Partnerzy portalu

Flexitanki zyskują popularność w transporcie kolejowym między Rosją a Chinami

Po kilku multimodalnych wysyłkach oleju roślinnego we flexitankach logistycy rosyjscy skupili się na rozwoju komponentu kolejowego. W tym celu uruchomiono pełnoprawny pociąg kontenerowy z Nowosybirska do Chongqingu, załadowany flexitankami z olejem rzepakowym. W przyszłości podobne połączenia mogą być organizowane do innych miast w Chinach, a nawet do innych krajów azjatyckich.

flexitanki
Pociąg kontenerowy, załadowany flexitankami z olejem rzepakowym, odjeżdża z Nowosybirska do Chongqingu. Źródło: Koleje Rosyjskie (RŻD).

Rosja systematycznie zwiększa eksport swoich produktów rolnych do Chin. W ostatnich latach szczególną popularność zyskał eksport olejów roślinnych. W związku z tym firmy logistyczne poszukują nowych sposobów i tras przewozu ładunków, starając się skrócić czas dostaw. Z tego powodu RZD Logistics uruchomiło w zeszłym tygodniu pociąg kontenerowy z Nowosybirska do Chongqingu.

82 dwudziestostopowe kontenery zostały w pełni załadowane olejem rzepakowym od producentów z Kraju Ałtajskiego i obwodu nowosybirskiego. Nowy pociąg został uruchomiony w ramach usługi „ekspres rolny” przeznaczonej do przewozu towarów rolniczych. Trasa pociągu przebiega przez przejście graniczne Zabajkalsk, gdzie kontenery będą przeładowane z wagonów szerokotorowych na standardowe.

Specyfika połączenia

Nowosybirsk i Chongqing mają ugruntowaną sieć pociągów kontenerowych do przewozu różnych rodzajów towarów. Jest to jednak pierwszy przypadek, kiedy pełen zestaw został załadowany olejem roślinnym i jedzie do Chin. Kluczową cechą tego pociągu są flexitanki, do których wtłaczany jest olej, a które z kolei są umieszczane wewnątrz kontenera. Każdy flexitank mieści do 21,5 tony oleju.

Zastosowanie flexitanków pozwala uniknąć kosztownej procedury przepompowania oleju z jednej cysterny kolejowej do drugiej. Dzięki temu czas dostawy można skrócić z 2 miesięcy do 15 dni. Ponadto technologia ta zmniejsza koszty transportu, ponieważ kontenery mogą być ładowane innymi produktami podczas podróży z powrotem.

Aby przyciągnąć ładunek do nowego pociągu, RZD Logistics zapewnia producentom pełen zakres usług. „Klientowi zapewniono pełen zakres usług w ramach dostawy ładunku od drzwi do drzwi: dobór kontenera do transportu, dostarczenie kontenera na miejsce załadunku, montaż flexitanku, kontrola załadunku towaru, transport na stację wyjazdu, kontrola na całej trasie, rozładunek w ChRL,” – powiedział p.o. dyrektora oddziału RZD Logistics w Nowosybirsku Aleksej Malcew.

Warto zwrócić uwagę, że w przyszłości pociągi ze flexitankami mogą także przejeżdżać przez Mongolię, co skróci czas dostawy towarów do prowincji środkowych i południowych Chin. Teraz RZD Logistics rozważa możliwość uruchomienia podobnej usługi do innych regionów Chin. Ponadto Wietnam, Korea Południowa, Indie i kraje Azji Środkowej mogą stać się obiecującymi rynkami transportu olejów roślinnych we flexitankach.

Rozwiązania multimodalne

To nie pierwszy raz, kiedy rosyjskie firmy logistyczne wykorzystują flexitanki do transportu olejów roślinnych koleją, w tym do Chin. Wcześniej jednak oleje w flexitankach były transportowane z Rosji do Chin jedynie przez porty, głównie na Dalekim Wschodzie, transportem morskim. Dlatego łańcuch dostaw był multimodalny: kolej – morze lub kolej – morze – kolej.

Podobną aktywność obserwowano w drugiej połowie 2019 r. W tym okresie zorganizowano kilka połączeń multimodalnych z różnych regionów Rosji do Chin: na przykład z Barnauł do Chongqingu, Szanghaju i Tianjinu lub z Penzy do Szanghaju, Chongqingu i Qingdao. Przeważnie port we Władywostoku służył do przeładunku kontenerów, rzadziej – Nachodka.

Jeszcze rzadziej logistycy korzystali z rosyjskich portów na innych morzach. W szczególności, we wrześniu ubiegłego roku z Woroneża do Chin przez port w Noworosyjsku nad Morzem Czarnym wysłano 2 tys. ton oleju roślinnego załadowanego do flexitanków. W przeciwieństwie do tras czysto kolejowych, usługi multimodalne zapewniają znacznie dłuższy czas dostawy – średnio jeden miesiąc lub dłużej.

Przeczytaj również:
Konteneryzacja w Rosji obejmuje nowe rodzaje ładunków
Koleje Rosyjskie przyciągają ładunki małych i średnich przedsiębiorstw

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close