KE potwierdziła negatywny wpływ Pakietu Mobilności na klimat
Pakiet Mobilności może zaszkodzić osiagnięciu przez europejską branżę transportową celów klimatycznych — wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Komisji Europejskiej. Kilka państw członkowskich zaskarżyło regulacje Pakietu Mobilności do Trybunału Sprawiedliwości UE.

Kolejne kontrowersje pojawiają się odnośnie przyjętego 15 lipca 2020 r. Pakietu Mobilności, który wprowadził nowe regulacje pracy kierowców samochodów ciężarowych. Przepisy te były od samego początku krytykowane przez przedstawicieli branży TSL, a także rządy niektórych państw członkowskich w tym Polski, która zarzucała krajom promującym wprowadzenie pakietu protekcjonizm i chęć wspierania własnych przewoźników.
Przypomnijmy: Pakiet Mobilności nakłada na kierowców obowiązek powrotu do kraju macierzystego co 8 tygodni oraz ogranicza możliwość wykonywania przewozów kabotażowych w innych krajach. Przepisy te skrytykowały organizacje branżowe zrzeszające sektor przewozów intermodalnych. Międzynarodowa Unia Kombinowanego Transportu Drogowo – Kolejowego wskazała w opublikowanym niedawno raporcie, że transport intermodalny z powodu nowych obowiązków wprowadzonych przez Pakiet Mobilności poniesie wyższe koszty niż transport samochodowy, co może spowodować, że część operatorów logistycznych zrezygnuje z usług przewozu ładunków koleją. Jest sprzeczne z założeniami Europejskiego Zielonego Ładu, który zakłada, że udział kombinowanego transportu wykorzystującego linie kolejowe w przewozach ładunków w Europie ma wzrosnąć do 75% w 2050.
Dodatkowe obciążenia dla transportu intermodalnego to niejedyna wątpliwość związana z wpływem Pakietu Mobilności na emisje gazów cieplarnianych w branży transportowej. Przewoźnicy samochodowi wskazywali, że nałożenie na kierowców nowych obowiązków spowoduje, że będą musieli wykonywać dodatkowe przejazdy, co wygeneruje niepotrzebne emisje CO2. W trakcie prac nad kształtem nowej legislacji nie zbadano jak duży będzie wpływ tych dodatkowych podróży na środowisko.
Wzrost emisji CO2
Wątpliwości co do nowych obowiązków narzuconych w dyrektywie przyjętej przez Radę UE i Parlament Europejski wyrażała także Komisja Europejska, która postanowiła zbadać wpływ nowych przepisów na emisyjność transportu drogowego. 19 lutego KE opublikowała raport z wykonanego badania. Z przeprowadzonej analizy wynika, że dodatkowe przejazdy wymagane od kierowców spowodują wyemitowanie 2,9 mln t. CO2 co oznacza wzrost emisji miedzynarodowego transportu drogowego o 4,6%. Natomiast przepisy o kabotażu spowodują dodatkową emisję rzędu 397 tys. ton CO2. KE zapowiedziała podjecie dyskusji z państwami członkowskimi nad rozwiązaniem tego problemu. W tej sprawie działania podejmuje także Polska.
— Opublikowane przez Komisję Europejską oceny skutków wprowadzenia niektórych przepisów Pakietu Mobilności potwierdziły zastrzeżenia zgłaszane przez polskie Ministerstwo Infrastruktury w trakcie procesu legislacyjnego. Analizy Komisji potwierdziły obawy Polski, ale także i innych państw członkowskich o negatywnym wpływie przepisów Pakietu na klimat i środowisko w Europie – skomentował wyniki badania minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Kilka państw członkowskich w tym Polska złożyło w październiku 2020 skargę na nowe przepisy do Trybunału Sprawiedliwości UE. Wyniki badania opublikowane przez Komisję Europejską będą zapewne jednym z argumentów na rzecz uchylenia Pakietu Mobilności.