Partnerzy portalu

Maersk wprowadzi pierwszy neutralny klimatycznie kontenerowiec w 2023 r.

Tagi: Maersk, metanol,

A.P. Moller – Maersk zapowiedział, że wprowadzi do eksploatacji już w 2023 pierwszy neutralny klimatycznie kontenerowiec (feeder) zasilany metanolem. Przyszłe statki we flocie tego armatora mają spełniać normy niskiej emisji tlenków siarki i bezemisyjności CO2.

neutralny klimatycznie kontenerowiec
fot. Maersk

Pierwotnie Maersk planował wprowadzić do służby ekologiczny statek w 2030 r. jednak armator zdecydował się przyspieszyć ten projekt, tak aby do końca dekady osiągnąć 60% redukcji emisji CO2  powodowanej przez żeglugę. 

— Ambicją Maerska jest przewodzenie w dekarbonizacji globalnej logistyki. Nasi klienci oczekują, że pomożemy im w eliminacji emisji gazów cieplarnianych w ich globalnych łańcuchów dostaw. My podejmujemy to wyzwanie, pracując nad rozwiązaniem kwestii praktycznych, technicznych i związanych z bezpieczeństwem wynikających z przejścia na paliwa neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla, których potrzebujemy w przyszłości — komentuje Søren Skou, prezes A.P. Moller – Maersk.

Duński armator zapewnia, że spełni cel całkowitej bezemisyjności jaki dla branży logistycznej postawiono na 2050 r. w strategii Europejskiego Zielonego Ładu. Obecnie około połowy klientów Maerska zapowiedziało ambitne cele likwidacji emisji gazów cieplarnianych w łańcuchach dostaw. 

Skąd wziąć paliwo?

Pierwszy neutralny klimatycznie kontenerowiec we flocie Maerska będzie mieć pojemność 2 tys. TEU i będzie obsługiwać żeglugę na jednej z regionalnych sieci obsługiwanych przez tego armatora. Jednostka będzie spełniać też kryteria niskiej emisji tlenków siarki (VLSFO). Budowa statku zasilanego alternatywnym paliwem to nie jedyne wyzwanie. Kolejnym może być pozyskanie odpowiedniej ilości metanolu pochodzącego ze źródeł przyjaznych dla środowiska.

— Znalezienie odpowiedniej podaży neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla metanolu w założonych ramach czasowych, aby być pionierem w tej technologii, będzie poważnym wyzwaniem. Powodzenie projektu zależy od tego, czy klienci zaakceptują ten przełomowy produkt i wzmocnią współpracę z producentami paliw, partnerami technologicznymi i projektantami w celu dostatecznego przyspieszenia produkcji. Uważamy, że nasze dążenie do uruchomienia pierwszego na świecie neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla statku liniowego do 2023 r. jest najlepszym sposobem na rozpoczęcie szybkiego skalowania paliw neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla, których będziemy potrzebować — komentuje Henriette Hallberg Thygesen, prezes Fleet & Strategic Brands, A.P. Moller – Maersk.

Pierwszym na świecie statkiem na metanol jest prom Stena Germanica, który został przebudowany w celu korzystania z tego paliwa w 2015 r. w Gdańskiej Stoczni Remontowa. Dekarbonizacja transportu morskiego może jednak okazać się trudnym wyzwaniem. Obecnie rozpatruje się kilka alternatyw dla paliw kopalnych takich jak wodór, metanol a także powrót do napędu wiatrowego.

Zobacz także: Trudna dekarbonizacja transportu morskiego

Wielu spedytorów chętnie skorzysta z zielonego transportu morskiego

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close