wzmocnić pozycję rosyjskich przewoźników, terminali i portów morskich.

Dekret o uruchomieniu dotacji do pociągów kontenerowych został podpisany 26 sierpnia przez premiera Rosji Michaiła Mishustina. Fundusze na ten cel będą pochodziły z budżetu federalnego. — Decyzja zwiększy popyt na usługi tranzytu towarów i wpłynie pozytywnie na powiązane sektory gospodarki — napisano w uzasadnieniu dekretu.
Z dotacji będą mogły korzystać jedynie rosyjskie firmy, co zwiększy konkurencyjność tamtejszych przewoźników. Subsydia będą wynosić równowartość 435 euro do kontenera 20-stopowego, 652 dla jednostki 30-stopowej i 870 euro dla kontenera 40 – stopowego w pociągach jadących w kierunku zachodnim. W składach zmierzających w kierunku Azji stawki dotacji wyniosą odpowiednio równowartość 290, 435 i 580 euro.
Dotacjami będą objęte pociągi kontenerowe jadące między rosyjskimi portami na Oceanie Spokojnym, a portami bałtyckimi i kolejowymi przejściami granicznymi z Finlandią, Azerbejdżanem i Polską. Jednym z celów jakie chce osiągnąć rosyjski rząd jest rozwój międzynarodowego hubu intermodalnego w Kaliningradzie, który staje się alternatywą dla Małaszewicz na Nowym Jedwabnym Szlaku. Kolejni przewoźnicy uruchamiają połączenia przez terminale Dzierżyńska-Nowa i Czerniachowsk oraz przejście graniczne Mamonowo – Braniewo. W okresie od stycznia do lipca przewozy intermodalne ogółem w Rosji wyniosły 3,2 mln TEU co stanowi wzrost o 15% w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku. Natomiast przewozy tranzytowe wyniosły 409 tys TEU o 30% więcej niż rok wcześniej.