Flexitanki zyskują popularność w transporcie kolejowym między Rosją a Chinami
Po kilku multimodalnych wysyłkach oleju roślinnego we flexitankach logistycy rosyjscy skupili się na rozwoju komponentu kolejowego. W tym celu uruchomiono pełnoprawny pociąg kontenerowy z Nowosybirska do Chongqingu, załadowany flexitankami z olejem rzepakowym. W przyszłości podobne połączenia mogą być organizowane do innych miast w Chinach, a nawet do innych krajów azjatyckich.

Rosja systematycznie zwiększa eksport swoich produktów rolnych do Chin. W ostatnich latach szczególną popularność zyskał eksport olejów roślinnych. W związku z tym firmy logistyczne poszukują nowych sposobów i tras przewozu ładunków, starając się skrócić czas dostaw. Z tego powodu RZD Logistics uruchomiło w zeszłym tygodniu pociąg kontenerowy z Nowosybirska do Chongqingu.
82 dwudziestostopowe kontenery zostały w pełni załadowane olejem rzepakowym od producentów z Kraju Ałtajskiego i obwodu nowosybirskiego. Nowy pociąg został uruchomiony w ramach usługi „ekspres rolny” przeznaczonej do przewozu towarów rolniczych. Trasa pociągu przebiega przez przejście graniczne Zabajkalsk, gdzie kontenery będą przeładowane z wagonów szerokotorowych na standardowe.
Specyfika połączenia
Nowosybirsk i Chongqing mają ugruntowaną sieć pociągów kontenerowych do przewozu różnych rodzajów towarów. Jest to jednak pierwszy przypadek, kiedy pełen zestaw został załadowany olejem roślinnym i jedzie do Chin. Kluczową cechą tego pociągu są flexitanki, do których wtłaczany jest olej, a które z kolei są umieszczane wewnątrz kontenera. Każdy flexitank mieści do 21,5 tony oleju.
Zastosowanie flexitanków pozwala uniknąć kosztownej procedury przepompowania oleju z jednej cysterny kolejowej do drugiej. Dzięki temu czas dostawy można skrócić z 2 miesięcy do 15 dni. Ponadto technologia ta zmniejsza koszty transportu, ponieważ kontenery mogą być ładowane innymi produktami podczas podróży z powrotem.
Aby przyciągnąć ładunek do nowego pociągu, RZD Logistics zapewnia producentom pełen zakres usług. „Klientowi zapewniono pełen zakres usług w ramach dostawy ładunku od drzwi do drzwi: dobór kontenera do transportu, dostarczenie kontenera na miejsce załadunku, montaż flexitanku, kontrola załadunku towaru, transport na stację wyjazdu, kontrola na całej trasie, rozładunek w ChRL,” – powiedział p.o. dyrektora oddziału RZD Logistics w Nowosybirsku Aleksej Malcew.
Warto zwrócić uwagę, że w przyszłości pociągi ze flexitankami mogą także przejeżdżać przez Mongolię, co skróci czas dostawy towarów do prowincji środkowych i południowych Chin. Teraz RZD Logistics rozważa możliwość uruchomienia podobnej usługi do innych regionów Chin. Ponadto Wietnam, Korea Południowa, Indie i kraje Azji Środkowej mogą stać się obiecującymi rynkami transportu olejów roślinnych we flexitankach.
Rozwiązania multimodalne
To nie pierwszy raz, kiedy rosyjskie firmy logistyczne wykorzystują flexitanki do transportu olejów roślinnych koleją, w tym do Chin. Wcześniej jednak oleje w flexitankach były transportowane z Rosji do Chin jedynie przez porty, głównie na Dalekim Wschodzie, transportem morskim. Dlatego łańcuch dostaw był multimodalny: kolej – morze lub kolej – morze – kolej.
Podobną aktywność obserwowano w drugiej połowie 2019 r. W tym okresie zorganizowano kilka połączeń multimodalnych z różnych regionów Rosji do Chin: na przykład z Barnauł do Chongqingu, Szanghaju i Tianjinu lub z Penzy do Szanghaju, Chongqingu i Qingdao. Przeważnie port we Władywostoku służył do przeładunku kontenerów, rzadziej – Nachodka.
Jeszcze rzadziej logistycy korzystali z rosyjskich portów na innych morzach. W szczególności, we wrześniu ubiegłego roku z Woroneża do Chin przez port w Noworosyjsku nad Morzem Czarnym wysłano 2 tys. ton oleju roślinnego załadowanego do flexitanków. W przeciwieństwie do tras czysto kolejowych, usługi multimodalne zapewniają znacznie dłuższy czas dostawy – średnio jeden miesiąc lub dłużej.
Przeczytaj również:
Konteneryzacja w Rosji obejmuje nowe rodzaje ładunków
Koleje Rosyjskie przyciągają ładunki małych i średnich przedsiębiorstw